Διγλωσσια, διγνωμια
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το κείμενο με τίτλο ‘Διγλωσσία, Διγνωμία’ (1909) του Γ. Ψυχάρη βρίσκεται δημοσιευμένο στο μαχητικό περιοδικό των δημοτικιστών ‘Ο Νουμάς’ (Vol 7, No 361 σ. 1). Πρόκειται για ένα κείμενο, γραμμένο στην ιδιόμορφη δημοτική της εποχής, που έχει τη μορφή επιστολής αλλά εμπεριέχει και στοιχεία άρθρου. Ο συντάκτης του διαπιστώνει την ύπαρξη μιας νοσηρής κατάστασης στη χώρα μας και μία γενικευμένη δυσαρμονία, επικαλούμενος τη μη ένωση της Κρήτης με την Ελλάδα, καθώς και την τουρκική και τη βουλγαρική απειλή, για να καταλήξει ότι τα αίτια αυτής της δυσαρμονίας δεν οφείλονται ούτε στο πολίτευμα ούτε στην ανικανότητα του στρατού, αλλά στην έλλειψη οργάνωσης και σταθερότητας στη χώρα, τις οποίες με τη σειρά τους αποδίδει στο γλωσσικό ζήτημα. Ειδικότερα, τονίζει ότι η επικρατούσα διγλωσσία περιορίζει την ανάπτυξη της σκέψης και καθιστά τους Έλληνες διστακτικούς στη λήψη αποφάσεων, κατά συνέπεια, μόνο η υιοθέτηση της δημοτικής θα επιτρέψει τη βελτίωση της κατάστασης.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το κείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί σε δραστηριότητες σχετικές με τη διδασκαλία των κειμενικών ειδών στο πλαίσιο της διδασκαλίας τού μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας, χρησιμοποιούμενο ως έναυσμα για την αναζήτηση των χαρακτηριστικών του κειμενικού τύπου της επιστολής μέσω της διερευνητικής μάθησης. Ειδικότερα μπορεί να ζητηθεί από τους μαθητές να αναζητήσουν τα χαρακτηριστικά του κειμένου και να το εντάξουν σε κάποιο κειμενικό είδος και τύπο αιτιολογώντας την απάντησή τους με συγκεκριμένες κειμενικές αναφορές. Με τον τρόπο αυτό θα αντιληφθούν ότι τα κειμενικά είδη ως κοινωνικά δημιουργήματα δεν παρουσιάζουν διακριτά όρια, αλλά ανάλογα με την προθετικότητα του συντάκτη τους εμφανίζουν ποικίλα χαρακτηριστικά. Στο ίδιο πλαίσιο το κείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί ως βάση για παραγωγή προφορικού ή και γραπτού λόγου γύρω από το θέμα της ταυτόχρονης ανάπτυξης γλώσσας και σκέψης αλλά και να αξιολογηθεί η εγκυρότητα και η αξιοπιστία των επιχειρημάτων που χρησιμοποιεί ο Ψυχάρης. Τέλος, ενδιαφέρον παρουσιάζει και η συνολική μελέτη της πρώτης σελίδας του περιοδικού, η οποία αποτελεί από μόνη της ένα χωριστό κειμενικό είδος, όπου οι μαθητές μπορούν να διερευνήσουν στοιχεία που αφορούν το περιεχόμενο, την παρουσία ή μη μόνιμων στηλών και συνεργατών, τον τίτλο, τη διακόσμηση, τα αποφθέγματα που υπάρχουν αριστερά και δεξιά της προμετωπίδας, το μέγεθος των τυπογραφικών στοιχείων στον τίτλο και στα επιμέρους άρθρα, την απουσία χρωμάτων κ.ά. στο πλαίσιο του κριτικού γραμματισμού και να επιχειρηθεί σύγκριση με σύγχρονα παρόμοια κείμενα, έντυπα ή ψηφιακά.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/4599
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Κειμενικά είδη Text genresΚειμενικά είδη > Επιστολές LettersΕπιστολές
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Ψυχάρης
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΖΑΓΚΑ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ