Ψυχαρης Γιαννης
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Φωτογραφία που απεικονίζει τον Γιάννη Ψυχάρη (1854-1929) Έλληνα γλωσσολόγου και λογοτέχνη ηγετική μορφή του κινήματος του δημοτικισμού που έγινε γνωστός για το ρόλο του στον αγώνα για την καθιέρωση της δημοτικής ως επίσημης γλώσσα του Ελληνικού κράτους. Το εμβληματικό για τον αγώνα των δημοτικιστών πεζογράφημά του «Το ταξίδι μου», γραμμένο στη δημοτική γλώσσα, γνώρισε μεγάλη αναγνώριση. Το προαναφερόμενο έργο που αποτελεί κράμα μυθιστορηματικού και επιστημονικού λόγου λειτούργησε ως ιδεολογικό μανιφέστο του δημοτικισμού και δέχθηκε τη σφοδρή κριτική των υποστηρικτών της καθαρεύουσας. Ο Γιάννης Ψυχάρης απέρριψε την καθαρεύουσα ως "τεχνητή γλώσσα", που καταστρέφει την αρχαία και την δημοτική γλώσσα του λαού επικρίνοντας όσους επιμένουν στη χρήση της και πρότεινε να αντικατασταθεί από μια «λαϊκή» γλώσσα η οποία ήταν επίσης σε μεγάλο βαθμό γλωσσικό κατασκεύασμα.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας, της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας και της Ιστορίας και να λειτουργήσει αποτελεσματικά εντός του πλαισίου της διαθεματικότητας. Με αφορμή την εικόνα και στο πλαίσιο της ομαδοσυνεργατικής μάθησης, οι μαθητές μπορούν να διερευνήσουν και να συγκεντρώσουν πληροφορίες για την ζωή και το έργο του Γιάννη Ψυχάρη και άλλων εκπροσώπων του δημοτικισμού (Πολυλάς, Ροΐδης, Γληνός, Δελμούζος, Τριανταφυλλίδης κ.ά) αλλά και του αντίπαλου στρατοπέδου (Χατζιδάκις κ.ά) και να συζητήσουν γύρω από το θέμα του γλωσσικού ζητήματος λαμβάνοντας υπόψη το πλαίσιο και την εποχή και αντλώντας επιχειρήματα μέσα από την μελέτη κειμένων της εποχής. Στο πλαίσιο του μαθήματος της Ιστορίας, οι μαθητές μπορούν να μελετήσουν την πορεία της ελληνικής γλώσσας και την ιστορία του γλωσσικού διχασμού διαχρονικά, από την εποχή των αττικιστών μέχρι και τις μέρες μας και να στοχαστούν γύρω από τις ιδεολογικές διαστάσεις του γλωσσικού ζητήματος μελετώντας τα γεγονότα των «Ευαγγελικών» και «Ορεστειακών» συγκρούσεων. Η δραματοποίηση και τα παιχνίδια ρόλων σχεδιασμένα και καθοδηγούμενα διακριτικά από τον εκπαιδευτικό θα επιτρέψουν στους μαθητές να προσεγγίσουν και να κατανοήσουν τις ιδεολογικές συγκρούσεις της εποχής που βρίσκουν έκφραση στις αντιπαραθέσεις για το γλωσσικό ζήτημα.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/5076
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Γλωσσικές ποικιλίες Linguistic varietiesΓλωσσικές ποικιλίες > Κοινωνικές γλωσσικές ποικιλίες Social linguistic varietiesΚοινωνικές γλωσσικές ποικιλίες
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Συγγραφέας WriterΣυγγραφέας
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.)
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΕΛΕΝΗ ΚΑΡΤΣΑΚΑ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΣΩΤΗΡΙΑ ΛΑΖΑΡΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ