Καισαρης Ιωσηφ (1846-1923)
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Πρόκειται για αναπαραγωγή εικόνας του Ιωσήφ Καίσαρη, διάσημου Έλληνα μουσικοσυνθέτη του τέλους του 19ου-αρχών του 20ου αιώνα. Γεννήθηκε στην Κέρκυρα το 1846 και σπόυδασε μουσική στη Φιλαρμονική Εταιρεία Κέρκυρας με δάσκαλο τον Νικόλαο Μάντζαρο, ιδρυτή της Επτανησιακής Σχολής Μουσικής. Ολοκλήρωσε τις σπουδές του στο εξωτερικό και επέστρεψε στην Ελλάδα αναλαμβάνοντας μουσικός σε φιλαρμονικές της Επτανήσου. Στη συνέχεια ενετάχθη στη στρατιωτική μουσική μπάντα όπου ανεδείχθη ταχύτατα και το 1905 έλαβε τον βαθμό του γενικού επιθεωρητή της μπάντας της ανακτορικής φρουράς. Συνέθεσε συμφωνίες, οπερέτες, εμβατήρια, μουσική θεατρικών, πόλκες και βαλς. Λόγω των τελευταίων είχε λάβει το προσωνύμιο " ο Έλληνας Γιόχαν Στράους". Ξεχωρίζουν από τα έργα του το εμβατήριο των Ολυμπιακών Αγώνων του 1896 (Νενικήκαμεν), η πόλκα "Καρδερίνα", το βάλς "Μη μου Άπτου" κ.α. Ανήκει στη λεγόμενη "2η γενιά" της Επτανησιακής Σχολής Μουσικής (στην 1η ανήκει ο δάσκαλός του) η οποία συνδύασε το παραδοσιακό επτανησιακό στυλ και με άλλες μουσικές γλώσσες (γαλλική) μια και οι εκπρόσωποί της είχαν έρθει τώρα σε επαφή με περισσότερες μουσικές κουλτούρες. Οι εκπρόσωποι της σχολής αυτής που διετήρησαν το αμιγές επτανησιακό στυλ ήρθαν σε διαμάχη, αρχές του 20ου αιώνα, με την ομάδα μουσουργών (Λαμπελέτ, Λαυράγκας, Καλομοίρης κ.ά.) που προσπαθούσαν να στήσουν μιαν εθνική μουσική σχολή. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα οι πρώτοι να δεχτούν ένα είδος παραγκωνισμού. Ο Ιωσήφ Καίσαρης απεβίωσε το 1923.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η μελέτη του βίου και του έργου του Ιωσήφ Καίσαρη μας φέρνει σε επαφή με έναν κορυφαίο Επτανήσιο ο οποίος έχει δώσει εκτεταμένο και υψηλής αξίας συνθετικό έργο κατά τις πρώτες δεκαετίες ζωής του νέου ελληνικού κράτους. Μας φέρνει σε επαφή με τον συνθέτη πολύ γνωστών εμβατηρίων του ελληνικού ρεπερτορίου αλλά και αμιγώς ψυχαγωγικών μουσικών όπως πόλκας και βαλς. Σε δεύτερο στάδιο έχουμε την ευκαιρία να γνωρίσουμε έναν από τους κορυφαίους αντιπροσώπους της λεγόμενης Επτανησιακής Σχολής Μουσικής και μάλιστα της δεύτερης γενεάς. Αυτό μπορεί να αποτελέσει έναυσμα για βαθύτερη μελέτη αυτής της μουσικής σχολής η οποία συνέχισε να δημιουργεί καθ' όλη τη διάρκεια της Τουρκοκρατίας και να καλλιεργεί κάτι διαφορετικό από την παραδοσιακή δημοτική μουσική που παρέμεινε στην κυρίως Ελλάδα. Μπορούμε να εμβαθύνουμε στην σχέση και επικοινωνία (λόγω Βενετίας) που υπήρχε μεταξύ των Επτανησίων και της ιταλικής μουσικής τεχνοτροπίας και τον τρόπο διαμόρφωσης του ιδιαίτερου στυλ της. Με την απελευθέρωση και την ένωση της Επτανήσου, ευρέθησαν οι Επτανήσιοι μουσικοί ως οι καλύτερα καταρτισμένοι και τους ανατέθηκε σε μεγάλο βαθμό η μουσική παιδεία του νέου κράτους μια και ήταν οι μόνοι που μπορούσαν να προσφέρουν κάτι επιπλέον από την παραδοσιακή δημοτική . Τέλος μπορούμε να αναφερθούμε στη διαμάχη που ξέσπασε από ένα σημείο και πέρα, όταν μια ομάδα μουσικών, κάποιοι απ' τους οποίους Επτανήσιοι, (Λαύράγκας, Λαμπελέτ κ.ά) επιδίωξε τη σύσταση μιας εθνικώς "καθαρής" ελληνικής μουσικής σχολής με το συγκερασμό παραδοσιακών και κλασικών στοιχείων κι εκεί οι Επτανήσιοι παραγκωνίστηκαν ως "ιταλόφρονες" μουσικά. Η μελέτη των γεγονότων εκείνης της εποχής έχει σημασία κι αξία αν ιδωθούν σε σχέση με την τελική εξέλιξη των μουσικών σπουδών στην Ελλάδα, από τα πρώτα χρόνια ελευθερίας της μέχρι και σήμερα.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/5026
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Μουσική Music EducationΜουσική > Δημιουργοί ComposersΔημιουργοί
Μουσική Music EducationΜουσική > Άλλα θέματα μουσικής Other music topicsΆλλα θέματα μουσικής
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > έρευνα δράσης
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ψυχοκινητικός > να δρουν με ανεξαρτησία, επιδεξιότητα και με ακρίβεια
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΑΡΝΑΒΑΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ