Γνωμες για τον Λορεντζο Μαβιλη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το μαθησιακό αντικείμενο αποτελεί άρθρο δημοσιευμένο στο περιοδικό «Γράμματα» (Vol 2, No 13 (1913); σελ. 80-84) και περιλαμβάνει γνώμες και κριτικές για το ποιητικό έργο του Λορέντζου Μαβίλη (π.χ. του Κ. Βάρναλη, του Γρ. Ξενόπουλου, του Κ. Παλαμά). Ο Λορέντζος Μαβίλης (1860-1912) ήταν επτανήσιος λυρικός ποιητής, που ασχολήθηκε με το ποιητικό είδος του σονέτου. Συμμετείχε ενεργά στους απελευθερωτικούς αγώνες του έθνους, εκλέχτηκε βουλευτής και αγωνίστηκε για την καθιέρωση της δημοτικής γλώσσας.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Ο εκπαιδευτικός, αξιοποιώντας διδακτικά το μαθησιακό αντικείμενο, μπορεί να προτείνει στους μαθητές: 1) Να διαβάσουν τις γνώμες για τον Λορέντζο Μαβίλη και να συνθέσουν μια κριτική για το έργο του, με βάση αυτές. 2) Να επισκεφτούν την «Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα» και τον «Πολιτιστικό Θησαυρό της Ελληνικής Γλώσσας» και να συλλέξουν και άλλες κριτικές για τον Μαβίλη. 3) Να αναζητήσουν ποιήματα του Μαβίλη, τα οποία επιβεβαιώνουν κάποιες από τις «γνώμες» του μαθησιακού αντικειμένου. 4) Να διαλέξουν κάποια από τα πιο γνωστά ποιήματά του (π.χ. Καλλιπάτειρα, Λήθη, Πατρίδα) και να τα εικονογραφήσουν, εμπνεόμενοι από το περιεχόμενό τους. 5) Να μελετήσουν τον βίο του Μαβίλη, προκειμένου να διαπιστώσουν ότι ο ποιητής δεν ήταν μόνον άνθρωπος του πνεύματος, αλλά και της δράσης. Να καταγράψουν τις όποιες πληροφορίες αντλήσουν και να τις πλαισιώσουν με εικόνες του ποιητή και αγωνιστή Μαβίλη. 6) Να παρακολουθήσουν το οπτικοακουστικό υλικό από το αρχείο / ταινιοθήκη της ΕΡΤ και να επιλέξουν τις πληροφορίες που τους κίνησαν το ενδιαφέρον. 7) Να ερευνήσουν τη θέση του Μαβίλη για το γλωσσικό ζήτημα της εποχής (1911). 8) Να εντοπίσουν τον τόπο στον οποίο βρίσκεται η πλατεία, η σήραγγα και το μνημείο με τα οποία τίμησε η πατρίδα το όνομά του. 9) Με αφορμή το επιτάφιο επίγραμμα του Αισχύλου, στο οποίο δοξαστικά τονίζεται όχι το ποιητικό έργο του αλλά η συμμετοχή του στη μάχη του Μαραθώνα («ευδόκιμος αλκή»), το οποίο αποτέλεσε και το θέμα του καβαφικού ποιήματος «Νέοι της Σιδώνος», οι μαθητές να αναφερθούν και σε άλλους ποιητές και πεζογράφους μας, οι οποίοι έλαβαν μέρος στα πολεμικά γεγονότα του έθνους. Για παράδειγμα, ο ανθυπολοχαγός της Αλβανίας Οδυσσέας Ελύτης, ο τυφεκιοφόρος στη «γραμμή του πυρός» Νίκος Εγγονόπουλος και ο ανθυπίατρος του Εμφυλίου Τάκης Σινόπουλος.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/4598
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Συγγραφέας WriterΣυγγραφέας
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Γραμματολογικές περίοδοι - Γενιές / Σχολές Literary periods - Generations / SchoolsΓραμματολογικές περίοδοι - Γενιές / Σχολές > Επτανησιακή Σχολή Heptanese SchoolΕπτανησιακή Σχολή
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
συμπεριφοριστική προσέγγιση > προγραμματισμένη διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Α.Μ. Ανδρεάδης, Κ.Ι. Βάρναλης, Δ. Ζαχαριάδης, Αύρα Θέρου, Σίμος Μενάρδος, Γρηγ. Ξενόπουλος, Κωστής Παλαμάς, Πέτρος Ψηλορείτης, Πετρούλα Ψηλορείτη
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΜΕΤΑΞΟΥΛΑ ΜΑΝΙΚΑΡΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ
ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
έργο / πράξη:
υποέργο:
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ