Ανεμομυλοι στα Ταμπακικα της Χιου-1928
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Σχέδιο του F. PERILLA από το βιβλίο του για τη Χίο που εξέδωσε το 1928. Απεικονίζει τους τέσσερις μύλους που ακόμα και σήμερα στέκονται ως αξιοθέατο πια 1,5 χλμ. βόρεια της πόλης της Χίου χτισμένοι σε ένα μικρό λιμενοβραχίονα στην περιοχή Ταμπάκικα. Αξιοπρόσεκτο είναι ότι οι αντικατοπτρισμοί τους στο νερό ελκύουν και σήμερα τους σύγχρονους φωτογράφους. Το έτος 1928 αυτοί οι μύλοι ακόμα λειτουργούσαν. Στα τέλη του 19ου αιώνα και στις αρχές του 20ου, αναπτύχθηκε στη Χίο μια μικρής κλίμακας βιομηχανική υποδομή. Ο δεύτερος παγκόσμιος πόλεμος, οι πολιτικές αλλαγές που διαδραματίστηκαν μετά στα Βαλκάνια και την Ανατολική Ευρώπη- που ήταν παραδοσιακές αγορές των Χιώτικων προϊόντων-καθώς επίσης και ο γρήγορος εκσυγχρονισμός της βιομηχανικής παραγωγής απέκλεισαν τις βιομηχανίες της Χίου. Το κύριο προϊόν τους ήταν τα κατεργασμένα δέρματα, που παράγονταν στα βυρσοδεψεία, τα οποία βρίσκονταν στα βόρεια της πόλης, στην περιοχή Ταμπάκικα. Οι τέσσερις αυτοί ανεμόμυλοι ήταν μέρος της βιομηχανικής αυτής παραγωγής. Το μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να χρησιμοποιηθεί στο μάθημα της Ιστορίας, της Νεοελληνικής Γλώσσας, της Τεχνολογίας ή ακόμα για θέματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΙΣΤΟΡΙΑ: α) Με αφορμή το σχέδιο του F. PERILLA οι μαθητές σε ομάδες -μία για κάθε νησί του Αιγαίου - μπορούν να ψάξουν και να βρουν πληροφορίες (με φωτογραφίες) για τη λειτουργία των ανεμόμυλων και τη συμβολή τους τόσο στην οικονομική όσο και στην κοινωνική ζωή των κατοίκων. Έτσι, μπορούν να αναγνωρίσουν πόσο σημαντικοί ήταν στην οικονομική ανάπτυξη του κάθε νησιού από τον 17ο έως τις αρχές του 20ου αιώνα, που με την εξέλιξη της τεχνολογίας εγκαταλείφθηκαν. Στο νησιωτικό σύμπλεγμα, πάντως, της Χίου, των Ψαρών και των Οινουσσών στο γύρισμα του 19ου προς τον 20ο αιώνα είναι πιθανό ότι εξακολουθούσαν να λειτουργούν περί τους 100 ανεμόμυλους. Ανεμόμυλοι υπήρχαν σε όλα τα χωριά της Χίου, τόσο στα βόρεια όσο και στα νότια, αλλά ακόμη και στην πόλη, καθώς και τα προάστια της. Στην Αστυπάλαια οι ανεμόμυλοι λειτουργούσαν μέχρι το 1943 περίπου. β) Μπορούμε να διοργανώσουμε μια επίσκεψη σε έναν ανεμόμυλο με το σχολείο, αφού πρώτα μελετήσουμε τον τρόπο λειτουργίας ενός ανεμόμυλου με βοήθεια και από το διαδίκτυο βλ. youtube 2009 “Olymbos-Karpathos, Windmill in full operation” ή απόσπασμα από την ταινία «Μανταλένα». Εάν σκεφτούμε ότι πενήντα χιλιάδες (50.000) ανεμόμυλοι λειτούργησαν κατά διαφορετικές χρονικές περιόδους σε όλη την Ελλάδα, από τους οποίους οι δύο χιλιάδες (2.000) ήταν χτισμένοι στα νησιά του Αιγαίου, σίγουρα κάπου κοντά μας θα υπάρχει ένας. Αν είμαστε τυχεροί, μπορεί να είναι και ανακαινισμένος σε μουσείο ή… ξενοδοχείο. ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ: Παρουσιάζουμε στους μαθητές τα θερμοηλεκτρικά, τα πυρηνικά και τα υδροηλεκτρικά εργοστάσια. Τα συγκρίνουν με τον τρόπο λειτουργίας των ανεμόμυλων. Συνειδητοποιούν ότι με τους ανεμόμυλους και ίσως τις σημερινές ανεμογεννήτριες ο άνθρωπος εκμεταλλεύεται την αιολική ενέργεια, η οποία, όμως, ανήκει στις ανανεώσιμες μορφές ενέργειας και δε μολύνει το περιβάλλον. ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ: Οι μαθητές αναζητούν τον διασημότερο ίσως ανεμόμυλο στην ευρωπαϊκή λογοτεχνία. Είναι εκείνος στον οποίο επιτίθεται ο Δον Κιχώτης στο γνωστό μυθιστόρημα του Θερβάντες. Ο Δον Κιχώτης μαζί με τον φίλο του, Σάντσο, αντικρίζουν ανεμόμυλους εχθρούς… Αφού συνειδητοποιήσουν ότι εκτός από τους γίγαντες του Αιγαίου, ανεμόμυλοι υπάρχουν και σε άλλες χώρες της Ευρώπης, π.χ. Ολλανδία, αφηγούνται ανεμομυλοϊστορίες. ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ: Κατασκευή ανεμόμυλου.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΑΝΑΦΟΡΑΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/4616
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Library of Aikaterini Laskaridis Foundation
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Photodentro Cultural
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ)
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Οικονομία
Περιβαλλοντική Εκπαίδευση / Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη > Ενεργειακό ζήτημα - Οικολογικό / Ενεργειακό αποτύπ... > Ανανεώσιμες πηγές ενέργειας
Νέα Ελληνική Γλώσσα > Κειμενικοί τύποι > Αφήγηση
Σχεδιασμός και Τεχνολογία > Σχεδίαση > Τρισδιάστατες όψεις αντικειμένου
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > εμπειρική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
συναισθηματικός > να διαμορφώνουν και να ακολουθούν ένα σύστημα αξιών
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
συγγραφέας μεταδεδομένων: ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΑΛΕΒΙΖΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
 
 
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ