Ριαδης Αιμιλιος (1880-1935)
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Πρόκειται για φωτογραφία του Έλληνα μουσικοσυνθέτη, ποιητή και συνεργάτη της ελληνικής Εθνικής μουσικής σχολής, Αιμίλιου Ριάδη. Ο Αιμίλιος Ριάδης γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1880, τέκνο του Αυστροούγγρου (με απώτερη ελληνική καταγωγή) φαρμακοποιού Heinrich Khu και της Αναστασίας Γρηγοριάδου-Νίνη. Στην καλλιτεχνική του καριέρα, από ενωρίς,είχε επιλέξει το ψευδώνυμο Αιμίλιος Ελευθεριάδης το οποίο μετεβλήθη σε "Ριάδης" λόγω της δυσκολίας προφοράς του από τους αλλοδαπούς φίλους και συνεργάτες του. Το Ριάδης λοιπόν το διετήρησε ως το τέλος του βίου του. Ο Ριάδης ξεκίνησε μαθήματα πιάνου με τον Δημήτριο Λάλα ο οποίος είχε από ενωρίς διαγνώσει το ταλέντο του μαθητή του. Το 1907 δημοσιεύει την πρώτη του ποιητική συλλογή με τίτλο "Σκιαί και όνειρα" η οποία δέχεται ευμενείς κριτικές. Το 1908 μεταβαίνει για σπουδές στην Βασιλική Ακαδημία Μουσικής στο Μόναχο ενώ ταυτόχρονα συνεργάζεται με αθηναϊκά περιοδικά. Το 1910 μεταβαίνει στο Παρίσι όπου γνωρίζεται με τους Maurice Ravel και Paul Ladmirault. Το 1915 επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη όπου διορίζεται ως καθηγητής πιάνου (από το 1918 υποδιευθυντής) στο Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης. Εκεί παραμένει επί 20 έτη και ως τον πρόωρο θάνατό του το 1935. Αναγνωρίζεται ως σημαντικός συντελεστής της ελληνικής Εθνικής Μουσικής Σχολής που είχε εδραιώσει ο μεγάλος Μανώλης Καλομοίρης. Το πλούσιο έργο του είναι προσανατολισμένο στην ενσωμάτωση στοιχείων του ελληνικού δημοτικού τραγουδιού και της ελληνικής μουσικής παράδοσης στο πλαίσιο της προσπάθειας δημιουργίας μιας ελληνικής εθνικής σχολής μουσικής. Παρ'ότι είχε ευρωπαϊκή εκπαίδευση χαρακτηριστικό των συνθέσεών του είναι η ύπαρξη ανατολικών αρμονικών μορφών και ποικιλμάτων. Συνδύασε στοιχεία του ελληνικού δημοτικού τραγουδιού με δυτικομουσικές κλασικές φόρμες, με τη διατήρηση όμως της αρμονικής και ρυθμικής δομής του. Πέραν της μουσικής ήταν γλωσσομαθής και μελετητής εμβριθής των ανατολικών πολιτισμών. Το 1923 βραβεύτηκε με το Εθνικό Αριστείο Γραμμάτων και Τεχνών.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η μελέτη της ζωής και της προσωπικότητας του Αιμίλου Ριάδη, μας παρέχει τη δυνατότητα να έρθουμε σε επαφή με το έργο ενός μεγάλου δημιουργού της νεοελληνικής σοβαρής μουσικής. Η εθνική και διεθνής του αναγνώριση όπως και η ποιότητα του έργου του μας βεβαιώνουν ότι έχουμε να κάνουμε με μια μουσική προσωπικότητα του διαμετρήματος των Καλομοίρη, Βάρβογλη κ.ά. Μελετώντας την πορεία του ως συνθέτη και ως δασκάλου, έχουμε ένα παράδειγμα για τους νέους καλλιτέχνες ενώ ταυτόχρονα έχουμε μιαν εικόνα της εποχής του ξεκινήματος των οργανωμένων μουσικών σπουδών στην μόλις απελευθερωθείσα Θεσσαλονίκη. Μελετώντας το έργο του Αιμίλιου Ριάδη, πέραν από τις ατομικές του ιδιαιτερότητες που οφείλονται στις ιδιαίτερες πνευματικές αναζητήσεις του συνθέτη, έχουμε ένα αντιπροσωπευτικό παράδειγμα δημιουργού της Ελληνικής Εθνικής Μουσικής Σχολής, της προσπάθειας δηλαδή μιας ομάδας κορυφαίων εμπνευσμένων Ελλήνων μουσουργών να δημιουργήσουν αυτόνομη νεοελληνική σοβαρή μουσική. Χαρακτηριστικό και στόχος αυτής της προσπάθειας ήταν να αξιοποιηθούν στοιχεία της παραδοσιακής μουσικής και να ενταχτούν στην κλασική φόρμα. Έτσι μπορούμε να ξεχωρίσουμε τα στοιχεία που έχουν θεωρηθεί από αυτούς τους δημιουργούς ως "αυθεντικά παραδοσιακά" και τη συγγένειά τους με την ανατολική μουσική παράδοση. Αυτή η προσπάθεια έχει ιδιαίτερη σημασία αν την τοποθετήσουμε μέσα στο κοινωνικό-πολιτικό πλαίσιο της εποχής όπου ευρισκόταν σε διαδικασία η εδαφική ολοκλήρωση του ελληνικού κράτους μετά τους βαλκανικούς και τον Α' παγκόσμιο πόλεμο και η αναζήτηση της πολιτισμικής του ταυτότητας και προσανατολισμού. Ο Ριάδης ήταν από τους πρωτοπόρους αυτής της προσπάθειας και παρά το σύντομο του βίου του στο έργο του είναι εμφανείς οι επιρροές του . Η μελέτη του βίου και του έργου του παρέχει μεγάλη ευκαιρία για εμβάθυνση στα πεπραγμένα και την προσπάθεια αυτής της μουσικής σχολής και στη διαπίστωση αν και κατά πόσο αυτή η προσπάθεια ευρήκε συνέχεια στις δομές του νέου ελληνικού κράτους.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/4981
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Μουσική Music EducationΜουσική > Δημιουργοί ComposersΔημιουργοί
Μουσική Music EducationΜουσική > Μουσικές μορφές / είδη Music styles / genresΜουσικές μορφές / είδη
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > έρευνα δράσης
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΑΡΝΑΒΑΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ