Περιπολος Κρητων: Θεσσαλονικη, 1912
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το συγκεκριμένο έργο είναι ασπρόμαυρο φωτογραφικό τύπωμα του 1912. Ο Αριστοτέλης Ρωμαΐδης, που είχε φωτογραφείο στην Αθήνα εκείνη την εποχή, ανάθεσε στον συνεργάτη του Zeitz, να αποθανατίσει πολεμικά θέματα. Στον Α΄ και Β΄ Βαλκανικό πόλεμο, Κρητικοί μαχητές συγκρότησαν εθελοντικά στρατιωτικές μονάδες, που πολέμησαν σε διάφορα μέτωπα. Το 4ο Τάγμα Εθελοντών Κρητικών εισήλθε πρώτο στη Θεσσαλονίκη, κατά την απελευθέρωσή της στις 20 Οκτωβρίου 1912. Αυτό συνέβη στον Α΄ Βαλκανικό πόλεμο, όταν τα βαλκανικά κράτη που είχαν συμμαχήσει (Ελλάδα, Σερβία, Μαυροβούνιο, Βουλγαρία), έστειλαν τελεσίγραφο στην Τουρκία (30 Σεπτεμβρίου 1912). Ζητούσαν τη διασφάλιση της αυτονομίας των εθνικών μειονοτήτων των εδαφών της. Η Τουρκία απέρριψε το τελεσίγραφο και ακολούθησε σύγκρουση, η οποία έληξε με τη νίκη των συμμάχων και την υπογραφή της Συνθήκης του Λονδίνου. Αμέσως μετά εξελίχτηκε ο Β΄ Βαλκανικός πόλεμος, από 16 Ιουνίου έως 18 Ιουλίου 1913. Διεξήχθη ανάμεσα στη Βουλγαρία, η οποία εναντιώθηκε στην Ελλάδα, Σερβία, Μαυροβούνιο και Τουρκία, αλλά ηττήθηκε.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Ο/η εκπαιδευτικός παρουσιάζει το συγκεκριμένο έργο στο βιντεοπροβολέα. Καλεί τους εκπαιδευόμενους να το παρατηρήσουν και να αναγνωρίσουν από τη φορεσιά την προέλευση και την ιδιότητα των τριών ανδρών. Αναμένεται να αναγνωρίσουν ότι είναι στρατιώτες, αφού έχουν οπλισμό και φυσίγγια, καθώς και ότι είναι Κρητικοί, από την ενδυμασία τους. Ο/η εκπαιδευτικός τους ανακοινώνει ότι πρόκειται για έργο του 1912, στον Α΄Βαλκανικό πόλεμο και ότι πρόκειται για εθελοντές Κρητικούς μαχητές. Πιο συγκεκριμένα, πρόκειται για την Κρητική Χωροφυλακή, της οποίας οι οπλίτες φορούσαν σκούρα μπλε στολή με κρητική βράκα και μαύρες μπότες. Στις 4 Οκτωβρίου 1912 χριστιανικά ευρωπαϊκά κράτη συμμάχησαν εναντίον της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Στις 26 Οκτωβρίου του ίδιου χρόνου, ο Ταξίν Πασάς παρέδωσε τη Θεσσαλονίκη. Με προτροπή του Ελευθερίου Βενιζέλου, μεταφέρθηκε δύναμη της Κρητικής Χωροφυλακής στη Θεσσαλονίκη, για να συμβάλλει στην αστυνόμευση της πόλης και στην αποφυγή αναρχίας κατά την απελευθέρωσή της. Οι τρεις άντρες της εικόνας ανήκουν στο τάγμα της Κρητικής Χωροφυλακής και κατά αυτόν τον τρόπο περιπολούν την ελεύθερη πλέον Θεσσαλονίκη. Οι εκπαιδευόμενοι μαντεύουν τα πιθανά συναισθήματα των Κρητικών, κάτω από τις συνθήκες τις οποίες τραβήχτηκε το αρνητικό. Ο/η εκπαιδευτικός στο μάθημα της Ιστορίας αναφέρεται περιληπτικά στους Βαλκανικούς πολέμους (1912-1913) και στη συμβολή των εθελοντών μαχητών Κρητικών. Στη συνέχεια οι εκπαιδευόμενοι/ες χωρίζονται σε ομάδες και αναλαμβάνουν κάθε μια από αυτές να ερευνήσουν στο Διαδίκτυο ένα από τα ακόλουθα θέματα: Τι συνέβη στον Α΄ Βαλκανικό πόλεμο, ποιες οι αιτίες και ποια τα αποτελέσματά του; Τι συνέβη στο Β' Βαλκανικό πόλεμο, ποια η αφορμή, η αιτία και τα αποτελέσματά του; Ποια ήταν η κατάσταση στο νησί της Κρήτης το 1912; Ποια ήταν η δράση των εθελοντών Κρητικών μαχητών στους δυο Βαλκανικούς πολέμους; Στο μάθημα της γλώσσας, γίνεται αναφορά στο είδος της πολεμικής ειδησιογραφίας, στους κινδύνους και στη συμβολή της, καθώς και στο είδος της πολεμικής ειδησιογραφικής φωτογραφίας, η οποία πρωτοεμφανίστηκε κατά τους Βαλκανικούς πολέμους. Βρίσκουν στο youtube φωτογραφία από τους Βαλκανικούς πολέμους και την εκτυπώνουν. Στη συνέχεια, αυτήν τη φωτογραφία την αξιοποιούν για να υποστηρίξουν ένα σχετικό άρθρο που θα γράψουν με τίτλο: Γίνομαι πολεμικός ανταποκριτής και γράφω άρθρο σχετικά με μια πολεμική σύγκρουση ή με κάποιο συμβάν ή κατάσταση των Βαλκανικών πολέμων. Τελικά θα προκύψει ένα ειδησιογραφικό πολεμικό άρθρο, βασισμένο σε γεγονότα της εποχής, πλαισιωμένο με την ανάλογη πολεμική ειδησιογραφική φωτογραφία. Αργότερα, αυτά τα άρθρα μπορούν να αποτελέσουν μια έκθεση για τους κοινόχρηστους χώρους του σχολείου. Στο μάθημα της Πολιτικής και Κοινωνικής Αγωγής, γίνεται συζήτηση σε ομάδες και αργότερα στην ολομέλεια, της καθοριστικής σημασίας που έχουν οι πολιτικές κινήσεις, τα συμφέροντα και οι αποφάσεις, τόσο στην έναρξη, όσο και στην έκβαση ενός πολέμου. Η συζήτηση εστιάζει στις συνέπειες ενός πολέμου για τους εμπλεκόμενους.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/4559
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Μπενάκη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Μπενάκη (Μουσείο Μπενάκη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Πολεμικά γεγονότα War eventsΠολεμικά γεγονότα
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Κειμενικά είδη Text genresΚειμενικά είδη > Χρονικά ChroniclesΧρονικά
Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών-ΤΠΕ Information & Communication Technologies (ICT)Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών-ΤΠΕ > Πολυμέσα MultimediaΠολυμέσα > Εικόνα ImageΕικόνα
Πολιτικές και κοινωνικές επιστήμες Political & Social SciencesΠολιτικές και κοινωνικές επιστήμες
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
συμπεριφοριστική προσέγγιση > προγραμματισμένη διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > επίλυση προβλήματος
γνωστική προσέγγιση > αμοιβαία διδασκαλία
εποικοδομητισμός > γνωστική μαθητεία
εποικοδομητισμός > σωκρατική-μαιευτική διδασκαλία
εποικοδομητισμός > εμπειρική μάθηση
εποικοδομητισμός > μάθηση μέσα από το σχεδιασμό
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός
γνωστικός > γνώση
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > γνώση > διαδικαστικός
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να εφαρμόζουν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
συναισθηματικός > να διαμορφώνουν και να ακολουθούν ένα σύστημα αξιών
ψυχοκινητικός
ψυχοκινητικός > να μιμούνται και να προσπαθούν
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
ψυχοκινητικός > να δρουν με ανεξαρτησία, επιδεξιότητα και με ακρίβεια
ψυχοκινητικός > να προσαρμόζονται και να δρουν δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΙΑ ΓΙΑΝΝΟΥΛΑΚΗ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΑΡΙΑ ΚΟΤΣΑΚΩΣΤΑ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Μουσείο Μπενάκη
εκδότης/ες: Μουσείο Μπενάκη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ