Ο γερο Δημος του Π.Καρρερη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Εικόνα-εξώφυλλο έντυπης παρτιτούρας της μελωδίας «Ο γέρο Δήμος» του συνθέτη Π. Καρρέρ(η) (1829). Συνεπής στις αρχές του ρομαντισμού ο δημιουργός στοχεύει στην έξαρση των συναισθημάτων του θεατή. Το φανταστικό είναι πηγή έμπνευσης που έχει στόχο την απεικόνιση μιας συναισθηματικής ανταπόκρισης προκαλούμενης από κάποια συγκίνηση. Για το λόγο αυτό επιλέγει μέσω της χαρακτικής τέχνης, μια περιγραφή αγγέλων και μουσικών οργάνων ώστε να πλαισιώσει περιμετρικά το εξώφυλλο. Με τη μονοχρωμία του σκούρου κόκκινου περιγράφει μικρόσωμους και ολόσωμους αγγέλους και μουσικά όργανα να εναλλάσσονται στα χέρια τους ενώ το σύνολο περιπλέκεται από κυματιστές κορδέλες και φυτικό διάκοσμο. Όλα αυτά προκειμένου να εμπλουτιστεί ο τίτλος της μελωδίας και οι σχετικές με αυτή πληροφορίες, οι γραμματοσειρές των οποίων είναι ευδιάκριτες και αυστηρές σε ανοιχτόχρωμο φόντο. Ο Ζακύνθιος συνθέτη στο πνεύμα του ρομαντισμού και του αγώνα για ανεξαρτησία της Ελλάδος, συνέθεσε όπερες και μελωδίες επηρεασμένος από τις ευρωπαϊκές σπουδές του, κυρίως την επίδραση της ιταλικής όπερας, αλλά και το δημοτικό τραγούδι. Ο «γερο-Δήμος» (έργο γραμμένο το 1859) είναι από μια άρια της Α’ πράξης της όπερας «Μάρκος Μπότσαρης» σε ποίηση του Αριστοτέλη Βαλαωρίτη.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η παρτιτούρα ως αφόρμηση μπορεί να αξιοποιηθεί στη προσέγγιση του κινήματος του ρομαντισμού προκειμένου να διαπιστωθούν τα χαρακτηριστικά του στην τέχνη της χαρακτικής. Εστιάζοντας στις έννοιες φαντασία, έμπνευση, ονειρικό στοιχείο και έκφραση να διερευνηθεί πως εκφράστηκαν την συγκεκριμένη ιστορική περίοδο στην Ευρώπη και πως στην Ελλάδα. Εστιάζοντας στις εφαρμοσμένες τέχνες, μπορεί να εξεταστούν τα είδη της χαρακτικής, τα στάδια δημιουργίας ενός χαρακτικού και η αξιοποίηση τους στο χώρο των εκδόσεων. Στη μουσική εκπαίδευση οι μαθητές μπορούν να εκτελούν μια σειρά μουσικών ειδών, ερμηνεύοντας μουσικά σύμβολα. Επιπλέον να τραγουδούν και να παίζουν ατομικά ή σε ομάδες ένα πιο απαιτητικό ρεπερτόριο και να εκτελείται ένα μέρος ανεξάρτητα από άλλες ομάδες. Επίσης, το Μ.Α.μπορεί να αξιοποιηθεί σε ατομικό μάθημα πιάνου και ερμηνείας. Η ποίηση του Α. Βαλαωρίτη μπορεί να αποτελέσει πεδίο έρευνας της επικής ποίησης και του δημοτικού ομοιοκατάληκτου δεκαπεντασύλλαβου μέτρου. Στο μάθημα της Ιστορίας το έργο μπορεί να συνδεθεί με την αναζήτηση και αναφορά ιστορικών προσωπικοτήτων και γεγονότων. Οι μαθητές των μουσικών σχολειών μπορούν επιπλέον να ασχοληθούν με την μελοποίηση ποιημάτων. Να συνδέσουν τα ποιήματα με την εποχή που γράφτηκαν και τα αντίστοιχα ιστορικά γεγονότα και να προχωρήσουν στην ακρόαση των μελοποιήσεων τους. Να αναπτύξουν συνεργασίες προκειμένου να μελοποιήσουν ποίημα που επιλέχθηκε και να κατασκευάσουν αυτοσχέδια όργανα που θα χρησιμοποιηθούν στη μελοποίηση. Τέλος να αποδώσουν τη μελοποίηση με σημειογραφία (συμβατική ή μη).


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/4783
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος (Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος «Λίλιαν Βουδούρη»)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Ζωγραφική PaintingΖωγραφική
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Αναπαραγωγή Εικόνας Image reproductionΑναπαραγωγή Εικόνας
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
συμπεριφοριστική προσέγγιση > εξάσκηση και πρακτική
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Καρρέρης, Π.
επικύρωση αντικειμένου: Σωτηρία Λαζάρου
επιμέλεια περιεχομένου: Ανδρέας Κωστόπουλος
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΑΝΔΡΕΑΣ ΚΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΣΩΤΗΡΙΑ ΛΑΖΑΡΟΥ
συντονιστής / επιστημονικός υπεύθυνος μεταδεδομένων: Σωτηρία Λαζάρου
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος - Λίλιαν Βουδούρη
εκδότης/ες: Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος - Λίλιαν Βουδούρη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ