Θεοτοκης Κωνσταντινος
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Φωτογραφία (1891) που απεικονίζει τον κερκυραίο πεζογράφο της Επτανησιακής Σχολής Κωνσταντίνο Θεοτόκη (Κέρκυρα, 1872-Κέρκυρα, 1923) σε νεαρή ηλικία. Απόκειται στη Βιβλιοθήκη ΙΝΕ/ΕΙΕ [περ. Διαβάζω, τχ.14 (Οκτώβριος - Νοέμβριος 1978) σ. 35]. Ο Στέφανος-Κωνσταντίνος Θεοτόκης ήταν συγγραφέας και μεταφραστής, σημαντικός εκπρόσωπος της Επτανησιακής Σχολής. Γεννήθηκε στην Κέρκυρα το 1872 και υπήρξε γόνος αριστοκρατικής οικογένειας. Παρακολούθησε στο Παρίσι φιλολογία, μαθηματικά, ιατρική και χημεία, χωρίς ωστόσο να λάβει κανένα δίπλωμα. Επιστρέφοντας στην Ελλάδα εγκαταστάθηκε στη Κέρκυρα. Συνδέθηκε με τον ποιητή Λορέντζο Μαβίλη και προσχώρησε από τους πρώτους στο κίνημα του δημοτικισμού. Ασπάστηκε τις σοσιαλιστικές ιδέες, από τις οποίες και διακρίνονται τα έργα του. Συμμετείχε στην επανάσταση της Κρήτης το 1896 ως εθελοντής καθώς και στον ελληνοτουρκικό πόλεμο του 1897 στη Θεσσαλία. Κατά τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο έλαβε ενεργό μέρος στο κίνημα της Θεσσαλονίκης. Στην ελληνική λογοτεχνία η πεζογραφία του Κ. Θεοτόκη είχε σημαντική προσφορά. Στα εκτενή διηγήματά του: Η τιμή και το χρήμα, Η ζωή και ο θάνατος του Καραβέλα, Ο κατάδικος και Οι σκλάβοι στα δεσμά τους διακρίνεται η δραματικότητα της αφήγησης και η ρεαλιστική απόδοση της ζωής σε μια ηθογραφική ατμόσφαιρα, που διαπνέεται και από φιλοσοφική διάθεση. Τα σύντομα διηγήματά του, τα οποία δημοσιεύτηκαν στην αρχή στο περιοδικό Τέχνη του Κ. Χατζόπουλου και στον Νουμά, αποδίδουν με απλότητα και λιτότητα την κερκυραϊκή ζωή της εποχής. Επηρεασμένος από τον γερμανό φιλόσοφο Φρίντριχ Νίτσε έγραψε πεζογραφήματα όπως Το Πάθος (1899) και διηγήματα όπως το Πίστομα. Στη ποιητική του συγγραφή κυριαρχούν οι μεταφράσεις του Ουίλιαμ Σαίξπηρ που απέδωσε έμμετρα την Τρικυμία, τον Μάκβεθ, τον Βασιλιά Ληρ και τον Οθέλλο. Επίσης μετέφρασε τα Γεωργικά του Βιργιλίου, το Έρμαν και Δωροθέα του Γκαίτε, τον Φαίδωνα του Πλάτωνα, και από τη σανσκριτική τα: Σακούνταλα, Μαλαβίκα και Αγνημίτρα. Έγραψε επίσης και μερικά σονέτα που διακρίνονταν για τη λεπτότητα αισθήματος.Ο Κ. Θεοτόκης γνωρίζοντας τον σοσιαλισμό, συμμετείχε στην ίδρυση του Σοσιαλιστικού Ομίλου και του Αλληλοβοηθητικού Εργατικού Συνδέσμου Κερκύρας (1910-1914), ενώ παράλληλα υποστήριξε το κίνημα για τη χειραφέτηση των γυναικών. Πέθανε στην Κέρκυρα τον Ιούλιο του 1923, σε ηλικία 51 ετών.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να χρησιμοποιηθεί από τον διδάσκοντα σε διδακτικές προσεγγίσεις γνωστικού ή/και εποικοδομιστικού τύπου. Με αφορμή τη φωτογραφία του νεαρού Κ. Θεοτόκη ο διδάσκων μπορεί να προσεγγίσει το έργο του κερκυραίου πεζογράφου με ανάθεση ποικίλων δραστηριοτήτων ατομικών ή ομαδικών είτε με τη μορφή απλών φύλλων εργασίας είτε με σενάρια διδασκαλίας. Σε κάθε περίπτωση προτείνεται η ομαδοσυνεργατική διδακτική προσέγγιση και η ανακαλυπτική-διερευνητική λειτουργία της τάξης στα θέματα-ζητήματα που θα διερευνηθούν. Τέτοια θα μπορούσαν να είναι: τα γενικά χαρακτηριστικά της Επτανησιακής σχολής, οι σοσιαλιστικές ιδέες, ο ρόλος της γυναίκας και το ζήτημα της χειραφέτησής της στο έργο του Κ. Θεοτόκη, οι κοινωνικές και οικονομικές συνθήκες μέσα στις οποίες εκτυλίσσονται οι υποθέσεις των πεζογραφημάτων του, η κερκυραϊκή ιδιαιτερότητα (γλωσσική, κοινωνική ή άλλη), οι καταβολές της πολιτικής σκέψης και ιδεολογίας του Κ. Θεοτόκη, οι επιδράσεις της δυτικής σκέψης στο έργο των ελλήνων πεζογράφων της πρώτης δεκαετίας του 20ου αιώνα, η πολιτική και κοινωνική στράτευσή τους στο εθνικό ιδεώδες και ταυτόχρονα στο ιδανικό μίας δικαιότερης και πιο δημοκρατικής κοινωνίας, ή ακόμη, η μεγάλη κερκυραϊκή οικογένεια Θεοτόκη και το γενεαλογικό της δέντρο. Η έμπνευση, η φαντασία, η συγκρότηση, η παιδαγωγική κατάρτιση και η εμπειρία του εκπαιδευτικού μπορούν να δώσουν λύσεις και ευκαιρίες για εποικοδομητικές συζητήσεις, καλλιτεχνικές δράσεις, καλλιέργεια αξιών και μεταγνωστικές δεξιότητες. Έργα όπως Η τιμή και το χρήμα, Η ζωή και ο θάνατος του Καραβέλα, Ο κατάδικος και Οι σκλάβοι στα δεσμά τους, μπορούν να αξιοποιηθούν πολλαπλά, είτε στο πλαίσιο προγραμμάτων φιλαναγνωσίας είτε εκκινώντας από αποσπάσματα με ανάθεση ομαδικών εργασιών στο πλαίσιο project μικρής ή μεγάλης διάρκειας, είτε μέσω του οπτικού γραμαμτισμού που επιτυγχάνεται με τη στοχευμένη και προσεκτική χρήση των ΤΠΕ. Πρέπει να σημειωθεί ότι η κινηματογραφική απόδοση των έργων του Κ. Θεοτόκη, ο σχολιασμός τους από την φιλολογική κριτική και η ευκολία πρόσβασης σε αυτά αλλά και τον ίδιο τον δημιουργό (βλ. ενδεικτικά, Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα και Σπουδαστήριο Νέου Ελληνισμού) δίνουν ακόμη μεγαλύτερες δυνατότητες ευελιξίας και εύρεσης πρωτότυπων διδακτικών στρατηγικών και λύσεων. Επιπλέον, οι αναλογίες ανάμεσα στο έργο εκπροσώπων της Επτανησιακής Σχολής (βλ. ενδεικτικά, Λορέντζος Μαβίλης και Κωνσταντίνος Θεοτόκης), κυρίως αναφορικά με την ιδεολογία και την εθνική ή/και κοινωνική-πολιτική τους στράτευση στο ιδεώδες του σοσιαλισμού, μπορούν να απελευθερώσουν πρωτότυπα ιστορικά ερωτήματα και κοινωνικούς προβληματισμούς με ωφέλιμα συμπεράσματα για το σύγχρονο παρόν. Η παραπάνω χρήση συνάδει με το πνεύμα των Αναλυτικών Προγραμμάτων Σπουδών (ΑΠΣ) για το μάθημα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Επίσης, μπορεί να λειτουργήσει διαθεματικά στα πεδία της Νεοελληνικής Γλώσσας, της Ιστορίας, της Τοπικής Ιστορίας, της Φιλοσοφίας, της Πολιτικής και Κοινωνικής Αγωγής, της Κοινωνιολογίας, των Καλλιτεχνικών και των ΤΠΕ.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/4986
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Γραμματολογικές περίοδοι - Γενιές / Σχολές Literary periods - Generations / SchoolsΓραμματολογικές περίοδοι - Γενιές / Σχολές > Επτανησιακή Σχολή Heptanese SchoolΕπτανησιακή Σχολή
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Θέματα TopicsΘέματα > Άνθρωπος - Ανθρώπινες σχέσεις και αξίες Human - Human relations and valuesΆνθρωπος - Ανθρώπινες σχέσεις και αξίες
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Θέματα TopicsΘέματα > Άνθρωπος - Ανθρώπινες σχέσεις και αξίες Human - Human relations and valuesΆνθρωπος - Ανθρώπινες σχέσεις και αξίες
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Κειμενικά είδη Text genresΚειμενικά είδη > Αφηγηματικά είδη Types of NarrativeΑφηγηματικά είδη
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Λογοτεχνικά γένη και είδη Literary genres and typesΛογοτεχνικά γένη και είδη > Μυθιστόρημα NovelΜυθιστόρημα
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Ρεύματα / Κινήματα Streams / MovementsΡεύματα / Κινήματα > Ηθογραφία EthographyΗθογραφία
Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών-ΤΠΕ Information & Communication Technologies (ICT)Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών-ΤΠΕ > Πληροφορία InformationΠληροφορία > Επεξεργασία πληροφοριών Information processingΕπεξεργασία πληροφοριών
Πολιτικές και κοινωνικές επιστήμες Political & Social SciencesΠολιτικές και κοινωνικές επιστήμες
Πολιτικές και κοινωνικές επιστήμες Political & Social SciencesΠολιτικές και κοινωνικές επιστήμες
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Οπτικοακουστικές Τέχνες Audiovisual ArtsΟπτικοακουστικές Τέχνες
Φιλοσοφία PhilosophyΦιλοσοφία
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Λεξιλόγιο - Σημασιολογία Vocabulary - SemanticsΛεξιλόγιο - Σημασιολογία > Κυριολεκτική και μεταφορική σημασία Literal and figurative meaningΚυριολεκτική και μεταφορική σημασία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
συμπεριφοριστική προσέγγιση > προγραμματισμένη διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > σωκρατική-μαιευτική διδασκαλία
εποικοδομητισμός > εμπειρική μάθηση
εποικοδομητισμός > μάθηση μέσα από το σχεδιασμό
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να οργανώνουν αξίες
συναισθηματικός > να διαμορφώνουν και να ακολουθούν ένα σύστημα αξιών
ψυχοκινητικός > να προσαρμόζονται και να δρουν δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΠΕΛΣΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ