Γυναικες της Τηνου
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Πρόκειται για χαρακτικό έργο του 18ου αι. που αναπαριστά την καθημερινή και κοινωνική ζωή των εύπορων γυναικών της Τήνου. Το έργο βρίσκεται στη συλλογή «Γραφική περιήγηση στην Ελλάδα» του Γάλλου περιηγητή και διπλωμάτη, Choiseul-Gouffier, Gabriel Florent Auguste, ο οποίος παρουσίασε με ζωντάνια τον μαγικό κόσμο των κατοίκων της ελληνικής επικράτειας. Διακρίνονται δυο νεαρές γυναίκες σε χώρο υποδοχής και ανάπαυσης ενός τηνιακού σπιτιού. Η ενδυμασία τους φανερώνει την έντονη επιρροή της Βενετικής παρουσίας στον τόπο τους καθώς και τη συνεχή επαφή τους με την Ευρώπη και τους συρμούς της μέσω του εμπορίου, αλλά και τον ευρωπαϊκό τρόπο ζωής που διαβιούσαν. Οι γυναίκες φορούν μεσοφόρι που φτάνει μέχρι τις φτέρνες και γιλέκο (μπούστο) που καταλήγει στη ζώνη, την οποία κλείνουν μπροστά με ασημένια κουμπιά. Πάνω στο στήθος φορούν ένα είδος χοντρού επενδύτη, από υλικό στερεό και όχι ευλύγιστο, που ονομάζεται «πεττορίνης» (στηθοέρεισμα, σουτιέν). Αυτός ο επενδύτης, που ήταν τριγωνικός, είχε μήκος οκτώ δακτύλων, έξι πλάτος και μισό πάχος και σταθεροποιούταν στα κουμπιά του γιλέκου με κορδόνια, τα οποία έσφιγγαν δυνατά πάνω στο στήθος. Πάνω από την πεττορίνη καλύπτουν τα στήθη τους με ένα μαντήλι. Ζώνουν τη μέση τους με μια πλατιά ποικιλόχρωμη ταινία, την οποία σφίγγουν πολύ, ενώ οι δυο άκρες της ενώνονται μπροστά με μια πόρπη. Η μία φοράει χρυσό περιδέραιο και η άλλη σκουλαρίκια. Στο κεφάλι φορούν ένα είδος κεφαλόδεσμου από κόκκινο ή μωβ βελούδο που ονομαζόταν «μαχραμάς» και είχε κυλινδρικό σχήμα. Φορούν σανδάλια που συνήθως είναι ποικιλόχρωμα και με ψηλό πέλμα. Εντύπωση προκαλεί το μορφωτικό επίπεδο των γυναικών της γκραβούρας που αποδεικνύει ότι οι γυναίκες της Τήνου ήταν εγγράμματες και διέθεταν μουσική παιδεία. Άλλα στοιχεία της γκραβούρας που προκαλούν ενδιαφέρον είναι η επίπλωση του δωματίου και τα διακοσμητικά στοιχεία του. Παρατηρούμε αναπαυτικούς καναπέδες με πλούσια σκεπάσματα και μαξιλάρια, κουρτίνα που περιορίζει το φωτισμό του δωματίου, περίτεχνα κατασκευασμένο τραπεζάκι με τοποθετημένα επάνω του διακοσμητικά στοιχεία και είδη σερβιρίσματος αφεψήματος για το «φίλεμα» της επισκέπτριας. Η εικόνα αναπαριστά μια συνηθισμένη καθημερινή κοινωνική επίσκεψη.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το μαθησιακό αντικείμενο προτείνεται να χρησιμοποιηθεί από τους εκπαιδευτικούς ως εποπτικό υλικό στο πλαίσιο άμεσης διδασκαλίας στο μάθημα της Ιστορίας, για να γνωρίσουν οι μαθητές του Δημοτικού, στοιχεία από την καθημερινή και κοινωνική ζωή των γυναικών στο νησί της Τήνου. Εναλλακτικά το μαθησιακό αντικείμενο προτείνεται να χρησιμοποιηθεί από τους μαθητές του γυμνασίου με την υποστήριξη των εκπαιδευτικών τους, ως ιστορική πηγή, στο πλαίσιο διερευνητικής μάθησης, στο μάθημα της Ιστορίας ή σε project στην Ευέλικτη Ζώνη και στις Ερευνητικές Εργασίες στο Γυμνάσιο. Μπορούν να διερευνηθούν θέματα που αφορούν τη συγκριτική μελέτη της κοινωνικής και καθημερινής ζωής και ενδυμασίας των γυναικών στην περιοχή της Τήνου σε σχέση με άλλες περιοχές της Ελληνικής επικράτειας την ίδια περίοδο. Θα μπορούσαν να διερευνηθούν και να εντοπιστούν από τους μαθητές και των δυο βαθμίδων (σε διαφορετικό επίπεδο εμβάθυνσης) τα στοιχεία που αναδεικνύουν τις ευρωπαϊκές επιρροές στην καθημερινή ζωή των γυναικών καθώς και το ρόλο του εγγραμματισμού τους στην προεπαναστατική περίοδο. Το Μ.Α. μπορεί να αξιοποιηθεί ως παράδειγμα αναφοράς της κοινωνικής θέσης της γυναίκας στην Ελλάδα του 17ου αι.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 15
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΕΙΔΙΚΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/461
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
ψυχοκινητικός > να δρουν με ανεξαρτησία, επιδεξιότητα και με ακρίβεια
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΙΩΑΝΝΑ ΤΣΟΥΜΠΑΡΗ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΟΥΛΙΟΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ