Άνδρες χορευουν στις Σπετσες
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το έργο είναι ασπρόμαυρο αρνητικό του 1935 περίπου, το οποίο εμφανίζει άνδρες να χορεύουν στο νησί των Σπετσών. Δημιουργός του είναι η Έλλη Παπαδημητρίου, συγγραφέας και ποιήτρια. Οι Σπέτσες είναι το νοτιοδυτικότερο νησί του Αργοσαρωνικού και το πλέον κοσμοπολίτικο, με έκταση 27 τ.μ. και πρωτεύουσα την ομώνυμη πόλη Σπέτσες. Το όνομά της το πήρε την εποχή της Ενετοκρατίας, επειδή είχε πολλά λουλούδια (isola di spezzie, δηλαδή νησί των αρωμάτων). Οι κάτοικοι απολαμβάνουν τις χαρές της ζωής, χορό και διασκέδαση. Στην πόλη των Σπετσών η απλότητα συναντά την ποιότητα. Η κυκλοφορία αυτοκινήτων απαγορεύεται, ενώ η κυκλοφορία γίνεται με μοτοσικλέτες, ποδήλατα, ταξί και ιππήλατες άμαξες. Ενδιαφέρον παρουσιάζει η παραδοσιακή της αρχιτεκτονική, με νεοκλασικά σπίτια, βοτσαλωτές αυλές, πολύχρωμα ανθοστόλιστα μπαλκόνια. Η διάσημη πλέον γιορτή της Αρμάτας, θυμίζει την προσφορά των κατοίκων του νησιού στην επανάσταση του 1821, καθώς και ηρωικά ονόματα που συνδέονται με αυτήν, όπως της Λασκαρίνας Μπουμπουλίνας και του Ανδρέα Μιαούλη.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Ο/η εκπαιδευτικός εμφανίζει το συγκεκριμένο έργο στο διαδραστικό πίνακα, με μουσική υπόκρουση κάποιο παραδοσιακό νησιώτικο τραγούδι της περιοχής των Σπετσών. Ζητά από τους/τις εκπαιδευόμενους/ες να γράψουν με τον ειδικό μαρκαδόρο πάνω στον πίνακα, την πρώτη λέξη που τους έρχεται στο μυαλό, μετά από αυτό το ερέθισμα. Στη συνέχεια οι εκπαιδευόμενοι/ες χωρίζονται σε ομάδες και μοιράζονται τις απόψεις τους, τις οποίες και καταγράφουν, για την τέχνη της μουσικής. Οι απόψεις αυτές διαβάζονται στην ολομέλεια. Ο/η εκπαιδευτικός εστιάζει στο γεγονός ότι ο χορός είναι πανάρχαια τέχνη έκφρασης των συναισθημάτων των ανθρώπων, ότι δημιουργεί συνθήκες ευεξίας, ανάτασης ψυχής, επικοινωνίας και έτσι ο χορός δε λείπει από κανένα κοινωνικό γεγονός. Είναι πολύ ενδιαφέρον να κλιθεί στην τάξη κάποιος παππούς και γιαγιά, οι οποίοι μπορούν να μεταφέρουν τις εμπειρίες τους από γλέντια και χορούς παλιότερων εποχών. Ο/η εκπαιδευτικός εστιάζει στη ρήση ότι η απλότητα είναι ποιότητα. Πόσο εύκολο ήταν παλιότερα να στηθεί ένα γλέντι, με χορό και τραγούδι, σε μια αυλή ή στην εξοχή, όπως καταφαίνεται και στο έργο που αποτέλεσε την αφετηρία και το αρχικό ερέθισμα της ενασχόλησης της κοινότητας της τάξης με το χορό; Πώς γλεντούσαν παλιότερα οι νέοι και πώς γλεντούν σήμερα; Ποιος είναι ο συμβολισμός του κύκλου που δημιουργείται συνήθως από τους χορευτές των παραδοσιακών χορών; Υπάρχει στις μέρες μας ο χορός στη διασκέδαση των νέων; Μήπως ο χορός είναι μια καλή εκτόνωση και πηγή χαράς, η οποία δεν αξιοποιείται ιδιαίτερα από τους σύγχρονους νέους; Είναι μερικές από τις ερωτήσεις που μπορεί να χρησιμοποιήσει ο/η εκπαιδευτικός, ώστε να κινητοποιήσει τη συζήτηση και τον προβληματισμό της ομάδας. Στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής, οι εκπαιδευόμενοι/ες μπορούν να μάθουν παραδοσιακούς χορούς του τόπου τους, αλλά και άλλων περιοχών της νησιώτικης και ηπειρωτικής Ελλάδας. Σε ομάδες οι εκπαιδευόμενοι/ες αναζητούν πληροφορίες για το συμβολισμό κάθε χορού του τόπου τους χωριστά. Στο youtube ο/η εκπαιδευτικός προβάλει στο διαδραστικό πίνακα ή με το βιντεοπροβολέα, χορούς από παραδοσιακά συγκροτήματα του τόπου τους και άλλων περιοχών της Ελλάδας. Στη συνέχεια προβάλλει επιλεκτικά παραδοσιακούς χορούς από όλον τον κόσμο. Επισημαίνει το σεβασμό στην πολυπολιτισμικότητα, την ομορφιά και την ποικιλία του ξεχωριστού χρώματος και ήχου που αντιπροσωπεύει την παράδοση κάθε περιοχής και συνδέεται με τα έθιμα και την ιστορία της. Αμέσως μετά ο/η εκπαιδευτικός δίνει τη σκυτάλη στους εκπαιδευόμενους και τους ζητά σε ομάδες, να βρουν στο youtube χορευτικά βίντεο, τα οποία έχουν δημιουργήσει σύγχρονα συγκροτήματα νέων από όλον τον κόσμο (Κορέα, Ιαπωνία, Αμερική, Ρωσία κλπ.) για να υποστηρίξουν μουσικά CD, και τα παρουσιάζουν στην ολομέλεια. Επίσης, τα παιδιά μπορούν να αυτοσχεδιάσουν, να επιλέξουν τη μουσική που τους αρέσει και να δημιουργήσουν δικές τους χορογραφίες. Επιπλέον, αυτές τις χορογραφίες θα μπορούσαν να τις παρουσιάσουν σε γιορτές ή εκδηλώσεις του σχολείου τους.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/4995
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Μπενάκη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Μπενάκη (Μουσείο Μπενάκη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Φυσική αγωγή Physical EducationΦυσική αγωγή > Αθλήματα - Χορός Sports - DanceΑθλήματα - Χορός > Χορός DanceΧορός
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Λόγος - Επικοινωνία Speech - CommunicationΛόγος - Επικοινωνία > Επικοινωνιακό πλαίσιο Communicative contextΕπικοινωνιακό πλαίσιο
Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών-ΤΠΕ Information & Communication Technologies (ICT)Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών-ΤΠΕ > Πολυμέσα MultimediaΠολυμέσα > Βίντεο VideoΒίντεο
Διαπολιτισμική Αγωγή Intercultural EducationΔιαπολιτισμική Αγωγή
Πολιτικές και κοινωνικές επιστήμες Political & Social SciencesΠολιτικές και κοινωνικές επιστήμες
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
συμπεριφοριστική προσέγγιση
συμπεριφοριστική προσέγγιση > προγραμματισμένη διδασκαλία
συμπεριφοριστική προσέγγιση > εξάσκηση και πρακτική
γνωστική προσέγγιση
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > επίλυση προβλήματος
γνωστική προσέγγιση > αμοιβαία διδασκαλία
εποικοδομητισμός > σωκρατική-μαιευτική διδασκαλία
εποικοδομητισμός > εμπειρική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός
γνωστικός > γνώση
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > γνώση > διαδικαστικός
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να εφαρμόζουν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
συναισθηματικός > να οργανώνουν αξίες
συναισθηματικός > να διαμορφώνουν και να ακολουθούν ένα σύστημα αξιών
ψυχοκινητικός > να μιμούνται και να προσπαθούν
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
ψυχοκινητικός > να προσαρμόζονται και να δρουν δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΙΑ ΓΙΑΝΝΟΥΛΑΚΗ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΑΡΙΑ ΚΟΤΣΑΚΩΣΤΑ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Μουσείο Μπενάκη
εκδότης/ες: Μουσείο Μπενάκη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ