Ο Σουλεϊμαν Α΄, ο Μεγαλοπρεπης
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Ημίσωμο πορτραίτο σε στάση προφίλ του σουλτάνου Σουλεϊμάν Α΄ του Μεγαλοπρεπή. Ήταν ο δέκατος σουλτάνος της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, από το 1520 έως το 1566. Από τους Τούρκους αναφέρεται ως Σουλεϊμάν Α΄ ο «Κανουνί» (Νομοθέτης). Κατά τη βασιλεία του η Οθωμανική αυτοκρατορία έφτασε στη μέγιστη γεωγραφική της επέκταση και στο απόγειο της δύναμής της. Ο Σουλεϊμάν ηγήθηκε προσωπικά των Οθωμανικών στρατιών στην κατάκτηση των Χριστιανικών προπυργίων του Βελιγραδίου, της Ρόδου, καθώς και του μεγαλύτερου μέρους της Ουγγαρίας πριν οι κατακτήσεις του αναχαιτιστούν στην Πολιορκία της Βιέννης το 1529. Στην προσωπογραφία αυτή απεικονίζεται να κρατά ένα βέλος, ενώ κάτω από το πορτραίτο παρατίθεται ο σχολιασμός του δημιουργού για τον Σουλεϊμάν, τον οποίο χαρακτηρίζει ως ένα τύραννο με άγρια και δολοφονικά ένστικτα. Χαρακτικό έργο του Φλαμανδού ανθρωπιστή, φυσιοδίφη και διπλωμάτη Ogier Ghiselin de Busbecq ο οποίος υπηρετώντας τον Φερδινάνδου Α´, μονάρχη της Αυστρίας, στα 1554 και στα 1556 αποστέλλεται ως επίσημος πρέσβης στην Υψηλή Πύλη, με αποστολή τη διευθέτηση των συνόρων στην περιοχή της Τρανσυλβανίας. Έφτασε στην Κωνσταντινούπολη στα 1555 και γνώρισε στην Αμάσεια τον σουλτάνο Σουλεϊμάν τον Μεγαλοπρεπή. Το έργο του θεωρείται το πληρέστερο κείμενο αναφορικά με τη διοίκηση και την καθημερινή ζωή κατά την περίοδο της βασιλείας του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς, όταν η Οθωμανική Αυτοκρατορία έφτασε στο απόγειο της δύναμης και της κυριαρχίας της.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η φωτογραφία μπορεί να αξιοποιηθεί ως εποπτικό υλικό για να γνωρίσουν και να οικειοποιηθούν οι μικρότεροι μαθητές τη μορφή του Σουλεϊμάν Α΄ του Μεγαλοπρεπή. Ταυτόχρονα βέβαια όλοι οι μαθητές εξοικειώνονται με τα πολυτροπικά κείμενα, ενώ οι μεγαλύτεροι μπορούν να παρατηρήσουν την απόδοση της μορφής στις εικαστικές τέχνες αντλώντας πληροφορίες για το βίο και την προσωπικότητα τόσο του εικονιζόμενου όσο και του δημιουργού. Πολλαπλή μπορεί να είναι η αξιοποίηση του έργου και ειδικότερα στη Νεοελληνική Λογοτεχνία και Νεοελληνική Γλώσσα να μελετήσουν συνδυαστικά με κείμενα ή τραγούδια, το έργο του Σουλεϊμάν και τον ιστορικό του ρόλο στην εδραίωση της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας στην Ανατολική Ευρώπη. Στην Διαπολιτισμική Εκπαίδευση να μελετήσουν την πολιτισμική κληρονομιά άλλων λαών και να γνωρίσουν την προσωπικότητα του ηγέτη. Στην ιστορία να εμβαθύνουν και να μελετήσουν συγκριτικά με τη σύγχρονη εποχή την ηγετική φυσιογνωμία του Σουλεϊμάν μέσα από τη ζωή και το έργο του, αλλά και να κατανοήσουν το ρόλο του στην ανάπτυξη της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας στους αιώνες που ακολούθησαν μετά το θάνατό του.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/5360
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Ζωγραφική PaintingΖωγραφική
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) > Ηγετικές προσωπικότητες Leading personalitiesΗγετικές προσωπικότητες
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) > Πολεμικά γεγονότα War eventsΠολεμικά γεγονότα
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Λογοτεχνικά γένη και είδη Literary genres and typesΛογοτεχνικά γένη και είδη > Ταξιδιωτική λογοτεχνία Travel literatureΤαξιδιωτική λογοτεχνία
Διαπολιτισμική Αγωγή Intercultural EducationΔιαπολιτισμική Αγωγή
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΙΩΑΝΝΑ ΤΣΟΥΜΠΑΡΗ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΟΥΛΙΟΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ