Ο Ασκηπιος, αναγλυφο
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Η φωτογραφία (ακριβέστερα, ηλιογκραβούρα), τραβηγμένη το 1889, δείχνει ένα ανάγλυφο του 4ου π.Χ. αι., με παράσταση του Ασκληπιού από την Επίδαυρο, το οποίο σήμερα βρίσκεται στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Ο Ασκληπιός παριστάνεται καθιστός, προφίλ, ντυμένος με μακρύ χιτώνα που αφήνει ακάλυπτο σχεδόν όλον τον άνω κορμό και πέφτει με πλούσιες πτυχώσεις ως τα πόδια. Το δεξί χέρι της παράστασης λείπει (είναι ακρωτηριασμένο), όπως άλλωστε και η μύτη, μέρος των ποδιών και του αριστερού χεριού, το οποίο φαίνεται λυγισμένο, με τεντωμένο το δείκτη, δίνοντας την εντύπωση ότι ο παριστάμενος κάπου δείχνει. Το ανάγλυφο είναι του 4ου αι. π.Χ. και φαίνεται να ακολουθεί τα πρότυπα της κλασικής τέχνης. Η εικόνα ενδείκνυται για τον εμπλουτισμό της διδασκαλίας της ελληνιστικής αλλά και της κλασικής τέχνης.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Στο μάθημα της αρχαίας Ιστορίας η εικόνα μπορεί να αξιοποιηθεί στη διδασκαλία της κλασικής, αλλά και της ελληνιστικής νεοκλασικής τέχνης, ειδικότερα της γλυπτικής. Ο διδάσκων μπορεί να προβάλει την εικόνα, μαζί με άλλα έργα του 5ου ή του 4ου π.χ. αι. και να επιστήσει την προσοχή των μαθητών σε 2-3 σημεία που χαρακτηρίζουν την τέχνη της εποχής: στην αρμονία των αναλογιών (η κλασική τέχνη χαρακτηρίζεται από μέτρο), στην αίσθηση της κίνησης, που εδώ αποτυπώνεται με τις πλούσιες πτυχώσεις του ρούχου (οι καλλιτέχνες του 5ου και του 4ου αι. είναι ελεύθεροι να αναπαραστήσουν τις σκηνές όπως επιθυμούν, με όλη τη μαεστρία τους), καθώς και στον εξιδανικευμένο τρόπο με τον οποίο παρουσιάζονται οι μορφές, ανθρώπινες και θεϊκές (το βλέμμα του Ασκληπιού φαίνεται θεϊκό, να ατενίζει κάπου μακριά, αποπνέοντας γαλήνη και ηρεμία). Αξίζει να δοθούν και κάποιες γενικές πληροφορίες για τον Ασκληπιό και την Ιατρική στην αρχαία Ελλάδα, προκειμένου να διεγερθεί το ενδιαφέρον των μαθητών και να φωτισθεί μια πτυχή της ζωής των αρχαίων Ελλήνων για την οποία δεν γίνεται συχνά λόγος στο σχολείο.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/4610
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι... Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι...
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΑΓΑΠΗ ΔΑΛΚΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ