Το εθνικο Θεατρο
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Άρθρο του 1910 του συγγραφέα και μεταφραστή, Νικόλαου Ποριώτη, στο περιοδικό «Ο Νουμάς». Γίνεται εκτενής αναφορά στην κατάσταση που επικρατεί στα θέατρα της Αθήνας των αρχών του 20ού αιώνα. Ο Νικόλαος Ποριώτης εμφανίστηκε στα ελληνικά γράμματα με μεταφράσεις και κριτικές στο λογοτεχνικό περιοδικό «Ο Νουμάς» και με άρθρα παιδαγωγικού περιεχομένου στη «Διάπλαση των Παίδων». Ο συγγραφέας εκφράζει την αντίρρησή του στον τρόπο λειτουργίας των θεάτρων και στο γεγονός ότι υπεύθυνοι για τις παραστάσεις δεν είναι πλέον οι ίδιοι οι καλλιτέχνες αλλά οι επιχειρηματίες. Αυτό συνεπάγεται έκπτωση στην ποιότητα των θεατρικών παραστάσεων, αφού μοναδικός σκοπός είναι το κέρδος και όχι η τέχνη αυτή καθεαυτή. Επίσης, επιλέγονται έργα και χαρακτήρες ξένοι προς την ελληνική παράδοση και ιδιοσυγκρασία εξαιτίας της ξενομανίας που κατατρέχει τον ελληνικό λαό. Το κείμενο δημοσιεύτηκε στο λογοτεχνικό περιοδικό «Ο Νουμάς», το οποίο κυκλοφόρησε από το 1903 έως το 1931. Αποτέλεσε το σημαντικότερο έντυπο του 20ού αιώνα στον αγώνα για την επικράτηση της δημοτικής γλώσσας. Η κυριότερη διαφορά από άλλα σύγχρονά του έντυπα είναι ότι είχε καθιερώσει τη χρήση της δημοτικής σε όλες τις στήλες του.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το παρόν μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να χρησιμοποιηθεί κατά τη διδασκαλία του μαθήματος της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, αναφορικά με το ζήτημα της δημοτικής γλώσσας. Οι μαθητές θα διαπιστώσουν ότι η Ελλάδα είχε εισέλθει σε μια περίοδο ζυμώσεων και ανακατατάξεων σε όλους τους τομείς. Παράλληλα με καθοριστικά, για την τύχη του έθνους, πολιτικά και στρατιωτικά γεγονότα, λαμβάνουν χώρα οι εξελίξεις στο λεγόμενο «γλωσσικό ζήτημα» που επί μακρόν θα αναζητά λύση. Οι μαθητές θα μελετήσουν στοιχεία για τη διαμάχη δημοτικής και καθαρεύουσας και θα διερευνήσουν, εάν ανάλογα φαινόμενα συναντώνται και σε άλλες χώρες. Επίσης, το συγκεκριμένο μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί στο μάθημα της Ιστορίας και ειδικότερα σε ζητήματα πολιτισμού, τεχνών και γραμμάτων. Οι μαθητές θα αναζητήσουν την ερμηνεία λέξεων, όπως «θεατρώνης» και «μαικήνας». Θα κληθούν να απαντήσουν σε ερωτήματα, όπως ποιος είναι ο απώτερος σκοπός της τέχνης, σε ποιους απευθύνεται, εάν μπορεί να επιζήσει απευθυνόμενη σε ένα μικρότερο κοινό ή θα πρέπει να αποσκοπεί στην ικανοποίηση ευρύτερων συνόλων. Τέλος, αναλογιζόμενοι οι μαθητές την μακραίωνη ιστορία του θεάτρου στην Ελλάδα από την αρχαία εποχή θα παρουσιάσουν τη σημερινή καλλιτεχνική κατάσταση στη χώρα και θα αναρωτηθούν, εάν οι περίοδοι οικονομικής και κοινωνικής κρίσης θα μπορούσαν να αποτελέσουν έναυσμα για πνευματική και καλλιτεχνική άνθηση.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
15 - 20
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/4740
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Θέματα TopicsΘέματα > Πολιτισμός - Τέχνη - Γλώσσα Culture - Art - LanguageΠολιτισμός - Τέχνη - Γλώσσα
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Κοινωνία και καθημερινή ζωή Society and everyday lifeΚοινωνία και καθημερινή ζωή
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
συμπεριφοριστική προσέγγιση > εξάσκηση και πρακτική
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ψυχοκινητικός > να δρουν με ανεξαρτησία, επιδεξιότητα και με ακρίβεια
ψυχοκινητικός > να προσαρμόζονται και να δρουν δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Ν. Ποριώτης
δημιουργία: Μποζίνη Θεοδώρα
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΘΕΟΔΩΡΑ ΜΠΟΖΙΝΗ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
συντονιστής / επιστημονικός υπεύθυνος μεταδεδομένων: Ψυχογυιού Ευαγγελία
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ