Γυναικειο πορτραιτο.
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το μαθησιακό αντικείμενο αποτελεί ιστορική ασπρόμαυρη φωτογραφική απεικόνιση γυναίκας από τη Σύρο, γύρω στα 1860. Η φωτογραφία αποτελεί σημαντικό ιστορικό ντοκουμέντο ανάλυσης και διερεύνησης της θέσης της γυναίκας στην ακμάζουσα εμπορικά και κοινωνικά εκείνη την εποχή, κοινωνία της Σύρου, καθώς το 1860 η Σύρος ήταν το πρώτο εμπορικό λιμάνι της Ελλάδας. Η εικόνα είναι πολυτροπικά σημαντική καθώς το πρόσωπο κοιτάζει προς το θεατή σε μια σχέση συμβολικής σημειωτικής επαφής, μιας σχετικά στενής, οικείας διάδρασης μεταξύ απεικονιζόμενων προσώπων και θεατή.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το μαθησιακό αντικείμενο της φωτογραφικής απεικόνισης της γυναίκας της Σύρου μπορεί να αποτελέσει διδακτικό αντικείμενο τόσο στα πλαίσια της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης όσο και για τους μαθητές των απεικονιστικών επαγγελματικών σχολών φωτογραφίας. Στα πλάισια του μαθήματος της αισθητικής αγωγής ή της επαγγελματικής φωτογραφίας οι μαθητές ατομικά ή ομαδικά με τη βοήθεια φύλλων εργασίας μπορούν να μελετήσουν την τεχνική φωτογραφικής απεικόνισης του γυναικείου προσώπου εκείνης της εποχής και των πολυτροπικών σημασιολογικών λειτουργιών που αυτή επιτελεί, ώστε να ερμηνεύσουν την ενδυμασία και τον τρόπο στησίματος του γυναικείου προσώπου. Ειδικότερα στη συγκεκριμένη φωτογραφική τεχνική που υιοθετεί ο φωτογράφος, τα απεικονιζόμενα πρόσωπα κοιτάζουν προς το θεατή σε μια σχέση συμβολικής σημειωτικής επαφής, μιας σχετικά στενής, οικείας συναισθητικής διάδρασης μεταξύ απεικονιζόμενων προσώπων και θεατή. Στα πλάισια επίσης του μαθήματος της Ιστορίας ή της διαχρονικής μελέτης της θέσης της γυναίκας στην Ελληνική κοινωνία και ειδικότερα της κοινωνίας της Σύρου, που τη συγκεκριμένη εποχή ευημερούσε εμπορικά και επομένως οικονομικά, οι μαθητές μπορούν να διερευνήσουν σε ομάδες και μέσω φύλλων εργασίας τη θέση της Ελληνίδας στην Ελληνική κοινωνία όπως αυτή ερμηνεύεται μέσα από τη μόδα, το στυλ και την πολυτροπική ανάλυση της συγκεκριμένης εικόνας εποχής. Οι μαθητές επίσης μπορούν με την κατάλληλη ενθάρρυνση να προσπαθήσουν να ερμηνεύσουν την προσωπικότητα, το χαρακτήρα, τη θέση ή την εργασία της γυναίκας και να προσπαθήσουν να βγάλουν δικά τους συμπεράσματα για το σκοπό της συγκεκριμένης φωτογράφησης(επίλυση προβλήματος και συναισθητική πολυτροπική ανάλυση). Η εικόνα μπορεί κάλλιστα στα πλαίσια του μαθήματος της τοπικής Ιστορίας να συμπεριληφθεί και σε έκθεση παρουσίασης της εικόνας της Συριανής Ελληνίδας διαχρονικά μαζί με άλλες φωτογραφίες άλλων εποχών και να γίνει μια διαχρονική ανάλυση της κοινωνιολογικής θέσης της γυναίκας στην Συριανή ή γενικότερα την Ελληνική κοινωνία σε διάφορες εποχές και σήμερα. Τέλος μπορεί να γίνει και σύγκριση της οικονομικής και κοινωνικής κατάστασης της Σύρου τότε και σήμερα μέσα από την ανάλυση της θέσης της γυναίκας στην κοινωνία της Σύρου.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΛΛΕΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ
Ίσως χρειαστεί πρόγραμμα βελτίωσης ανάλυσης εικόνας.
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/4874
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Μπενάκη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Μπενάκη (Μουσείο Μπενάκη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Αναπαραγωγή Εικόνας Image reproductionΑναπαραγωγή Εικόνας
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Κοινωνία και καθημερινή ζωή Society and everyday lifeΚοινωνία και καθημερινή ζωή
Πολιτικές και κοινωνικές επιστήμες Political & Social SciencesΠολιτικές και κοινωνικές επιστήμες
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
συμπεριφοριστική προσέγγιση
συμπεριφοριστική προσέγγιση > προγραμματισμένη διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > επίλυση προβλήματος
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > γνώση > διαδικαστικός
γνωστικός > διεργασία
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΙΩΑΝΝΑ ΚΟΣΜΙΔΟΥ, ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΠΟΤΑΜΙΑΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Μουσείο Μπενάκη
εκδότης/ες: Μουσείο Μπενάκη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ