Η μονη Βατοπεδιου, Άγιον Όρος
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Πρόκειται για εικόνα στην οποία απεικονίζεται η μονή Βατοπεδίου στο Άγιο Όρος. Η συγκεκριμένη εικόνα προέρχεται από το βιβλίο της Vogüe Marie Eugène Melchior, de, Vicomte. Syrie Palestine, Mont Athos Voyage aux pays du passé, Troisième édition, Paris, Plon Nourrit, 1887. Aνήκει στη συλλογή της Ελληνικής Βιβλιοθήκης του Κοινωφελούς Ιδρύματος του Αλέξανδρου Ωνάσση. Το μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί, ώστε οι μαθητές να αντιληφθούν τη σχέση του φυσικού και οικιστικού περιβάλλοντος της μονής Βατοπεδίου, αλλά και ως αφορμή, για να αναζητήσουν πληροφορίες για τη συμβολή των Αγίου Όρους στη διατήρηση της ορθόδοξης παράδοσης και πίστης και του βυζαντινού πολιτισμού.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η εικόνα μπορεί να χρησιμοποιηθεί στο μάθημα της Ιστορίας. Η μονή Βατοπεδίου είναι χτισμένη στο μυχό ενός μεγάλου κόλπου, στα βορειοανατολικά της χερσονήσου του Άθω. Παρουσιάζει την όψη μικρής μεσαιωνικής πολιτείας καθώς διαθέτει πολλές πτέρυγες, πύργους, τρούλους, παρεκκλήσια, εργαστήρια και αποθήκες. Το αρχικό κτήριο χτίστηκε από τον αυτοκράτορα Μ. Κωνσταντίνο. Οι μαθητές, αφού παρατηρήσουν προσεκτικά την εικόνα, μπορούν να καταλήξουν σε συμπεράσματα που αφορούν την αρχιτεκτονική των κτηρίων και να δημιουργήσουν μια χρονογραμμή, στην οποία να αποτυπώνονται οι προσθήκες (τοιχογραφίες, κτίσματα) που έγιναν στην αρχική κατασκευή. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η έρευνα για τη βιβλιοθήκη της μονής. Οι μαθητές καλούνται να αναζητήσουν πληροφορίες για το περιεχόμενο (θέματα, χρονολογική κατάταξη υλικού) του αρχείου της μονής. Επίσης, μπορούν να προβληματιστούν για την προσφορά του αγιορείτικου μοναχισμού την περίοδο της Τουρκοκρατίας, αλλά και γενικότερα, την διαχρονική κληρονομιά των αιώνων παρουσίας του. Στα πλαίσια μιας ομαδοσυνεργατικής δραστηριότητας μπορούν να προβληματιστούν για το ρόλο του Αγίου Όρους κυρίως σε δυο κρίσιμες περιόδους της ιστορίας, όπου το Άγιον Όρος έγινε η άμυνα της Ορθοδοξίας. Η πρώτη είναι η περίοδος της παρακμής της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας, που συνδυάζεται με την εποχή της Φραγκοκρατίας (1204-1261) και τις διάφορες προσπάθειες ένωσης των δύο Εκκλησιών και η δεύτερη είναι η δύσκολη περίοδος της Τουρκοκρατίας. Στο μάθημα των Θρησκευτικών οι μαθητές μπορούν να αναζητήσουν πληροφορίες α) για το ρόλο που διαδραμάτισε ως προπύργιο της ορθοδοξίας και β) για την ιστορία και την προσφορά του Αγίου Όρους στην ανθρώπινη κοινωνία. Στο μάθημα της Αισθητικής Αγωγής οι μαθητές, αφού παρατηρήσουν την τεχνοτροπία της εικόνας, μπορούν να συλλέξουν από το διαδίκτυο εικόνες και άλλων μονών και να προβούν σε συγκρίσεις. Στο μάθημα της Γεωγραφίας, η εικόνα μπορεί να λειτουργήσει ως υλικό, ώστε να παρατηρήσουν οι μαθητές το φυσικό περιβάλλον της περιοχής και να χαρτογραφήσουν την περιοχή όπου τοποθετείται η συγκεκριμένη μονή.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/5207
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Βυζαντινή και Μεσαιωνική Ιστορία Byzantine and Medieval HistoryΒυζαντινή και Μεσαιωνική Ιστορία > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
Θρησκευτικά Religious EducationΘρησκευτικά > Εκκλησιαστική Ιστορία Ecclesiastical HistoryΕκκλησιαστική Ιστορία > Μοναχισμός Monastic lifeΜοναχισμός
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Αρχιτεκτονική ArchitectureΑρχιτεκτονική
Γεωγραφία - Γεωλογία Geography - GeologyΓεωγραφία - Γεωλογία > Φυσικό περιβάλλον Natural environmentΦυσικό περιβάλλον > Άνθρωπος Κοινωνία και Χώρος - Αλληλεπιδράσεις Αλληλεξαρτήσεις Man Society and Space - Ιnteractions ΙnterdependenciesΆνθρωπος Κοινωνία και Χώρος - Αλληλεπιδράσεις Αλληλεξαρτήσεις
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΕΛΕΝΗ ΤΣΙΤΣΙΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ