Αδυνατον να κοιμηθω, Λαϊκο τραγουδι
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Εικόνα-εξώφυλλο παρτιτούρας για τη μουσική της θεατρικής επιθεώρησης «Πετροκέρασα», σε μουσική Μ. Σουγιούλ- Τ.Μωράκη και στίχους Χ. Γιανακόπουλου. Δημιουργός του εξωφύλλου φέρεται ο χαράκτης Ρ. Φρέτσας. Διαχωρίζοντας χρωματικά και σχεδιαστικά την επιφάνεια ο χαράκτης εικονογραφεί το εξώφυλλο της παρτιτούρας. Στο επάνω μισό τμήμα της, περιγράφεται έναστρος ουρανός ορατός μέσα από ένα παράθυρο, την επιφάνεια του οποίου καλύπτει ύφασμα(κουρτίνα) κατά τα τρία τέταρτα. Η τονικότητα των χρωμάτων, οι ευθείες και οι καμπύλες γραμμές αποδίδουν την κίνηση της κουρτίνας. Διατηρώντας την ίδια χρωματική παλέτα μεταξύ μπλε και διαβαθμισμένων λευκών, παρέχονται πληροφορίες για τη μελωδία σε μορφή κειμένου στο κάτω τμήμα του έργου. Μεταβάλλοντας τις γραμματοσειρές και τα μεγέθη τους ο καλλιτέχνης ορίζει λευκό φόντο για τα μπλέ γράμματα που επιλέγει σε αντίθεση με το επάνω τμήμα του έργου όπου επιβάλλεται ο νυχτερινός μπλε ουρανός. Το τραγούδι «Αδύνατον να κοιμηθώ», γραμμένο το 1955 τραγούδησε σε πρώτη εκτέλεση ο Τ. Μαρούδας. Ο Μιχάλης Σουγιούλ -καλλιτεχνικό ψευδώνυμο του Μιχαήλ Σουγιουλτζόγλου (1906-1958)- υπήρξε σημαντικός Έλληνας συνθέτης ελαφράς μουσικής. Ήταν ένας από τους συνθέτες που κατάφεραν να φέρουν κοντά την ευρωπαϊκή μουσική και το ρεμπέτικο. Ο συνθέτης Τάκης Μωράκης (1916-1991) με σπουδές στην Ελλάδα και στο Παρίσι, έγραψε πολλά επιτυχημένα και διαχρονικά τραγούδια της ελαφράς μουσικής. Τραγούδια, που απέδωσε μοναδικά με το βιολί του και τις εξαιρετικές ενορχηστρώσεις του, τις δεκαετίες κυρίως του ’50 και του ’60.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να αποτελέσει αφορμή για τη μελέτη της τέχνης της χαρακτικής και τη διάδοση της στην Ελλάδα. Μέσα από το συγκεκριμένο έργο μπορούν να εξεταστούν τα είδη της χαρακτικής, τα στάδια δημιουργίας ενός χαρακτικού έργου και η αξιοποίηση τους στο χώρο των εκδόσεων. Στο μάθημα των Εικαστικών, προτείνεται να εξεταστούν τα χαρακτηριστικά της σύνθεσης σε μια εικόνα, να διερευνηθεί η οργάνωση και η τοποθέτηση των επιμέρους στοιχείων ( φόρμες, σχήματα, γράμματα) ως προς το τελικό αποτέλεσμα. Στο μάθημα της Μουσική, μέσα από το ευρύ φάσμα φωνητικής και οργανικής μουσικής οι μαθητές, να διακρίνουν και να αναγνωρίσουν μουσικά στοιχεία και μελωδικά σχήματα. Επίσης, οι μαθητές, να γνωρίσουν και να κατανοήσουν βασικά στοιχεία και έννοιες της θεωρίας, της μορφολογίας και της ιστορίας της μουσικής, να καλλιεργήσουν την ικανότητά τους να αξιολογούν και να επιλέγουν συνθέσεις της λαϊκής και ελαφράς μουσικής. Συνδέοντας τη μουσική με τις άλλες τέχνες και τα άλλα γνωστικά αντικείμενα, στο μάθημα της Νεοελληνικής γλώσσας, οι μαθητές, να ερευνήσουν θεατρικά κείμενα ως προς το ύφος και τον λόγο. Επίσης, στο πλαίσιο των projects και των πολιτιστικών προγραμμάτων μπορούν να αξιοποιήσουν τις μουσικές πληροφορίες, αναζητώντας κοινωνικά και πολιτισμικά γνωρίσματα της εποχής που δημιουργήθηκε η συγκεκριμένη θεατρική παράσταση και η μουσική επένδυση της, ενώ στο μάθημα της θεατρολογίας να αναζητήσουν πληροφορίες για τους δημιουργούς της παράστασης και το είδος της.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/4790
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος (Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος «Λίλιαν Βουδούρη»)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Αναπαραγωγή Εικόνας Image reproductionΑναπαραγωγή Εικόνας
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Λόγος - Επικοινωνία Speech - CommunicationΛόγος - Επικοινωνία > Προφορικός / Γραπτός / Ψηφιακός λόγος Oral / Written / Digital SpeechΠροφορικός / Γραπτός / Ψηφιακός λόγος
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Διακοσμητικές Τέχνες Decorative ArtsΔιακοσμητικές Τέχνες
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
συμπεριφοριστική προσέγγιση > εξάσκηση και πρακτική
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να εφαρμόζουν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Σουγιούλ, Μιχάλης
επικύρωση αντικειμένου: Σωτηρία Λαζάρου
επιμέλεια περιεχομένου: Ανδρέας Κωστόπουλος
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΑΝΔΡΕΑΣ ΚΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΣΩΤΗΡΙΑ ΛΑΖΑΡΟΥ
συντονιστής / επιστημονικός υπεύθυνος μεταδεδομένων: Σωτηρία Λαζάρου
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος - Λίλιαν Βουδούρη
εκδότης/ες: Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος - Λίλιαν Βουδούρη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ