Η τεχνη της συνομιλιας
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Κείμενο του 1850 με τίτλο «Περί της τέχνης του συνδιαλέγεσθαι» στο περιοδικό «Ευτέρπη». Ήταν το πρώτο ελληνικό εικονογραφημένο λογοτεχνικό περιοδικό, το οποίο αποτέλεσε ιδιαίτερο σταθμό στην ιστορία της νεότερης ελληνικής λογοτεχνίας. Στο κείμενο αυτό γίνεται λόγος για την τέχνη της συνομιλίας και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της. Αναφέρεται ότι στην Ασία δεν έχει καλλιεργηθεί το συνδιαλέγεσθαι και ότι οι άνθρωποι επικοινωνούν μέσα από την ανταλλαγή περίτεχνων δώρων, ενώ αντίθετα στην Ευρώπη υπάρχει παράδοση στον τομέα αυτό. Τονίζεται ότι η ικανότητα του λόγου ασκεί γοητεία στους υπόλοιπους ανθρώπους, κυρίως, όταν συνδυάζεται με ένα ευφυές πνεύμα. Αναφέρεται επίσης ότι οι γυναίκες έχουν μια έμφυτη ικανότητα στο να συζητούν και να προσεγγίζουν τον συνομιλητή τους. Επιπλέον, γίνεται λόγος για τους αστεϊσμούς και το ότι πρέπει να ακολουθούν το μέτρο, για να είναι επιτυχημένοι. Τέλος, ο έπαινος, η μετριοπάθεια, η έλλειψη της υπερβολής και της ισχυρογνωμοσύνης θεωρούνται προτερήματα ενός ομιλητή, ενώ αντίθετα η περιαυτολογία, ο εγωισμός και η φθονερή διάθεση καταστρέφουν μια συζήτηση. Στις περιπτώσεις όμως που ο λόγος μπορεί να δημιουργήσει προστριβές ή παρερμηνείες, θα πρέπει να επιλέξουμε τη σιωπή, ώστε να μην κριθούμε αρνητικά για αυτά που είπαμε αλλά θετικά για όσα δεν είπαμε.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το παρόν μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να χρησιμοποιηθεί κατά τη διδασκαλία του μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας, με σκοπό να αποκρυπτογραφήσουν οι μαθητές τα μυστικά μιας επιτυχημένης συνομιλίας. Συστήνεται να ετυμολογήσουν τις λέξεις συνδιαλέγομαι και συνομιλώ και να αιτιολογήσουν τη διαφορετική αντιμετώπιση της συζήτησης σε κάθε χώρα ή ήπειρο. Επιπλέον, οι μαθητές θα διαπιστώσουν ότι κάθε επικοινωνιακή πράξη έχει ως στόχο τη μετάδοση πληροφοριών, την ερμηνεία των φαινομένων, την ανάλυση εννοιών και την υποστήριξη μιας άποψης/θέσης. Απώτερος σκοπός είναι η πειθώ, το να πείσουμε δηλαδή το ακροατήριό μας ότι οι απόψεις μας είναι οι κατάλληλες και θα πρέπει να τις υιοθετήσει ή να τις ακολουθήσει τουλάχιστον εν μέρει. Οι μαθητές θα έρθουν σε επαφή με τις τεχνικές πειθούς, δηλαδή την επίκληση στη λογική, στο συναίσθημα, στο ήθος και στην αυθεντία του συνομιλητή. Επιπλέον, αναλύουμε τους όρους «επιχείρημα» και «συλλογισμός». Τέλος, προτείνεται η μελέτη της μακραίωνης ελληνικής παράδοσης στο «συνομιλείν». Παράλληλα, το παρόν μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί και στο μάθημα της Ιστορίας. Οι μαθητές θα αντιληφθούν ότι η ρητορική τέχνη αναπτύχθηκε στην αρχαία Ελλάδα και συνδέθηκε με την πειθώ στον δημόσιο προφορικό λόγο. Οι πολιτικές συγκεντρώσεις στην αρχαιότητα και οι δικανικές διαδικασίες αποτέλεσαν τις αιτίες ανάπτυξης της ρητορικής τέχνης. Το σημαντικότερο όπλο ενός πολιτικού ήταν η «δύναμη του λόγου» και ως εκ τούτου η ρητορική τέχνη συνδέθηκε με την πολιτική. Ένα στοιχείο που θα έπρεπε να τονιστεί είναι ότι αυτές οι πρακτικές συνδέθηκαν με τη δημοκρατία και τις δημοκρατικές διαδικασίες, γιατί προϋπέθεταν το δικαίωμα της ελευθερίας του λόγου, της ισηγορίας και της ελεύθερης συγκέντρωσης των πολιτών.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 20
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/4761
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Λόγος - Επικοινωνία Speech - CommunicationΛόγος - Επικοινωνία > Διάλογος DialogueΔιάλογος
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Θεσμοί, πολιτική οργάνωση Institutions, political organizationΘεσμοί, πολιτική οργάνωση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
συμπεριφοριστική προσέγγιση > εξάσκηση και πρακτική
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
ψυχοκινητικός > να δρουν με ανεξαρτησία, επιδεξιότητα και με ακρίβεια
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: [Ανωνύμως]
δημιουργία: Μποζίνη Θεοδώρα
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΘΕΟΔΩΡΑ ΜΠΟΖΙΝΗ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
συντονιστής / επιστημονικός υπεύθυνος μεταδεδομένων: Ψυχογυιού Ευαγγελία
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ