Ο Οθωμανικος στρατος
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Γκραβούρα με τίτλο: Ο Οθωμανικός στρατός, σε βιβλίο του 16ου αιώνα [Johann Adolph Meulich.Die Türckisch Chronica von irem Vrsprung anefang und Regiment bisz vff dise Zeit sampt yre kriegen und streyten mit den christen begangen, Erbämrklich zü lesen,Στρασβούργο, Martin Flach, M.CCCC.XIII (=1513)]. Απόκειται στη βιβλιοθήκη του Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη. Η στρατιωτική παράδοση των τουρκικών φυλών ήταν η μεγαλύτερη κληρονομιά που μετέφεραν από τις στέπες της Μογγολίας, από τις περιοχές που περιβάλλονται από την οροσειρά Τιεν και τη λίμνη Αράλη, κινούμενες ομαδικά προς δυτικά. Ο οθωμανικός στρατός αποτέλεσε τη ραχοκοκαλιά του οθωμανικού κράτους ως ο σημαντικότερος παράγοντας της κοινωνικής, της οικονομικής και της πολιτικής εξέλιξής του. Οι Οθωμανοί, χάρη στην πολεμική ισχύ τους που προερχόταν από τη στρατιωτική ανδρεία τους, τη δύναμη των όπλων τους και την ικανότητά τους για μάχες ανοικτού πεδίου, κυβέρνησαν την Ανατολική Ευρώπη, τη Δυτική Ασία και το μεγαλύτερο μέρος του Μαγκρέμπ, έχοντας υπό την κυριαρχία τους χώρες με πολύ διαφορετικές πολιτισμικές και θρησκευτικές παραδόσεις.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Ο διδάσκων μπορεί να χρησιμοποιήσει το μαθησιακό αντικείμενο σε ομαδοσυνεργατικές και ερευνητικές-ανακαλυπτικές διδακτικές προσεγγίσεις γνωστικού ή/και εποικοδομηστικού τύπου στο μάθημα της Ιστορίας. Με αφορμή το περιεχόμενο της γκραβούρας του 16ου αιώνα με θέμα τον οθωμανικό στρατό ο διδάσκων μπορεί να αναθέσει ομαδικές εργασίες ή/και να οργανώσει διδασκαλίες αναφορικά με την εξάπλωση των Οθωμανών από την πρώτη στιγμή της εμφάνισής τους στο ιστορικό προσκήνιο, τις περιόδους αυτής της ανάπτυξης, τις τυχόν αλλαγές στα σχήματα και την τακτική, τον οπλισμό και τους σημαντικότερους σταθμούς-μάχες στη μακρά παρουσία τους στα εδάφη της Ασίας και της Ευρώπης. Το διαδίκτυο μπορεί να χρησιμοποιηθεί για άντληση έγκυρων πληροφοριών από ερευνητικά κέντρα [ενδεικτικά, βλ. Κέντρο Έρευνας Νεότερης Ιστορίας (ΚΕΝΙ) του Παντείου Πανεπιστημίου κ. ά] ή μελέτες, άρθρα και σχετική βιβλιογραφία (ελληνική και ξενόγλωση). Επίσης οι μαθητές/-τριες στο πλαίσιο ομαδικών ερευνητικών εργασιών έχουν τη δυνατότητα να αναζητήσουν γκραβούρες, εικόνες, σύμβολα (σημαίες), αντικείμενα και χρήσιμες πληροφορίες για την εξέλιξη του ίδιου του οθωμανικού στρατού στη μακραίωνη παρουσία του. Σε δεύτερο επίπεδο και ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες κάθε τάξης ο διδάσκων θα μπορούσε να στρέψει το ενδιαφέρον των μαθητών σε πιο σύνθετα ιστορικά ζητήματα, προκαλώντας συζητήσεις, ερευνητικά ερωτήματα, κρίσεις και συγκρίσεις, καλλιεργώντας έτσι την ιστορική σκέψη και την ενσυναίσθηση. Τέτοια παραδείγματα θα μπορούσαν να είναι η φύση του οθωμανικού κράτους, η σχέση της θρησκείας με το κράτος και τους «υπηρέτες» του, ο τρόπος και οι μέθοδοι στρατολόγησης (βλ. παιδομάζωμα), η σχέση των κατακτημένων λαών με τους κατακτητές σε επίπεδο οικονομικό και πολιτικό, η ευρωπαϊκή αντίδραση στην οθωμανική εξάπλωση (πόλεμοι, συνασπισμοί-συμμαχίες, σπουδαιότερες μάχες), η βυζαντική αυτοκρατορία μπροστά στον οθωμανικό κίνδυνο, το οθωμανικό οργανωτικό σύστημα του στρατού (φιλοσοφία, ιεραρχία), στοιχεία-πληροφορίες για τον οθωμανικό στρατό ξηράς και το οθωμανικό ναυτικό, η μικρασιατική εκστρατεία και η αντίδραση του οθωμανικού στρατού και της ηγεσίας του (στρατολόγηση, οργάνωση, τακτική, μάχες, αποτελέσματα). Το Μουσείο Τοπ Καπί στην Κωνσταντινούπολη αποτελεί μία ιδανική πρόταση για την οργάνωση εκπαιδευτικών επισκέψεων εκτός Ελλάδας στο πλαίσιο εκπαιδευτικών προγραμάτων. Η παραπάνω χρήση συνάδει με το πνεύμα των Αναλυτικών Προγραμμάτων Σπουδών (ΑΠΣ) για το μάθημα της Ιστορίας στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Η διαθεματικότητα μπορεί να λειτουργήσει στα πεδία της Πολιτικής και Κοινωνικής Αγωγής, της Λογοτεχνίας, της Μουσειακής Αγωγής, των Καλλιτεχνικών και των ΤΠΕ.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/5240
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Βυζαντινή και Μεσαιωνική Ιστορία Byzantine and Medieval HistoryΒυζαντινή και Μεσαιωνική Ιστορία > Πολεμικά γεγονότα War eventsΠολεμικά γεγονότα
Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών-ΤΠΕ Information & Communication Technologies (ICT)Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών-ΤΠΕ > Πληροφορία InformationΠληροφορία > Επεξεργασία πληροφοριών Information processingΕπεξεργασία πληροφοριών
Πολιτικές και κοινωνικές επιστήμες Political & Social SciencesΠολιτικές και κοινωνικές επιστήμες
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Σχέδιο και χρώμα Design and ColorΣχέδιο και χρώμα
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
συμπεριφοριστική προσέγγιση > προγραμματισμένη διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > σωκρατική-μαιευτική διδασκαλία
εποικοδομητισμός > μάθηση μέσα από το σχεδιασμό
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
συναισθηματικός > να οργανώνουν αξίες
ψυχοκινητικός > να προσαρμόζονται και να δρουν δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΠΕΛΣΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ