Βαμβακαρης Μαρκος (1905-1972)
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Πρόκειται για αναπαραγωγή φωτογραφίας σε νεαρή ηλικία του μουσικοσυνθέτη, δεξιοτέχνη του μπουζουκιού και εμβληματικής φυσιογνωμίας της ρεμπέτικης μουσικής,Μάρκου Βαμβακάρη. Ο Βαμβακάρης γεννήθηκε στη Σύρο το 1905 από γονείς Καθολικούς. Αν και ήταν χαμηλού εισοδηματικού επιπέδου, στην οικογένεια υπήρχε η ενασχόληση με τη μουσική. Για βιοποριστικούς λόγους εγκατέλειψε ενωρίς το σχολείο και ασχολήθηκε με διάφορες ετερόκλητες δουλειές του ποδαριού.Σε ηλικία 12 ετών ήρθε στον Πειραιά όπου επίσης έκανε διάφορες δουλειές με κύρια αυτή του εκδοροσφαγέα. Γνώρισε το μπουζούκι και σε πολύ λίγο διάστημα, αυτοδίδακτος, έγινε δεξιοτέχνης. Ξεκίνησε να γράφει δικά του τραγούδια και το 1933 φωνογράφησε τον πρώτο του δίσκο στον οποίο για πρώτη φορά ακούστηκε ηχογράφηση με μπουζούκι. Μέχρι τη δεκαετία του '60 με την παραγωγή δίσκων και τις ζωντανές εμφανίσεις σε μαγαζιά και συναυλίες σημείωνε μεγάλη επιτυχία ως καλλιτέχνης. Την αμέσως επόμενη περίοδο λόγω προβλημάτων υγείας που τον ταλαιπωρούσαν αλλά και λόγω του παραγκωνισμού του ρεμπέτικου είδους, διήλθε μεγάλη κρίση ως καλλιτέχνης. Μετά το 1960, με τη βοήθεια του Βασίλη Τσιτσάνη και άλλων, τα τραγούδια του Μάρκου Βαμβακάρη ξεκίνησαν να ηχογραφούνται εκ νέου, έτυχαν μεγάλης αποδοχής, και έτσι ξεκίνησε μια δεύτερη επιτυχημένη περίοδος για τον καλλιτέχνη. Η δημιουργία του Βαμβακάρη η οποία χρονικά κινείται μέσα σε μια πολύ ιδιαίτερη και ταραγμένη περίοδο της νεώτερης ελληνικής ιστορίας, (Μικρασιατική καταστροφή, δικτατορία Μεταξά, Β' Παγκόσμιος πόλεμος) αποδίδει στιχουργικά χαρακτηριστικό αποτύπωμα της εξέλιξης και της ηθογραφίας της ελληνικής κοινωνίας της εποχής. Γνωστότερα τραγούδια του "Η Φραγκοσυριανή", "Τα ματόκλαδά σου", "Όσοι έχουνε πολλά λεφτά" κ.α. Απεβίωσε στις 8 Φεβρουαρίου του 1972 από παρενέργειες που του δημιούργησε ο σακχαρώδης διαβήτης που τον ταλαιπωρούσε, αφήνοντας μια τεράστιας αξίας καλλιτεχνική παρακαταθήκη στις επόμενες γενιές και έχοντας κερδίσει για τον εαυτό του τον τίτλο του "Πατριάρχη" του ρεμπέτικου τραγουδιού.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Μελετώντας τον βίο και το έργο του Μάρκου Βαμβακάρη έχουμε μια θαυμάσια εικόνα για τη γένεση και εξέλιξη του αστικού μουσικού είδους της ρεμπέτικης μουσικής το οποίο παρουσιάστηκε σε συγκεκριμένες οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες και εξέφρασε και παρηγόρησε τους καημούς μιας ευρείας ομάδας της ελληνικής κοινωνίας. Αυτό το μουσικό είδος υπερέβη τα σύνορα της εποχής που το δημιούργησε και συνεχίζει μέχρι σήμερα να αναπαράγεται ποιοτικά και να συνδέεται δημιουργικά με κατιόντα είδη όπως το "λαϊκό" τραγούδι. Μαζί με αυτό μπορούμε να μελετήσουμε την εξέλιξη του μουσικού οργάνου του μπουζουκιού το οποίο συγγενεύει με την αρχαιοελληνική πανδουρίδα και από την αφάνεια πέρασε στην απαγόρευση και απ' εκεί στην καταξίωση. Παράλληλα, μελετάμε τον βίο μιας μεγάλης ομάδας μουσικών-συνθετών, οι περισσότεροι αυτοδίδακτοι, που άφησαν παρακαταθήκη μνημειώδεις μουσικές δημιουργίες οι οποίες ψυχαγώγησαν ολόκληρες γενιές. Πέραν από το ενδιαφέρον της μελέτης των μουσικων μοτίβων που χρησιμοποιούνται, ιδιαίτερη αξία για την εκπαίδευση παρουσιάζει και η μελέτη της σχετικής στιχουργίας. Ο Βαμβακάρης και οι συν αυτώ ρεμπέτες δημιουργοί επιλέγουν θέματα κοινωνικής και πολιτικής κριτικής και ενσωματώνουν στοιχεία ηθογραφίας που μας αποδίδουν με ειλικρίνεια εικόνες της εποχής και των συνθηκών υπό τις οποίες πορευόταν μεγάλο μέρος του ελληνικού πληθυσμού.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
15 - 20
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/4638
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Μουσική Music EducationΜουσική > Μουσικές μορφές / είδη Music styles / genresΜουσικές μορφές / είδη
Μουσική Music EducationΜουσική > Δημιουργοί ComposersΔημιουργοί
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Κοινωνία και καθημερινή ζωή Society and everyday lifeΚοινωνία και καθημερινή ζωή
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΑΡΝΑΒΑΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ