Περι Αυτοματου Γεννησεως, "Χρυσαλλις", 1865
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Σ’ αυτό το μαθησιακό αντικείμενο παρουσιάζεται το ιστορικό του πειράματος της «παστερίωσης» υγρών οργανικών τροφίμων από τον Λουί Παστέρ, με τίτλο «Περί Αυτομάτου Γεννήσεως». Αυτό βρίσκονταν στο δεκαπενθήμερο ελληνικό περιοδικό ποικίλης ύλης «Χρυσαλλίς» που κυκλοφόρησε τον 19ο αιώνα (τεύχος 51, τόμος Γ', σελ. 65-68), με ημερομηνία έκδοσης 15 Φεβρουαρίου 1865. Το περιοδικό αυτό εκδόθηκε στην Αθήνα από τον Ιανουάριο του 1863 έως τον Δεκέμβριο του 1866. Σ’ αυτό το άρθρο περιγράφεται η διαμάχη του Παστέρ με άλλους επιστήμονες της εποχής του στην προσπάθειά του να πείσει την επιστημονική κοινότητα για τη δυνατότητα που προσέφερε η «παστερίωση» στη διατήρηση των υγρών οργανικών τροφίμων, εξουδετερώνοντας με χρήση θερμότητας - τα φυσικά ένζυμα ή τα παθογόνα σπέρματα που βρίσκονται σ’ αυτά. Ο Παστέρ ανακάλυψε τη μέθοδο αυτή για την αποστείρωση των υγρών ενώ μελετούσε τον ρόλο των μικροοργανισμών σε πολλά είδη της καθημερινής ζωής (π.χ. στην αλκοολική ζύμωση της μπύρας και του κρασιού, καθώς και στη διόγκωση της ζύμης του ψωμιού). Η «παστερίωση» του γάλακτος και άλλων γαλακτοκομικών προϊόντων στηρίζεται στις δικές του ανακαλύψεις. Το παστεριωμένο γάλα είναι αυτό που έχει θερμανθεί ακριβώς στη σωστή θερμοκρασία, στην οποία θανατώνονται τα «μικρόβια» κρατώντας παράλληλα τις πολύτιμες βιταμίνες του. Έτσι διαρκεί περισσότερο και η κατανάλωσή του είναι ασφαλέστερη....

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Ο δάσκαλος χωρίζει τους μαθητές του σε ομάδες των δύο ατόμων και τους ζητά να διαβάσουν το κείμενο με το ιστορικό του πειράματος της «παστερίωσης». Στη συνέχεια τους ζητά να βρουν περισσότερες πληροφορίες για τη μέθοδο της «παστερίωσης» και για την συνεισφορά του Παστέρ στην εξέλιξη της επιστήμης. Επίσης τους ζητά να σχολιάσουν την αντίδραση που είχε προκαλέσει η ανακάλυψή του σε άλλους συναδέλφους της εποχής του. Στη συνέχεια τους ζητά να βρουν στο διαδίκτυο και άλλους επιστήμονες που έκαναν χρήσιμες ανακαλύψεις για την ανθρωπότητα και τις αντιδράσεις που συνάντησαν στην προσπάθειά τους να πείσουν τους συναδέλφους τους για την ορθότητα των απόψεών τους. Πώς αυτοί κρίνουν αυτές τις αντιδράσεις; Στο τέλος οι μαθητές παρουσιάζουν στην ολομέλεια της τάξης τα ευρήματά τους και γίνεται συζήτηση για τις συνθήκες που άλλοτε διευκολύνουν και άλλοτε δυσκολεύουν την εφαρμογή πρωτοποριακών ανακαλύψεων χρήσιμων για την ανθρωπότητα.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΤΥΠΙΚΟΣ ΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΟΣ ΧΡΟΝΟΣ
1:30:00
ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ
Πλοήγηση στο διαδίκτυο.
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/5299
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΕΚΔΟΣΗ
v1.0 (final)
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Βιολογία BiologyΒιολογία > Άνθρωπος και Υγεία Human Being and HealthΆνθρωπος και Υγεία > Διατροφή NutritionΔιατροφή
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > επίλυση προβλήματος
γνωστική προσέγγιση > αμοιβαία διδασκαλία
εποικοδομητισμός > σωκρατική-μαιευτική διδασκαλία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός
γνωστικός > γνώση
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > γνώση > διαδικαστικός
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να εφαρμόζουν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: [Ανωνύμως]
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΡΒΑΝΙΤΑΚΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ