Οι Δελφοι τον 4o αι. π.Χ.
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Η γκραβούρα, που περιλαμβάνεται στο βιβλίο του Jean-Jacques Bartelemy: “Voyage du jeune Anacharsis en Grèce, vers le milieu du quatrième siècle avant l’ère vulgaire” (1832), παρουσιάζει μια άποψη των Δελφών, όπως πρέπει να ήταν τον 4ο αι. π.Χ. Διακρίνεται το συγκρότημα των κτιρίων του Μαντείου, με τον δωρικό ναό του Απόλλωνα να ξεχωρίζει ως το μεγαλύτερο κτίριο, στο κέντρο της εικόνας και στην κορυφή. Διακρίνονται τριγύρω κάποια μικρότερα κτίσματα, πιθανότατα οι «Θησαυροί» διαφόρων ελληνικών πόλεων, ενώ το δεύτερο μεγαλύτερο κτίριο που ξεχωρίζει στα αριστερά είναι πιθανόν ο ναός της Αθηνάς Προναίας, με τη Θόλο. Τα κτίρια βρίσκονται μέσα σε ένα ειδυλλιακό τοπίο: ο Παρνασσός βρίσκεται στο υπόβαθρο, με δύο βράχους που εξέχουν, ενώ κατάφυτοι λόφοι περιτριγυρίζουν το Μαντείο, σε κυκλική διάταξη. Η εικόνα ελάχιστα μοιάζει με τη σημερινή, καθώς οι ναοί και τα υπόλοιπα κτίρια έχουν σε μεγάλο βαθμό καταστραφεί. Το τοπίο, αν και έχει και αυτό μεταβληθεί λόγω σεισμών, παρουσιάζει πάντως αρκετές ομοιότητες. Η εικόνα είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα, καθώς παρουσιάζει το σπουδαιότερο λατρευτικό κέντρο του αρχαίου κόσμου την εποχή της ακμής του, και μπορεί να εμπλουτίσει τη διδασκαλία της αρχαϊκής, κλασικής και ελληνιστικής ιστορικής περιόδου.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η εικόνα οπτικοποιεί και εμπλουτίζει την ιστορική αφήγηση. Έτσι, στο μάθημα της αρχαίας Ιστορίας, ο διδάσκων μπορεί να την προβάλει στην τάξη κατά τη διδασκαλία της ενότητας που αναφέρεται στα μαντεία και στους πανελλήνιους δεσμούς γενικότερα. Κύριος στόχος είναι να αποκτήσουν οι μαθητές μια άποψη των Δελφών κατά την αρχαιότητα και να εισέλθουν έτσι στο κλίμα της εποχής. Επιπλέον, αξίζει να τεθεί προς συζήτηση το θέμα του φυσικού τοπίου και οι λόγοι που ώθησαν τους αρχαίους Έλληνες να επιλέξουν αυτόν τον τόπο για έναν τόσο σημαντικό σκοπό (η διάταξη των βουνών και της κοιλάδας, καθώς και η θέση των Δελφών στο κέντρο της Στερεάς Ελλάδας υποστηρίζουν και την ονομασία "Ομφαλός της γης", ενώ αξίζει να αναφερθεί και ο σχετικός μύθος). Ενδείκνυται να προβληθούν και εικόνες του αρχαιολογικού χώρου όπως είναι σήμερα, ώστε οι μαθητές να έχουν ολοκληρωμένη άποψη, αλλά και να αναδειχθεί το θέμα της καταστροφής των μνημείων, εξαιτίας του ανθρώπινου παράγοντα (θρησκευτικός φανατισμός κ.ά.)


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/4914
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Θρησκεία ReligionΘρησκεία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΑΓΑΠΗ ΔΑΛΚΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ