Αλη Πασας
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Η προσωπογραφία του Αλή Πασά είναι πίνακας του Λευκαδίτη ζωγράφου Σπυρίδωνα Βεντούρα. Για τον σκοπό της δημιουργίας του, ο Βεντούρας επισκέφθηκε τα Ιωάννινα μετά από πρόσκληση του Αλή Πασά. Σύμφωνα με λευκαδίτικη εφημερίδα, πρόκειται για το μοναδικό έργο, για το οποίο ο Πασάς πόζαρε. Άλλες προσωπογραφίες του είναι αντίγραφα χαρακτικών. Η ελαιογραφία αυτή, σε πλειστηριασμό που έγινε στην Αθήνα μετά το 2000, έφτασε σε υψηλότατη τιμή. Αντίθετα, ο Πασάς τότε δεν πλήρωσε τον καλλιτέχνη για το έργο του. Κατέβαλε, όμως, το ποσό, μετά από δίκη, ο αντιπρόσωπός του Μαρίνος Λάζαρης: εκατό τάλιρα το 1819. Ο Βεντούρας γεννήθηκε το 1761 στη Λευκάδα, όπου άφησε και την τελευταία του πνοή το 1835. Η τέχνη του έχει τα χαρακτηριστικά της επτανησιακής σχολής, είναι δηλαδή εμφανέστατες οι επιρροές από τη Δύση. Εξάλλου, ο καλλιτέχνης σπούδασε ζωγραφική στην Σχολή Καλών Τεχνών της Βενετίας, όπου παρέμεινε επί δέκα έτη. Ασχολήθηκε κυρίως με την αγιογραφία και τα πορτρέτα. Εργάστηκε, επίσης, στην Λευκάδα, στην Κέρκυρα, στην Κεφαλονιά, όπως μαρτυρούν έργα του σε εκκλησίες των νησιών αυτών - ξεχωριστό η Ουράνια Πλατυτέρα της Κέρκυρας.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Ο πίνακας του Βεντούρα έχει ιδιαίτερη σημασία για τη διδασκαλία της ελληνικής Ιστορίας, όχι μόνον για το θέμα του, αλλά και γιατί πρόκειται για αυθεντικό ντοκουμέντο. Το πρόσωπο, δηλαδή, του Πασά απεικονίζεται μάλλον πιο πιστά εδώ, αφού πρόκειται για αναπαράσταση προσώπου εκ του φυσικού. Έτσι, θα έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τους μαθητές να συγκρίνουν προσωπογραφίες του Αλή Πασά και να οδηγηθούν σε συμπεράσματα, τόσο σχετικά με τα χαρακτηριστικά του προσώπου, όσο και σχετικά με την διάκριση των ιστορικών πηγών και τη σημασία της αναζήτησης και ελέγχου τους. Δεν θα πρέπει, όμως, να αγνοηθεί και ο ζωγράφος. Εκτός από το διδακτικό αντικείμενο των Εικαστικών, θα ήταν παράλειψη να μην συμπεριληφθεί σε έρευνα στα πλαίσια ενός project που αφορά τον τόπο, την εκκλησιαστική τέχνη, την τοπική ιστορία και λαογραφία των Ιονίων νήσων. Κι αυτό, γιατί εκτός του ότι η Λευκάδα είναι η γενέτηρά του, αξιόλογα έργα του κοσμούν εκκλησίες των νησιών αυτών.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
6 - 20
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/5291
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Ζωγραφική PaintingΖωγραφική
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > μάθηση μέσα από το σχεδιασμό
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Βεντούρας Σπυρίδων
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΜΑΡΙΑ ΑΝΤΩΝΑΤΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ