Μετοπες απο τη νοτια πλευρα του Παρθενωνα: Κενταυρομαχια
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το παρόν Μαθησιακό Αντικείμενο αναπαριστά δύο μετώπες από τη νότια πλευρά του Παρθενώνα, όπου υπήρχαν 32 μετόπες. Κεντρικό θέμα είναι η Κενταυρομαχία, που εικονίζεται σε 23 μετώπες (ορθογώνιες πλάκες που εναλλάσσονται με τρίγλυφα στο διάζωμα του Ναού). Σύμφωνα με τον μύθο ο Πειρίθοος και ο φίλος του ο Θησέας ήταν αυτοί που έφεραν τους Λαπίθες από τη Θεσσαλία. Ο Πειρίθοος, για να γιορτάσει το γάμο του με την Ιπποδάμεια, έκανε ένα γλέντι στο οποίο κάλεσε και τους Κενταύρους, οι οποίοι ήταν συγγενείς του. Οι Κένταυροι, μη όντας συνηθισμένοι στο κρασί, μέθυσαν και ένας απ' αυτούς, ο Εύρυτος, προσπάθησε να βιάσει τη μνηστή του Πειρίθοου. Τον Εύρυτο μιμήθηκαν κι άλλοι Κένταυροι κι ο γάμος κατέληξε σε συμπλοκή. Το αποτέλεσμα ήταν να χαθούν πολλοί κι απ' τις δύο μεριές. Στο τέλος νίκησαν οι Λαπίθες που εξανάγκασαν τους Κενταύρους να εγκαταλείψουν τη Θεσσαλία. Στη μάχη λέγεται πως πήρε μέρος κι ο Θησέας, ως φίλος του Πειρίθοου. Και οι δύο εικονιζόμενες μετώπες βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο. Νο 31: Ο Κένταυρος ανασηκωμένος στα πίσω πόδια πιάνει με το αριστερό του χέρι από τον λαιμό ένα γυμνό Λαπίθη. Ο Λαπίθης προσπαθεί να ισορροπήσει στο αριστερό του πόδι, ενώ το δεξί του πόδι είναι μπλεγμένο στα πόδια του Κενταύρου. Με το δεξί του χέρι έχει αρπάξει τον Κένταυρο απ' τα μαλλιά. Νο 30: Ένας Κένταυρος ανασηκωμένος στα πίσω πόδια έχει αρπάξει με το αριστερό του χέρι έναν Λαπίθη από τα μαλλιά και με το δεξί του χέρι ετοιμάζεται να του καταφέρει κτύπημα με κάποιο αντικείμενο. Πίσω από την πλάτη του Κενταύρου ανεμίζει η χλαμύδα του από δέρμα ζώου. Τόσο η χλαμύδα, όσο και το αντικείμενο - φονικό όπλο (που μάλλον θα ήταν κάποιο αντικείμενο σχετικό με τη φιλοξενία) παραπέμπουν στη βαρβαρότητα του Κενταύρου. Ο Λαπίθης προσπαθώντας να αποφύγει τον Κένταυρο έχει σηκώσει το δεξί του χέρι, ενώ με το αριστερό προσπαθεί να πιάσει μια πέτρα. Η χλαμύδα του πέφτει πίσω από την πλάτη του, ενώ η μια της άκρη τυλίγεται γύρω από το δεξιό του χέρι.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Οι δύο μετόπες που απεικονίζονται με ενάργεια δίνουν ποικίλες αφορμές διδακτικής αξιοποίησης: Μπορούν να αξιοποιηθούν στο μάθημα της Ιστορίας, για να αφηγηθούν τον μύθο της Κενταυρομαχίας στα παιδιά είτε για να αφηγηθούν την αρπαγή των αρχαιοτήτων κατά την περίοδο της Τουρκοκρατίας. Είναι σημαντικό να τονιστεί το ευαίσθητο αυτό θέμα. Τα παιδιά μπορούν να αντλήσουν πληροφορίες και επιχειρήματα από τα αντίστοιχα Υπουργεία και να οργανώσουν μία αντιπαράθεση χωρισμένα σε δύο ομάδες. Στο μάθημα της Γλώσσας οι μαθητές και οι μαθήτριες μπορούν να ασκηθούν στην περιγραφή ενός έργου τέχνης (ομαδικά ή ατομικά) και να διοργανωθεί διαγωνισμός καλύτερης περιγραφής με σαφή κριτήρια αξιολόγησης. Στο μάθημα των ΤΠΕ τα παιδιά με τη βοήθεια του/της εκπαιδευτικού μπορούν να επισκεφθούν και το Μουσείο της Ακρόπολης, όπου μπορούν και να "παίξουν" με τη Ζωφόρο του Παρθενώνα, και το Βρεταννικό Μουσείο. Μπορούν επίσης, αν διατεθούν αρκετές ώρες, να μετατρέψουν την Κενταυρομαχία της νότιας πλευράς σε ψηφιακή αφήγηση.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΑΝΑΦΟΡΑΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ
Προβολή της εικόνας στην ολομέλεια είτε κατά ομάδα (απαιτούνται αντίστοιχοι Η/Υ)
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/4885
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Library of Aikaterini Laskaridis Foundation
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία > Μυθολογία > Μυθικά Τέρατα, Υβρίδια και Γίγαντες
Ιστορία > Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) > Διακρατικές σχέσεις και διπλωματία
Νέα Ελληνική Γλώσσα > Κειμενικοί τύποι > Περιγραφή
Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών-ΤΠΕ > Εφαρμογές ΤΠΕ > Οι ΤΠΕ στην καθημερινή ζωή
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > επίλυση προβλήματος
εποικοδομητισμός > μάθηση μέσα από το σχεδιασμό
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > διαδικαστικός
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
συναισθηματικός > να διαμορφώνουν και να ακολουθούν ένα σύστημα αξιών
ψυχοκινητικός > να προσαρμόζονται και να δρουν δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
συγγραφέας μεταδεδομένων: ΜΑΡΙΑ ΛΑΖΑΡΙΔΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΣΤΑΥΡΟΣ ΓΡΟΣΔΟΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
 
 
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ