Παρασχος Αχιλλευς
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Τσιγκογραφία που απεικονίζει τον ποιητή Αχιλλέα Παράσχο (Ναύπλιο, 1838-Αθήνα 1895). Απόκειται στη Βιβλιοθήκη Σγουρδαίου-Βλάχου (Ποικίλη Στοά, 1896, σ. 32). Ο Αχιλλέας Παράσχος γεννήθηκε στο Ναύπλιο, καταγόταν όμως από τη Χίο. Η οικογένειά του είχε καταφύγει στο Ναύπλιο μετά την καταστροφή του νησιού από τους Τούρκους και λίγο αργότερα εγκαταστάθηκε στην Αθήνα. Εκεί ο Αχ. Παράσχος πέρασε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του. Οι πληροφορίες για τη μόρφωσή του είναι λίγες και αβέβαιες. Έμαθε τα πρώτα γράμματα κοντά στον μεγαλύτερο αδερφό του Γεώργιο, επίσης ποιητή. Πρωτοδημοσίευσε στίχους του στο περιοδικό Αβδηρίτις του Δημ.Βρατσάνου και στη Χρυσαλλίδα. Πολύ γρήγορα έγινε δημοφιλής στους λογοτεχνικούς κύκλους της εποχής. Την ίδια περίοδο εντάχθηκε στην αντιοθωνική οργάνωση Χρυσή νεολαία, διώχθηκε και φυλακίστηκε. Βγήκε από τη φυλακή κατόπιν παρέμβασης του αδερφού του. Εξακολούθησε ωστόσο την ίδια τακτική, γράφοντας ποιήματα κατά του ΄Οθωνα και πήρε μέρος στην εξέγερση του 1862, η οποία οδήγησε στην πτώση του ΄Οθωνα. Μετά το θάνατο του τέως βασιλιά ωστόσο έγραψε το Ελεγείον εις τον Όθωνα, ποίημα που φανέρωνε μεταμέλεια για την προηγούμενη δράση του και τον κατέστησε ακόμη πιο δημοφιλή. Υπήρξε υπάλληλος στη Βουλή, έπαρχος Θήρας, πρόξενος στο Ταϊγάνι της Ρωσίας και γραμματέας του γενικού λογιστηρίου του Κράτους. Ανήκει στους ποιητές οι οποίοι έγραφαν και κατά παραγγελία, κερδίζοντας χρήματα από την τέχνη τους. Παράλληλα δημοσίευε ποιήματα σε εφημερίδες και περιοδικά, απήγγελλε ελεγεία και πανηγυρικά ποιήματα. Κυρίως ήταν γνωστός για τα ερωτικά του ποιήματα. Η πρώτη έκδοση ποιημάτων του Παράσχου έγινε από τον οίκο Ανδρέου Κορομηλά σε τρεις τόμους (τα επικολυρικά, τα πατριωτικά και τα ελεγεία, τα ερωτικά), οι οποίοι έγιναν ανάρπαστοι. Η γλώσσα του είναι άλλοτε καθαρεύουσα και άλλοτε μεικτή. Ο Παράσχος στάθηκε ο πιο δημοφιλής ποιητής της Παλαιάς Αθηναϊκής Σχολής και ο τελευταίος εκπρόσωπος της αθηναϊκής ρομαντικής ποίησης.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το μαθησιακό αντικείμενο προσφέρεται για τη διδασκαλία του γραπτού ποιητικού λόγου στα χρόνια της Παλαιάς Αθηναϊκής Σχολής (1830-1830). Ο ποιητής Αχιλλέας Παράσχος, μολονότι σήμερα είναι ένας μάλλον ξεχασμένος ποιητής του ρομαντικού 19ου αιώνα, στα χρόνια της δημιουργίας του υπήρξε εξαιρετικά δημοφιλής και αναγνωρισμένος. Ο διδάσκων μπορεί να εκμεταλλευτεί το μαθησιακό αντικείμενο σε ομαδοσυνεργατικές,ερευνητικές-ανακαλυπτικές διδακτικές προσεγγίσεις, προκειμένου να ανασυρθεί και να μελετηθεί η ποιητική παραγωγή μίας άλλης εποχής, με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και αναφορές σε ιστορικά προσδιορισμένες αισθητικές και καλλιτεχνικές αξίες. Ειδικότερα, μπορούν να ανατεθούν από τον διδάσκοντα ομαδικές εργασίες, προκειμένου να συλλεγούν πληροφορίες για το ιστορικό και ιδεολογικό πλαίσιο μέσα στο οποίο δημιούργησαν οι ποιητές της Παλαιάς Αθηναϊκής Σχολής, όπως ο Αχ. Παράσχος, ο Παναγιώτης και ο Αλέξανδρος Σούτσος, ο Δημήτριος Παπαρρηγόπουλος, αλλά και ποιητές της Επτανησιακής Σχολής, όπως ο Διονύσιος Σολωμός, ο Ανδρέας Κάλβος ή ο Αριστοτέλης Βαλαωρίτης. Η θεματική κατάταξη του έργου των εκπροσώπων αυτών (βλ. ενδεικτικά το ερωτικό στοιχείο στην ποίηση του Αχ. Παράσχου και των άλλων) μπορεί να φωτίσει τις ιδιαιτερότητες της κάθε Σχολής ή/και του καθενός χωριστά ποιητή ως προς το ύφος, τη γλώσσα, το περιεχόμενο και την πρωτοτυπία ή τη συμμόρφωση σε παραδεδομένες ποιητικές φόρμες. Περαιτέρω, ο ρομαντισμός και η ποιητική παραγωγή της Παλαιάς Αθηναϊκής Σχολής μπορούν να αντιπαραβληθούν με τον δυναμισμό και τα νέα στοιχεία που κομίζει στην ελληνική ποίηση η Νέα Αθηναϊκή Σχολή (γενιά του 1880). Οι μαθητές μπορούν να συγκεντρώσουν αντιπροσωπευτικά δείγματα αυτά των αντίθετων χαρακτηριστικών ανάμεσα σε μία εποχή που έρχεται και μία άλλη που παρέρχεται. Ζωγραφική και ποίηση καταδεικνύουν ανάγλυφα αυτή τη σύγκρουση ή τη μετάβαση. Ανάλογες αφορμές μπορεί να δώσει το ιστορικό πλαίσιο μέσα στο οποίο έδρασε ως πολιτική προσωπικότητα ο ποιητής (αντιοθωνικός αγώνας και εξέγερση του 1862, έξωση του Όθωνα, μεταστροφή του ποιητή και μεταμέλεια). Αυτή η διαθεματική προσέγγιση θα μπορούσε να οδηγήσει με τη χρήση των ΤΠΕ σε εμπνευσμένες διδακτικές επιλογές και εργαστηριακές εφαρμογές, όπως τη δημιουργία από τους/τις μαθητές/-τριες διαφανιών παρουσίασης με χαρακτηριστικά δείγματα ζωγραφικής πλαισιωμένα από στίχους του ανάλογου καλλιτεχνικού ρεύματος. Η παραπάνω ενδεικτικές προτάσεις συνάδουν γενικά με το πνεύμα των Αναλυτικών Προγραμμάτων Σπουδών (ΑΠΣ) για το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Επιπλέον, μπορεί να λειτουργήσει διαθεματικά στα πεδία της Ιστορίας, της Πολιτικής και Κοινωνικής Αγωγής, της Κοινωνιολογίας, των Καλλιτεχνικών και των ΤΠΕ.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/5021
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Θέματα TopicsΘέματα > Άνθρωπος - Ανθρώπινες σχέσεις και αξίες Human - Human relations and valuesΆνθρωπος - Ανθρώπινες σχέσεις και αξίες
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Γραμματολογικές περίοδοι - Γενιές / Σχολές Literary periods - Generations / SchoolsΓραμματολογικές περίοδοι - Γενιές / Σχολές > Παλαιά Αθηναϊκή Σχολή First Athenian SchoolΠαλαιά Αθηναϊκή Σχολή
Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών-ΤΠΕ Information & Communication Technologies (ICT)Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών-ΤΠΕ > Πληροφορία InformationΠληροφορία > Επεξεργασία πληροφοριών Information processingΕπεξεργασία πληροφοριών
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Ζωγραφική PaintingΖωγραφική
Πολιτικές και κοινωνικές επιστήμες Political & Social SciencesΠολιτικές και κοινωνικές επιστήμες
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Λογοτεχνικά γένη και είδη Literary genres and typesΛογοτεχνικά γένη και είδη > Ποίηση PoetryΠοίηση
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Ρεύματα / Κινήματα Streams / MovementsΡεύματα / Κινήματα > Ρομαντισμός RomanticismΡομαντισμός
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
συμπεριφοριστική προσέγγιση > προγραμματισμένη διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > σωκρατική-μαιευτική διδασκαλία
εποικοδομητισμός > εμπειρική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
συναισθηματικός > να οργανώνουν αξίες
ψυχοκινητικός > να προσαρμόζονται και να δρουν δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΠΕΛΣΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ