Άποψη της Θεσσαλονικης,1688
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Η γκραβούρα παρουσιάζει άποψη της Θεσσαλονίκης, έτσι οπως την αποτύπωσε ένας Ευρωπαίος περιηγητής γύρω στα 1688. Η εικόνα παρουσιάζει την πόλη έτσι όπως φαινόταν από τη θάλασσα, από κάποιο ποίο που εισερχόταν στο λιμάνι. Διακρίνεται το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, με αρκετά ιστιοφόρα πλοία. Διακρίνονται επίσης τα τείχη. Από τα κτίσματα της πόλης ξεχωρίζουν κυρίως οι πολυάριθμοι μιναρέδες από τα μουσουλμανικά τεμένη. Η εικόνα μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως υποστηρικτικό υλικό για τη διδασκαλία της ιστορικής περιόδου της τουρκοκρατίας στην Ελλάδα και ειδικότερα για την επεξεργασία θεμάτων όπως η οικονομία, το εμπόριο, η καθημερινή ζωή και η θρησκεία στις μεγάλες πόλεις κάτω από την Οθωμανική κυριαρχία.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Στο μάθημα της Ιστορίας ο διδάσκων μπορεί να χρησιμοποιήσει την εικόνα στη διδασκαλία της ενότητας που αναφέρεται στην κατάσταση της ελληνικής οικονομίας και κοινωνίας στα χρόνια της οθωμανικής κυριαρχίας. Η εικόνα μπορεί να προβληθεί στην τάξη είτε στο ξεκίνημα της διδασκαλίας, ως αφόρμηση, είτε και στο τέλος, ώστε να αξιοποιηθεί και η ιστορική αφήγηση που θα έχει προηγηθεί. Προτείνεται η προβολή να συνοδεύεται από τη διατύπωση ανοιχτών ερωτήσεων, ώστε να ενισχυθεί η κριτική και διερευνητική σκέψη των μαθητών. Έτσι, αρχικά ο διδάσκων μπορεί να μην αποκαλύψει την ταυτότητα της πόλης στους μαθητές και να τους αφήσει να τη μαντέψουν (πράγμα μάλλον δύσκολο, αφού είναι τελείως διαφορετική σε σχέση με σήμερα). Στη συνέχεια, μπορεί να τους ζητήσει να επισημάνουν τα χαρακτηριστικά που είναι πιο διακριτά. Δύο είναι τα κύρια θεματα που αναδεικνύονται από τη γκραβούρα: α) το θέμα της οικονομικής δραστηριότητας μέσω του θαλάσσιου εμπορίου, καθώς η Θεσσαλονίκη παρέμεινε μεγάλο λιμανι και στην περίοδο της τουρκοκρατίας και β) το ζήτημα της εξάπλωσης της μουσουλμανικής θρησκείας και λατρείας και του αντίστοιχου περιορισμού της χριστιανικής λατρείας, που επιβεβαιώνεται και από άλλες πηγές (στη Θεσσαλονίκη μεγάλο μέρος της εκκλησιαστικής περιουσίας δόθηκε στους μουσουλμάνους και οι περισσότερες εκκλησίες μετατράπηκαν σε τζαμιά). Αξίζει επίσης να συζητηθεί και η αξία που έχουν τα σκίτσα των περιηγητών ως ιστορικές πηγές.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/4612
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) > Οικονομία EconomyΟικονομία
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) > Κοινωνική και πολιτική οργάνωση Social and political organizationΚοινωνική και πολιτική οργάνωση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΑΓΑΠΗ ΔΑΛΚΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ