Τα αετωματα του Παρθενωνα, 1674
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Η γκραβούρα απεικονίζει τα αετώματα του Παρθενώνα, έτσι όπως τα αποτύπωσε κάποιος περιηγητής το 1674. Τα αετώματα σώζονται ακόμα σε κατάσταση που επιτρέπει να διακριθούν αρκετά αγάλματα και οι παραστάσεις τους, ειδικά του Δυτικού, το οποίο απεικονίζεται στο άνω μέρος της εικόνας. Θέμα της παράστασης του Δυτικού αετώματος είναι η έριδα μεταξύ Αθηνάς και Ποσειδώνα για τη διεκδίκηση της αττικής γης, που κατέληξε στη νίκη της Αθηνάς. Οι δύο κεντρικές μορφές είναι αυτές του Ποσειδώνα και της Αθηνάς, οι οποίοι πλαισιώνονται από τα άρματα με τα οποία έφτασαν στον αγώνα, τους ηνιόχους τους, καθώς και πλήθος άλλων θεοτήτων. Το Ανατολικό αέτωμα φαίνεται σε μεγάλο βαθμό κατεστραμμένο, καθώς οι κεντρικές μορφές είχαν αφαιρεθεί όταν ο Παρθενώνας μετατράπηκε στο ναό της Παναγίας της Αθηνιώτισσας. Το θέμα της παράστασης ήταν η γέννηση της Αθηνάς. Στη γκραβούρα διακρίνονται στα δύο άκρα τα άλογα από τα άρματα του Ήλιου που ανατέλλει και της Σελήνης που δύει (αριστερά και δεξιά αντίστοιχα), προσδιορίζοντας έτσι ότι η γέννηση της θεάς έγινε την αυγή. Παριστάνονται επίσης φιγούρες διάφορων θεών και θεοτήτων, όρθιων, καθιστών ή ξαπλωμένων. Η εικόνα μπορεί να αξιοποιηθεί στη διδασκαλία της κλασικής τέχνης, ειδικότερα της γλυπτικής, καθώς και στην προετοιμασία για επίσκεψη στο Νέο Μουσείο της Ακρόπολης.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Στο μάθημα της αρχαίας Ιστορίας η εικόνα μπορεί να αποτελέσει συμπληρωματικό υλικό για τη διδακαλία της τέχνης του 5ου αι. π.Χ., ειδικότερα στην ενότητα που αναφέρεται στον Παρθενώνα. Μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί πριν από μια προγραμματισμένη επίσκεψη στο Νέο Μουσείο της Ακρόπολης, όπου εκτίθεται μέρος των αετωμάτων του Παρθενώνα (κάποια θραύσματα ουσιαστικά), καθώς και η πλήρης αναπαράσταση των αετωμάτων από τον Αυστριακό K. Schwerzek, τα οποία σχεδιάστηκαν μεταγενέστερα της γκραβούρας που έχουμε στη διάθεσή μας. Έτσι, οι μαθητές θα έχουν στη διάθεσή τους τρεις διαφορετικές φάσεις του έργου τέχνης: την αρχική, εκείνη της μερικής φθοράς (1674) και εκείνη της σχεδόν ολικής φθοράς (1687 έως σήμερα). Μια ενδιαφέρουσα δραστηριότητα για τους μαθητές θα ήταν να πάρουν στα χέρια τους φωτοτυπημένη τη γκραβούρα και να προσπαθήσουν να συμπληρώσουν το σχέδιο πριν δουν την ολοκληρωμένη αναπαράσταση, αφού βέβαια θα έχουν προηγουμένως πληροφορηθεί για τα θέματα των παραστάσεων και θα τους έχει δοθεί λεπτομερής περιγραφή. Επιπλέον, κατά την παρουσίαση των παραστάσεων ο διδάσκων μπορεί να εστιάσει: α) στην πραγματικά θαυμαστή σύλληψη του σχεδίου (ο τριγωνικός χώρος του αετώματος είναι ιδιαίτερα περιοριστικός, έτσι οι μορφές έπρεπε να ενταχθούν μέσα σ' αυτό σε διάφορα μεγέθη και στάσεις, πράγμα που έχει αποδοθεί από τους γλύπτες με απόλυτη φυσικότητα) β) στο υψηλό επίπεδο τέχνης και τεχνικής που είχαν κατακτήσει οι γλύπτες της εποχής, προκειμένου να αποτυπώσουν τέτοιες λεπτομέρειες στο μάρμαρο και γ) στο φαινόμενο του "ακρωτηριασμού" των αετωμάτων και των έργων τέχνης γενικότερα και στις διάφορες διαστάσεις που αυτό έχει (ηθικές, αισθητικές, κ.λπ.).


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/4749
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι... Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι...
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
εποικοδομητισμός > εμπειρική μάθηση
εποικοδομητισμός > μάθηση μέσα από το σχεδιασμό
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΑΓΑΠΗ ΔΑΛΚΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ