Νικος Πεντζικης
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Σκίτσο που απεικονίζει τον Νίκο Γαβριήλ Πεντζίκη (1908 -1993), συγγραφέα και αυτοδίδακτο ζωγράφο από τη Θεσσαλονίκη. Ο πατέρας του ήταν φαρμακοποιός και ο ίδιος (αφού σπούδασε φυσιολογία της οπτικής, φαρμακευτική και βοτανική) ανέλαβε το φαρμακείο του πατέρα του μετά το θάνατο του, μετατρέποντας το σταδιακά σε ένα από τα γνωστότερα λογοτεχνικά στέκια της πόλης. Όπως αναφέρει ο ίδιος σε μια συνοπτική αυτοβιογραφία του, η ενασχόληση του με τη συγγραφή ξεκίνησε στην εφηβεία του ενώ κατά τη διάρκεια των σπουδών του διάβαζε σύγχρονους Ευρωπαίους συγγραφείς. Aπό το 1936 και μετά, «πέρασε σε άλλον κόσμο» με τους Bυζαντινούς χρονικογράφους, ενώ επισκεπτόταν συχνά το Άγιο Όρος. Γύρω στο 1967 ξεκίνησε η καθημερινή του ενασχόληση με τον "Συναξαριστή" του Αγίου Νικοδήμου του Αγιορείτη, που κράτησε ως το τέλος της ζωής του και σημάδεψε την μετέπειτα καλλιτεχνική του παραγωγή. Ως ζωγράφος πήρε μέρος σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις ζωγραφικής σε πολλές πόλεις της Ελλάδας και του εξωτερικού, ενώ πολλά βιβλία του έχουν εικονογραφηθεί από τον ίδιο.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η εικόνα μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως συνοδευτικό οπτικό υλικό σε ερευνητικές εργασίες, θεματικές διδασκαλίες και σχολικές δραστηριότητες που διαπραγματεύονται θέματα σχετικά με την ιστορία της λογοτεχνίας, και ειδικότερα της πεζογραφίας, στους νεώτερους χρόνους. Αποσπάσματα από έργα του συγγραφέα θα μπορούσαν να αναλυθούν συνδυαστικά με άλλα κείμενα εκπροσώπων της γενιάς του ’30. Οι βυζαντινές αναφορές του Πεντζίκη, που χαρακτηρίζουν το έργο του, θα μπορούσαν να εξεταστούν συνδυαστικά με το έργο (ζωγραφικό και συγγραφικό) του Φώτη Κόντογλου, αλλά και με τη μελέτη της βυζαντινής αρχιτεκτονικής από τον αρχιτέκτονα Δημήτρη Πικιώνη. Και οι τρεις ανέδειξαν και φώτισαν, ο καθένας από το δικό του πεδίο και μέσα από τη δική του προσωπική οπτική, την βυζαντινή παράδοση, εντάσσοντας στοιχεία της στο έργο τους και αναβιώνοντας το ενδιαφέρον για τη βυζαντινή τέχνη, στη μοντέρνα εποχή. Και οι τρεις επίσης έδωσαν έμφαση στο έντονο πνευματικό στοιχείο και στο μυστικισμό της βυζαντινής τέχνης. Μελέτησαν και ανέλυσαν σε βάθος μορφολογικά και σημειολογικά τα στοιχεία της και την ενέταξαν ευρηματικά στο έργο τους, που κινείται μεταξύ παράδοσης και νεωτερικότητας. Οι μαθητές θα μπορούσαν επίσης, στο πλαίσιο των Εικαστικών ή της Ιστορίας Τέχνης, να αναζητήσουν σχέδια και ζωγραφικά έργα του Πεντζίκη, ο οποίος εικονογράφησε ή φιλοτέχνησε τα εξώφυλλα σε πολλά βιβλία του και δημιούργησε μια χαρακτηριστική δική του τεχνοτροπία με πυκνές γραμμές και στίξεις. Συνδύασε στα ζωγραφικά του έργα πολλά διαφορετικά στοιχεία και κατέληξε σε πολύ προσωπικές διατυπώσεις. Συγκεκριμένα στο έργο του συνυπάρχουν βυζαντινά, μοντέρνα, ιμπρεσσιονιστικά και αβανγκάρντ στοιχεία, που προτείνεται να αναλυθούν από τους μαθητές συγκριτικά με έργα από τα κινήματα και τα στυλ που τον επηρέασαν (βυζαντινές εικόνες, κεντήματα, λαϊκή τέχνη, πουαντιγισμός, τα πυκνά γραμμικά έργα του Κλέε κλπ)


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/4930
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Συγγραφέας WriterΣυγγραφέας
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Σχέδιο και χρώμα Design and ColorΣχέδιο και χρώμα
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Ζωγραφική PaintingΖωγραφική
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΓΕΩΡΓΙΑ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΣΩΤΗΡΙΑ ΛΑΖΑΡΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ