Η Αγια Σοφια απο τα ανατολικα
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Στη φωτογραφία, του Barth Hermann, του 1913 απεικονίζεται η Αγία Σοφία από τα ανατολικά. Το έργο προέρχεται από τις περιηγήσεις ανθρώπων από τη δύση. Η Αγία Σοφία εγκαινιάστηκε στις 27/12/537 μ.Χ. Ανήκει στο μεταβατικό τύπο της βασιλικής μετά τρούλου με εσωνάρθηκα και εξωνάρθηκα στα δυτικά. Βόρεια και νότια του εσωνάρθηκα υπάρχουν στεγασμένοι διάδρομοι που οδηγούν στα υπερώα. Ο ναός έχει διαστάσεις 78 επί 72, χωρίς τους νάρθηκες , ενώ ο τρούλος που κυριαρχεί έχει διάμετρο 33 μ. και ύψος από το δάπεδο 62 μ. Ο ναός έχει υποστεί διάφορες καταστροφές και αντίστοιχες επισκευές στο πέρασμα των αιώνων. Στα βυζαντινά χρόνια, γύρω από την εκκλησία, υπήρχαν και άλλα συναφή οικοδομήματα: στα δυτικά στεγασμένο αίθριο με μια πηγή στο κέντρο, στα βόρεια το μεγαλύτερο από τα δύο Βαπτιστήρια και στη Β.Α. γωνία ένα σκευοφυλάκιο. Στη Ν.Α. γωνία της εκκλησίας ένας διάδρομος τη συνέδεε με το Μεγάλο Παλάτιο. Υπήρξε ο καθεδρικός ναός της πρωτεύουσας όπου γίνονταν αυτοκρατορικές στέψεις, αλλά και λαμπρές τελετές παρουσία των αυτοκρατόρων κατά τη διάρκεια των μεγάλων θρησκευτικών τελετών. Το 1453 μετατράπηκε σε τζαμί και τότε προστέθηκαν οι 4 μιναρέδες. Αργότερα έγιναν και άλλες παρεμβάσεις. Από το 1935 λειτουργεί ως μουσείο.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Οι μαθητές μπορούν να χρησιμοποιήσουν τη φωτογραφία ως ιστορική πηγή στο μάθημα της Ιστορίας για ανάλυση και συγκεκριμένα για τη διδασκαλία της τέχνης του βυζαντινού πολιτισμού και της αρχιτεκτονικής της βυζαντινής περιόδου. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως ντοκουμέντο για να διερευνηθεί ο λόγος που αποτυπώθηκε η φωτογραφία από ερευνητές - μελετητές των αρχών του 20ου αι.. Στο μάθημα των Εικαστικών η φωτογραφία θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί ως πηγή έμπνευσης από τους μαθητές για τη δημιουργία εικαστικού έργου αλλά και την αρχιτεκτονική μελέτη επειδή η Αγία Σοφία καθιέρωσε έναν νέο αρχιτεκτονικό ρυθμό, τη βασιλική με τρούλο, που εξελίχθηκε σταδιακά σε όλη τη διάρκεια της βυζαντινής ιστορίας.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
6 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/4935
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Θρησκευτικά Religious EducationΘρησκευτικά > Εκκλησιαστική Τέχνη Ecclesiastical ArtΕκκλησιαστική Τέχνη > Ναοδομία Church architectureΝαοδομία
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Αρχιτεκτονική ArchitectureΑρχιτεκτονική
Ιστορία HistoryΙστορία > Βυζαντινή και Μεσαιωνική Ιστορία Byzantine and Medieval HistoryΒυζαντινή και Μεσαιωνική Ιστορία > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΣΑΡΡΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΣΩΤΗΡΙΑ ΛΑΖΑΡΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ