Μαβιλης Λορεντζος
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Φωτογραφία που απεικονίζει τον κερκυραίο ποιητή Λορέντζο Μαβίλη (Ιθάκη, 1860-Δρίσκο Ηπείρου 1912) με στρατιωτική εξάρτυση. Απόκειται στη Δημόσια Βιβλιοθήκη Κέρκυρας. Ο Λορέντζος Μαβίλης γεννήθηκε το 1860 στην Ιθάκη. Είχε ισπανική καταγωγή, αφού ο παππούς του, εκ πατρός, ήταν πρόξενος της Ισπανίας στην Κέρκυρα, όπου είχε εγκατασταθεί η οικογένειά του. Στην Κέρκυρα πέρασε και το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του. Το 1880 πήγε στη Γερμανία για να σπουδάσει φιλολογία και φιλοσοφία. Επηρεάστηκε από τις θεωρίες του Νίτσε, την "Κριτική του Καθαρού Λόγου" του Ιμμάνουελ Καντ και από την "Βουλησιαρχία" του Αρθούρου Σοπενχάουερ. Ακόμα ασχολήθηκε με τα σανσκριτικά φιλοσοφικά κείμενα και μετέφρασε αποσπάσματα από το ινδικό έπος Μαχαμπχαράτα. Κατά την παραμονή του στη Γερμανία ασχολήθηκε επίσης με την σύνθεση λυρικών ποιημάτων (κυρίως σονέτων), και την επίλυση σκακιστικών προβλημάτων. Το 1896 ο Λ. Μαβίλης συμμετείχε στην επανάσταση της Κρήτης και το 1897 κατά τον ελληνοτουρκικό πόλεμο συγκέντρωσε εβδομήντα κερκυραίους εθελοντές για να πολεμήσουν στην Ήπειρο. Το 1910 εξελέγη βουλευτής Κέρκυρας. Υπήρξε «δημοτικιστής» και το 1911, υπερασπίζοντας τη δημοτική γλώσσα ως αντιπρόσωπος και μέλος της Αναθεωρητικής Συνέλευσης της Κέρκυρας στην Ελληνική Βουλή, απευθυνόμενος στους αντιπάλους του «καθαρολόγους» είπε: «Χυδαία γλώσσα δεν υπάρχει. Υπάρχουσι χυδαίοι άνθρωποι, και υπάρχουσι πολλοί χυδαίοι άνθρωποι ομιλούντες την καθαρεύουσαν». ("Εφημερίς των συζητήσεων της Βουλής", Β' Αναθεωρητική Βουλή, 1911, σελ. 689, συνεδρίασις 36). Σκοτώθηκε στις 28 Νοεμβρίου 1912 στη μάχη του όρους Δρίσκου κοντά στα Ιωάννινα ως επικεφαλής λόχου εθελοντών Γαριβαλδινών κατά τον Α΄ Βαλκανικό πόλεμο.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να χρησιμοποιηθεί από τον διδάσκοντα σε ομαδοσυνεργατικές, ανακαλυπτικές-διερευνητικές διδακτικές επιλογές. Η ζωή του κερκυραίου ποιητή και βουλευτή Λορέντζου Μαβίλη, οι ιδεολογικές καταβολές της πατριωτικής του δράσης, η ποίησή του και οι επιρροές της, η βαθιά κοινωνική και πολιτική του στράτευση αλλά και ο ηρωικός θάνατός του με το εθελοντικό σώμα των Γαριβαλδινών εναντίον των Τούρκων στον Δρίσκο της Ηπείρου αποτελούν πρόσφορα πεδία για την εφαρμογή γνωστικών και εποικοδομιστικών διδακτικών πρακτικών. Ο διδάσκων μπορεί να χρησιμοποιήσει το μαθησιακό αντικείμενο ως αφόρμηση στην παρουσίαση του έργου και της πολυδιάστατης δράσης του ποιητή, αλλά και ως αφορμή ευρύτερων συζητήσεων για τον ρόλο των πνευματικών ανθρώπων στη ζωή, την πολιτική τους στράτευση, το χρέος τους απέναντι στην κοινωνία και την επιρροή των δυτικών καλλιτεχνικών ρευμάτων στους έλληνες ποιητές (βλ. παρνασσισμός και σονέτο). Είναι χαρακτηριστικό ότι η φωτογραφία εστιάζει στη στρατιωτική ιδιότητα και όχι την ποιητική. Με κατάλληλες, εμπνευσμένες και προσαρμοσμένες στις εκάστοτε ιδιαιτερότητες της σχολικής τάξης διδακτικές στρατηγικές, ο διδάσκων μπορεί να αναθέσει εργασίες ατομικές ή ομαδικές αναζητώντας ανάλογες περιπτώσεις προβολής του πατριωτικού ιδεώδους από την αρχαία ελληνική γραμματεία ως τις μέρες μας (πρβλ. ενδεικτικά, Όμηρος, Αρχίλοχος, Πίνδαρος, Πλάτων, Αισχύλος κ.λ.π). Επίσης, μπορεί να εκμεταλλευτεί τις επιρροές του Λ. Μαβίλη από τον Σοπενχάουερ και την ινδική φιλοσοφία σε συνδυασμό με το ποιητικό ή/και μεταφραστικό του έργο, αποκαλύπτοντας έτσι τις βαθύτερες καταβολές της σκέψης του. Τέλος, με αφορμή τη σύντομη πολιτική του σταδιοδρομία και το βουλευτικό του αξίωμα ως βουλευτή Κέρκυρας ο διδάσκων μπορεί να εστιάσει στη θέση που λαμβάνει ο ποιητής-βουλευτής υπέρ της δημοτικής μπροστά στο φλέγον για την εποχή «γλωσσικό ζήτημα», ένα ζήτημα που συνδέει αναπόσπαστα με το εθνικό. Η επίσκεψη σε μουσεία, ιστορικούς χώρους που συνδέονται με τη ζωή του ποιητή, βιβλιοθήκες και ιστορικά αρχεία, αφιερώματα και καλλιτεχικές δημιουργίες των μαθητών με αφορμή τη ζωή και το έργο του Λ. Μαβίλη συνάδουν με το πνεύμα των Αναλυτικών Προγραμμάτων Σπουδών (ΑΠΣ) για το μάθημα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, της Ιστορίας και της Ιστορίας της Τέχνης. Η διαθεματική λειτουργία μπορεί να βρει εφαρμογή στα πεδία της Νεοελληνικής Γλώσσας, της Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας, της Τοπικής Ιστορίας, Πολιτικής και Κοινωνικής Αγωγής, της Κοινωνιολογίας, της Φιλοσοφίας, των Καλλιτεχνικών, της Μουσειακής Αγωγής και των ΤΠΕ.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/4984
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Ρεύματα / Κινήματα Streams / MovementsΡεύματα / Κινήματα > Παρνασσισμός ParnassianismΠαρνασσισμός
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Κειμενικά είδη Text genresΚειμενικά είδη > Ποιήματα - Τραγούδια Poems - SongsΠοιήματα - Τραγούδια
Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία Ancient Greek Language and GrammarΑρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία > Θέματα TopicsΘέματα > Άνθρωπος - ανθρώπινες σχέσεις και αξίες Human - human relations and valuesΆνθρωπος - ανθρώπινες σχέσεις και αξίες
Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών-ΤΠΕ Information & Communication Technologies (ICT)Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών-ΤΠΕ > Πληροφορία InformationΠληροφορία > Επεξεργασία πληροφοριών Information processingΕπεξεργασία πληροφοριών
Πολιτικές και κοινωνικές επιστήμες Political & Social SciencesΠολιτικές και κοινωνικές επιστήμες
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
Φιλοσοφία PhilosophyΦιλοσοφία
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Σχέδιο και χρώμα Design and ColorΣχέδιο και χρώμα
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
συμπεριφοριστική προσέγγιση > προγραμματισμένη διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > αμοιβαία διδασκαλία
εποικοδομητισμός > σωκρατική-μαιευτική διδασκαλία
εποικοδομητισμός > μάθηση μέσα από το σχεδιασμό
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να οργανώνουν αξίες
συναισθηματικός > να διαμορφώνουν και να ακολουθούν ένα σύστημα αξιών
ψυχοκινητικός > να προσαρμόζονται και να δρουν δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΠΕΛΣΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ