Κουρεας στρατοπεδου 1912-1913
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Πρόκειται για ασπρόμαυρο φωτογραφικό τύπωμα, του φωτογράφου Zeitz, συνεργάτη του Ρωμαΐδη (ιδιοκτήτη φωτογραφείου). Το έργο τυπώθηκε στον Α΄ Βαλκανικό πολέμο (1912) και αναφέρεται στην απελευθέρωση των Ιωαννίων από την Οθωμανική αυτοκρατορία. Παρουσιάζει χαρακτηριστικά τον κουρέα σε στρατόπεδο των Ιωαννίνων, που κουρεύει με την ψιλή μηχανή έναν στρατιώτη. Αυτού του είδους το στρατιωτικό κούρεμα οφειλόταν σε λόγους υγιεινής και καθαριότητας (απαλλαγή ψειρών) και ίσχυε για τους νεοσυλλέκτους στο ελληνικό στράτευμα, μέχρι το 1982. Επίσης, χρησιμοποιούνταν στα Δημοτικά Σχολεία και τα Γυμνάσια μέχρι το 1965. Στην πραγματικότητα, το κούρεμα με την ψιλή μηχανή απομακρύνει ψείρες και κόνιδες, αλλά όχι τα αυγά, που μένουν κοντά στο δέρμα. Ο ελληνικός στρατός απελευθέρωσε τα Ιωάννινα, μετά από 483 χρόνια, στις 22 Φεβρουαρίου 1913, σηματοδοτώντας μια σοβαρότατη νίκη στην Ήπειρο. Ο Εσίτ Πασάς παρέδωσε την πόλη στον Κωνσταντίνο (αρχιστράτηγος). Πρωθυπουργός της Ελλάδος και Υπουργός Στρατιωτικών ήταν ο Ελευθέριος Βενιζέλος.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το έργο παρουσιάζεται στο βιντεοπροβολέα. Ο/η εκπαιδευτικός αναφέρεται στους δημιουργούς του έργου και στο ιστορικό πλαίσιο που αυτοί έζησαν. Γίνεται ιστορική αναδρομή στους Βαλκανικούς πολέμους και στην απελευθέρωση των Ιωαννίνων, όπου και τραβήχτηκε η συγκεκριμένη φωτογραφία. Οι εκπαιδευόμενοι/ες παίρνουν συνεντεύξεις από τους γονείς και τους παππούδες τους για την εμπειρία του κουρέματος με την ψιλή μηχανή στο στρατό. Αποτυπώνουν σε γραπτό διάλογο αυτές τις συνεντεύξεις, οι οποίες είναι πιθανόν να εμπεριέχουν αστεία περιστατικά, και τις διαβάζουν στην ολομέλεια της τάξης τους. Οι συνεντεύξεις μπορούν να ηχογραφηθούν, εάν υπάρχει η δυνατότητα. Επίσης, ακόμα πιο ενδιαφέρουσα είναι η επίσκεψη στην τάξη του παππού ενός/μιας μαθητή/τριας και η συζήτηση μαζί του αναφορικά με τις εμπειρίες του από το στρατό. Στο μάθημα της Μελέτης Περιβάλλοντος γίνεται έρευνα για τις ψείρες, αυτά τα ενοχλητικά παράσιτα που ενοχλούν τους ανθρώπους από τα αρχαία χρόνια. Οι πληροφορίες αφορούν τα είδη των ψειρών, το χρόνο ζωής τους, την αναπαραγωγή τους, τους τρόπους απομάκρυνσής τους από το τριχωτό της κεφαλής, τους κινδύνους που κρύβουν για την υγεία μας. Ένας έλεγχος επί της ευκαιρίας από τους μαθητευόμενους δε βλάπτει...


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/4997
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Μπενάκη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Μπενάκη (Μουσείο Μπενάκη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Πολεμικά γεγονότα War eventsΠολεμικά γεγονότα
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Λόγος - Επικοινωνία Speech - CommunicationΛόγος - Επικοινωνία > Διάλογος DialogueΔιάλογος
Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών-ΤΠΕ Information & Communication Technologies (ICT)Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών-ΤΠΕ > Πολυμέσα MultimediaΠολυμέσα > Ήχος SoundΉχος
Αγωγή Υγείας Health EducationΑγωγή Υγείας > Υγιεινή HygieneΥγιεινή > Μικρόβια και μικροοργανισμοί Microbes and microorganismsΜικρόβια και μικροοργανισμοί
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
συμπεριφοριστική προσέγγιση > προγραμματισμένη διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > επίλυση προβλήματος
εποικοδομητισμός > γνωστική μαθητεία
εποικοδομητισμός > μάθηση μέσα από το σχεδιασμό
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός
γνωστικός > γνώση
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > γνώση > διαδικαστικός
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να εφαρμόζουν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
ψυχοκινητικός > να δρουν με ανεξαρτησία, επιδεξιότητα και με ακρίβεια
ψυχοκινητικός > να προσαρμόζονται και να δρουν δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΙΑ ΓΙΑΝΝΟΥΛΑΚΗ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΑΡΙΑ ΚΟΤΣΑΚΩΣΤΑ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Μουσείο Μπενάκη
εκδότης/ες: Μουσείο Μπενάκη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ