Φωτογραφια της Ρωμαϊκης Αγορας και των "Αερηδων"-1923
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Η Ρωμαϊκή αγορά ήταν ένα κτήριο διαστάσεων 111 Χ 98 μ. με μεγάλη ορθογώνια αυλή που περιβαλλόταν από στοές, καταστήματα και αποθήκες. Χτίστηκε μεταξύ 19 π.Χ. και 11 π.Χ. σε χώρο που βρίσκεται ανάμεσα στην Ακρόπολη και την Αρχαία Αγορά, με την οποία συνδέθηκε με ένα δρόμο διακοσμημένο με μια ιωνική στοά, από τις δωρεές του Ιουλίου Καίσαρα και του Αύγουστου. Απετέλεσε κέντρο εμπορικής και κοινωνικοπολιτικής δραστηριότητας κατά τα Ρωμαϊκά χρόνια. Στην ανατολική της πλευρά υπήρχαν καταστήματα. Δύο πρόπυλα ήταν οι κύριες είσοδοι του χώρου, ένα στη δυτική πλευρά, δωρικό, η πύλη της Αρχηγέτιδος Αθηνάς, και ένα στην ανατολική, ιωνικό. Στη φωτογραφία του E. REISINGER φαίνονται κίονες ιωνικού ρυθμού που σχημάτιζαν κιονοστοιχία και στο βάθος το Ωρολόγιο του Κυρρήστου ή Πύργος των Ανέμων ή «Αέρηδες». Το μαθησιακό αντικείμενο χρησιμοποιείται στη διδασκαλία της Ιστορίας Γυμνασίου.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΙΣΤΟΡΙΑ: Α) Ρωτάμε τους μαθητές μας αν έχουν επισκεφτεί το Mall ή κάποιο αντίστοιχο εμπορικό κέντρο. Στη συνέχεια αναζητούμε στο διαδίκτυο τα μεγαλύτερα εμπορικά κέντρα στον κόσμο. Δείχνουμε φωτογραφίες τους, ώστε οι μαθητές να διακρίνουν τα χαρακτηριστικά δόμησής τους π.χ. κάθετη δόμηση (The Fashion Centre at Pentagon City, στο Arlington της Virginia των Η.Π.Α.), με ανελκυστήρες και κυλιόμενες σκάλες, καταστήματα, άλλα πολυεθνικών αλυσίδων και άλλα μικρότερα, εστιατόρια για γρήγορο φαγητό, καφετέριες ή ακόμα και κινηματογράφους. Στη συνέχεια τους προβάλλουμε τρισδιάστατες απεικονίσεις της Ρωμαϊκής Αγοράς της Αθήνας, της Ρώμης και της Αρχαίας Αγοράς της Αθήνας. Εντοπίζουν ομοιότητες και διαφορές π.χ. ύπαρξη ναών-θρησκευτικό στοιχείο ή βήματος-πολιτικό στοιχείο. Τέλος, τους αναφέρουμε την άνοδο και την πτώση των Mall, αφού στις ΗΠΑ 200 από τα 1200 εμπορικά κέντρα έχουν βάλει λουκέτο, αφού απειλούνται από τις διαδικτυακές αγορές (online shopping) και οι σχεδιαστές τους αναζητούν «κοινωνικούς τρόπους», για να τα σώσουν(π.χ. κέντρα διασκέδασης, πάρκα, γυμναστήρια) επιστρέφοντας έτσι στην Αρχαία Αγορά. B) Επίσης, τους ρωτάμε αν ξέρουν τι σημαίνει forum. Συσχετίζουν τη λέξη με τη συνήθεια των αρχαίων Ελλήνων να συναντιούνται σ' ένα μέρος της πόλης που ονομαζόταν Αγορά (=τόπος συνάθροισης), για να καλύψουν τις επικοινωνιακές και κοινωνικές τους ανάγκες. Αν και στην Αγορά έκαναν αγοραπωλησίες, εξού και η σύγχρονη σημασία της λέξης, αυτή ήταν κυρίως το μέρος όπου συζητούσαν, έκαναν καινούργιες γνωριμίες, μελετούσαν, μηχανεύονταν, δημιουργούσαν. Το ίδιο ισχύει και για την «ψηφιακή Αγορά»-“forum” για την «ψηφιακή κοινότητα»! ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ: Αναζητάμε την ετυμολογία της λέξης αγορά (αγείρω) από την οποία προέρχεται και το «αγοράζω» και το «αγορεύω». Εμείς, στις μέρες μας δυστυχώς έχουμε κρατήσει το «αγοράζω» γι’ αυτούς τους χώρους. Επίσης, αναζητάμε και τις λέξεις «πιάτσα» και «Βεσπασιανές», αφού έχουν βρεθεί στην ρωμαϊκή αγορά.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/5084
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Κοινωνική οργάνωση και Καθημερινή ζωή Social organization and everyday lifeΚοινωνική οργάνωση και Καθημερινή ζωή
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Λεξιλόγιο - Σημασιολογία Vocabulary - SemanticsΛεξιλόγιο - Σημασιολογία > Ετυμολογία EtymologyΕτυμολογία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΑΛΕΒΙΖΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ