Ο Ιδιαιτερος
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το κείμενο με τίτλο ‘Ο Ιδιαίτερος’ (1915) βρίσκεται δημοσιευμένο στη στήλη ‘Κοινή γνώμη’ τού περιοδικού των δημοτικιστών ‘Ο Νουμάς’ (Vol 13, No 553, σ. 88). Πρόκειται για μία επιστολή προς τον εκδότη τού περιοδικού, η οποία υπογράφεται με το ψευδώνυμο ‘Νεοέλληνας’. Αρχικά ο συντάκτης επαινεί τον ‘Νουμά΄ για τον αγώνα του στην υπεράσπιση του Δικαίου και της Αλήθειας και στη συνέχεια αναλαμβάνει τον ρόλο του υπερασπιστή τού ιδιαίτερου του πρωθυπουργού Ι.Μ. Δαμβέργη, ενός ανθρώπου ‘άξιου κάθε τιμής και κάθε αναγνώρισης’ που ωστόσο δέχθηκε πρωτοφανείς επιθέσεις από τις στήλες του περιοδικού, με σάτιρες και επιγράμματα, ως πρόσωπο ‘κωμικό και αχαρακτήριστο’. Ο ανώνυμος συντάκτης χρησιμοποιεί ως επιχειρήματα για την αποκατάσταση της αδικίας το γεγονός ότι ο ιδιαίτερος διαχειρίστηκε με άψογο τρόπο χρήματα του ελληνικού δημοσίου, καθώς επίσης και το ότι αν και καθαρευουσιάνος τοποθέτησε σε θέσεις ή διευκόλυνε επώνυμους, ακραιφνείς δημοτικιστές.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το κείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί σε μαθητοκεντρικές δραστηριότητες στο πλαίσιο της διδασκαλίας τού μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας για τη διερεύνηση του κειμενικού τύπου της επιστολής. Ειδικότερα, οι μαθητές μπορούν να ανιχνεύσουν τα ιδιαίτερα μακροδομικά χαρακτηριστικά που παρουσιάζει (δομικά, υφολογικά κ. ά.) και να αναζητήσουν το είδος της επιστολής (επιστολή διαμαρτυρίας, φιλική, επίσημη επιστολή, κ.ά.), αιτιολογώντας την απάντησή τους με βάση στοιχεία του κειμένου. Στην ίδια λογική μπορεί να επιχειρηθεί σύγκριση της επιστολής αυτής με άλλες, δημοσιευμένες σε σύγχρονες εφημερίδες ή περιοδικά για τη διαπίστωση ομοιοτήτων ή διαφορών, ως προς τη δομή, το ύφος, το είδος των επιχειρημάτων κ.ά. Τέλος, η μελέτη του περιεχομένου των επιχειρημάτων που χρησιμοποιεί ο συντάκτης μπορεί να αποτελέσει υλικό επεξεργασίας στο πλαίσιο ευρύτερων διαθεματικών δραστηριοτήτων για την εξαγωγή συμπερασμάτων σχετικών με τη νοοτροπία της εποχής και την πολιτική ζωή του τόπου και να προκληθεί ένας ευρύτερος διάλογος που να συσχετίζεται και με ανάλογες απόψεις και πρακτικές που αφορούν τη σύγχρονη Ελλάδα.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/4588
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Κειμενικά είδη Text genresΚειμενικά είδη > Επιστολές LettersΕπιστολές
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: [Ανωνύμως]
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΖΑΓΚΑ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ