Μαχη Σαρανταπορου, Θεσσαλια 1912
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το έργο είναι φωτογραφικό τύπωμα, στο οποίο αποθανατίστηκε πολεμική φωτογραφία από τη μάχη στο Σαραντάπορο, από τους συνεργάτες Ρωμαΐδη και Zeitz. Το Σαραντάπορο βρίσκεται στο Δήμο Ελασσόνας νομού Λάρισας, στην Περιφέρεια Θεσσαλίας. Η μάχη στο Σαραντάπορο (9-10 Οκτωβρίου 1912), ήταν η πρώτη σημαντική νίκη του ελληνικού στρατού στον Α΄ Βαλκανικό Πόλεμο. Οι τουρκικές δυνάμεις, παραταγμένες στα στενά του Σαρανταπόρου υπό το Στρατηγό Ταξίν Πασά, δεν κατάφεραν να εμποδίσουν την προέλαση προς βορρά του ελληνικού στρατού, του οποίο Αρχιστράτηγος ήταν ο Διάδοχος Κωνσταντίνος. Παρά τις δύσκολες καιρικές συνθήκες και το δύσβατο του εδάφους, οι έξι ελληνικές μεραρχίες και μια ταξιαρχία ιππικού, μπόρεσαν αν τρέψουν σε υποχώρηση προς τα Σέρβια τις τουρκικές δυνάμεις, που μειονεκτούσαν αριθμητικά. Λόγω της άτακτης υποχώρησης οι τουρκικές δυνάμεις άφησαν στα στενά του Σαρανταπόρου το πυροβολικό τους, το οποίο κατέλαβαν οι Έλληνες. Η ιστορική μάχη του Σαρανταπόρου άνοιξε το δρόμο για την απελευθέρωση της Δυτικής και Κεντρικής Μακεδονίας.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Ο/η εκπαιδευτικός εμφανίζει το φωτογραφικό τύπωμα από τη μάχη στο Σαραντάπορο, το 1912. Τα όπλα και η στρατιωτική ενδυμασία της εποχής, προκαλούν το ενδιαφέρον των εκπαιδευόμενων. Στο μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής γίνεται συζήτηση στις ομάδες για τις διαφορές ως προς τον πολεμικό οπλισμό της εποχής των Βαλκανικών πολέμων και της σύγχρονης εποχής, με τα πυρηνικά όπλα και τους πυραύλους μεγάλης απόστασης. Αφού ολοκληρώσουν τη συζήτηση, οι ομάδες μεταφέρουν τις σκέψεις τους στην ολομέλεια. Στο μάθημα της Γλώσσας, γράφουν επιχειρηματολογικό κείμενο με θέμα: Προσπαθώ να πείσω πολιτικούς και στρατιωτικούς ηγέτες ότι ο πόλεμος δεν είναι η σωστή τακτική για την ευημερία των λαών. Στη Γεωγραφία γίνεται αναφορά στο δήμο και στην περιφέρεια στην οποία ανήκει το Σαραντάπορο. Εντοπίζεται στο Google Earth η περιοχή και τα δύσβατα στενά του Σαρανταπόρου. Επίσης, εντοπίζονται και οι γύρω περιοχές που συνδέονται με την ιστορική μάχη του Σαρανταπόρου, ώστε να κατανοήσουν οι εκπαιδευόμενοι το δύσβατο της περιοχής, τις θέσεις των δυο αντιπάλων, την υποχώρηση των Τούρκων (Σέρβια) και την κατεύθυνση της προέλασης του ελληνικού στρατού. Τα στρατηγεία του τουρκικού στρατού βρισκόταν στα Χάνια της Βίγλας και στο Γλύκοβο στο Σαραντάπορο. Επίσης ένα τουρκικό τάγμα βρισκόταν στο Λιβάδι. Επίσης εντοπίζεται η γέφυρα Αλιάκμονα, την οποία κατέλαβε η 4η Μεραρχία, μαζί με την Ημιλαρχία του ελληνικού στρατού. Στην Ιστορία ο/η εκπαιδευτικός, αναφέρει συνοπτικά το χρονικό της μάχης του Σαρανταπόρου και ταυτόχρονα παρουσιάζει τις τοποθεσίες στο Googlemap.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΑΝΑΦΟΡΑΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/4568
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Μπενάκη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Μπενάκη (Μουσείο Μπενάκη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Πολιτικές και κοινωνικές επιστήμες
Νέα Ελληνική Γλώσσα > Κειμενικά είδη > Επιχειρηματολογικά κείμενα
Ιστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > War events
Γεωγραφία - Γεωλογία > Χάρτες > Χαρτογραφικές προβολές
Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών-ΤΠΕ > Λογισμικό > Γραφικό Περιβάλλον Επικοινωνίας
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
συμπεριφοριστική προσέγγιση > προγραμματισμένη διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > επίλυση προβλήματος
γνωστική προσέγγιση > αμοιβαία διδασκαλία
εποικοδομητισμός > γνωστική μαθητεία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός
γνωστικός > γνώση
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > γνώση > διαδικαστικός
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να εφαρμόζουν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
συναισθηματικός > να διαμορφώνουν και να ακολουθούν ένα σύστημα αξιών
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
συγγραφέας μεταδεδομένων: ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΙΑ ΓΙΑΝΝΟΥΛΑΚΗ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΑΡΙΑ ΚΟΤΣΑΚΩΣΤΑ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Μουσείο Μπενάκη
εκδότης: Μουσείο Μπενάκη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
 
 
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ