Η παλια πολη της Κωνσταντινουπολης
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Ο Ιταλός, συγγραφέας και δημοσιογράφος, Εdmondo De Amicis (1846-1908) επισκέπτεται την Κωνσταντινούπολη και εκδίδει στα 1877 ένα ομότιτλο βιβλίο όπου καταγράφει, με τη βοήθεια των σχεδίων του C. Biseo και με ρεαλιστικό τρόπο, τις εντυπώσεις του από τα τοπία, τα μνημεία και την καθημερινότητα της πόλης. Στην εικόνα, από τη γαλλική μετάφραση του ίδιου έργου στα 1883, αποτυπώνεται, όπως σημειώνεται, στα γαλλικά, και στη λεζάντα της, η παλιά πόλη από την πλευρά του λιμανιού, από τον Κεράτιο κόλπο. Διακρίνονται στη στεριά η περιοχή με το επιβλητικό συγκρότημα του τεμένους του σουλτάνου Σουλεϋμάν του Μεγαλοπρεπούς (Σουλεϋμανίγιε), έργο του Μιμάρ Σινάν, ξακουστού οθωμανού αρχιτέκτονα, καθώς και το λιμάνι με κτήρια, ανθρώπους και πλεούμενα. Στη θάλασσα βρίσκονται ένα μεγάλο τροχήλατο ατμόπλοιο, μια κωπήλατη λέμβος που μεταφέρει επιβάτες, καθώς και μια άλλη βάρκα με τον κωπηλάτη της. Στο βάθος της εικόνας διακρίνονται ιστία και καπνοδόχοι από άλλα πλοία. Αναδεικνύεται, έτσι, παράλληλα με την παλιά πόλη της Κωνσταντινούπολης, η έντονη κινητικότητα στο λιμάνι της.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η εικόνα μπορεί να αξιοποιηθεί σε δυο αλληλοσυνδεόμενα επίπεδα. Σε ένα, πρώτο, πραγματολογικό επίπεδο προτείνεται οι ομάδες των μαθητών/τριών να ασχοληθούν, στο μάθημα της Ιστορίας, α) με την οθωμανική, δημόσια, αρχιτεκτονική και χωροοργάνωση, όπως αυτή αποτυπώνεται στο τέμενος του Σουλεϋμάν Α΄ του Μεγαλοπρεπούς, το οποίο χτίστηκε κατά παραγγελία του, από τον ονομαστό αρχιτέκτονα Μιμάρ Σινάν, στα 1550-1557 για να γιορταστεί η κατάληψη της Ρόδου και της Βαγδάτης, β) με τη ναυσιπλοΐα και τα λιμάνια κατά τον 19ο αιώνα και, κυρίως, με τις επαναστατικές συνέπειες της χρήσης του ατμού, με βάση και το ατμόπλοιο της εικόνας. Σε ένα δεύτερο επίπεδο, στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας ή και με διαθεματική λογική, οι μαθητές/τριες θα μπορούσαν να προσεγγίσουν την παλιά πόλη της Κωνσταντινούπολης, με έμφαση στην περιοχή Σουλεϋμανίγιε που φαίνεται στην εικόνα, στο πλαίσιο γνωριμίας με άλλους τόπους, οι οποίοι βρίσκονται τόσο κοντά γεωγραφικά και είναι εγγεγραμμένοι, ταυτόχρονα, με συγκεκριμένο τρόπο στο ελληνικό συλλογικό υποσυνείδητο, αλλά βρίσκονται, επίσης, και τόσο μακριά πολιτισμικά, καθώς ταυτίζονται, πολλές φορές, με το "ξένο" ή "άλλο". Εικόνες της σημερινής όψης της παλιάς πόλης, από, περίπου, την ίδια, μάλιστα, οπτική γωνία με την εικόνα θα αποβούν εξαιρετικά χρήσιμες. Η σύγκριση των δυο οπτικών, οι ομοιότητες και οι διαφορές τους, λαμβάνοντας υπόψη και τον τουριστικό παράγοντα σήμερα, μπορεί να είναι το τελικό ζητούμενο της διερεύνησης των μαθητών/τριών.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΑΝΑΦΟΡΑΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/4581
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
Ιστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Τεχνολογία και επιστήμη
Νέα Ελληνική Γλώσσα > Θέματα > Ελλάδα / Ευρώπη / Άλλοι τόποι
Ιστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Economy
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > έρευνα δράσης
εποικοδομητισμός > μάθηση μέσα από το σχεδιασμό
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
ψυχοκινητικός > να δρουν με ανεξαρτησία, επιδεξιότητα και με ακρίβεια
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
συγγραφέας μεταδεδομένων: ΚΟΣΜΑΣ ΤΟΥΛΟΥΜΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
 
 
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ