Γυναικα της Λεσβου του 16ου αιωνα μ.χ.
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το μαθησιακό αντικείμενο αποτελεί εικόνα από γκραβούρα γυναίκας από τη Λέσβο κατά την περίοδο της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας στα τέλη του 16ου αιώνα. Μετά την άλωση της Κωνσταντινουπόλεως έγινε μια πρώτη προσπάθεια κατάληψης της Λέσβου από τους Τούρκους το 1455 που όμως απέτυχε. Την 1 Σεπτεμβρίου 1462 το νησί πολιορκείται από το Μωάμεθ Β' και το στόλο του και η Μυτιλήνη παραδίδεται ύστερα από 14 ημέρες. Μετά την κατάληψη της Μυτιλήνης, οι Τούρκοι την καταστρέφουν και σφάζουν μεγάλο μέρος του πληθυσμού. Οι εναπομείναντες χριστιανοί μετακινήθηκαν στην ενδοχώρα. Στη Λέσβο γεννιέται επί τουρκοκρατίας ο Χαϊρεντίν Μπαρμπαρόσα. Κατά τη διάρκεια της τουρκοκρατίας το νησί δέχτηκε αρκετές επιδρομές από τους Ενετούς, Γάλλους, Ιωαννίτες Ιππότες της Ρόδου και τους Σαρακηνούς, ενώ χάνει τη σημαντική θέση που έχει. Η εικόνα βρίσκεται στο βιβλίο "Costumes anciens et modernes Habiti antichi et moderni di tutto il Mondo" του Cesare Vecellio από τη γαλλική επανέκδοση του 1860, όπου παρουσιάζονται σε γκραβούρες, παραδοσιακές ή επίσημες ενδυμασίες από όλον τον κόσμο και από πολλές εθνοτικές και κοινωνικές ομάδες. Το βιβλίο αρχικά εκδόθηκε τα τέλη του 16ου αιώνα. Το μαθησιακό αντικείμενο αποτελεί ιστορικό ντοκουμέντο απεικόνισης ενδυμασίας γυναίκας της Λέσβου από την Οθωμανική αυτοκρατορία στα τέλη του 16ου αιώνα όπως την αποτύπωσε ο Cesare Vecellio.Ο Vecellio, ζωγράφος από τη Βενετία, προσπάθησε με υπερβολικό και εντυπωσιακό τρόπο να παρουσιάσει τη μόδα της εποχής από πολλές περιοχές του τότε γνωστού κόσμου τονίζοντας το εξώτικό ενώ διέδωσε τη μόδας του τουρκο- μπαρόκ στις επίσημες ενδυμασίες στη Δύση και ιδιαίτερα στη γαλλική αυλή εκείνη την εποχή(16ος αιώνας μ.χ.).

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Με το μαθησιακό αντικείμενο- γκραβούρα οι μαθητές της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης έρχονται σε επαφή με την ενδυμασία των γυναικών από την Οθωμανοκρατούμενη Λέσβο του 16ου αιώνα μ.χ.. Με αφορμή την εικόνα μπορούν να αναζητήσουν στο μάθημα της τοπικής Ιστορίας και της Αισθητικής Αγωγής και άλλες αναπαραστάσεις γυναικών της Λέσβου της εποχής και μέσω διερευνητικής εργασίας, να τις αναλύσουν και να τις παρουσιάσουν στην τάξη. Επίσης μπορούν οι μαθητές στα πλαίσια της τοπικής Ιστορίας εφόσον βρίσκονται στη Μυτιλήνη ή σε κάποιο άλλο λαογραφικό μουσείο με ενδυμασίες από τη Λέσβο να επισκεφτούν και ένα λαογραφικό μουσείο όπου μπορούν και οι ίδιοι να νιώσουν και να δουν τις παραδοσιακές ενδυμασίες των γυναικών της Λέσβου αλλά και το ρόλο που επιτελούσαν. Τέλος αν είναι εφικτό οι μαθητές μπορούν να ντυθούν και παραδοσιακά. Οι μαθητές της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης μπορούν στα πλαίσια του μαθήματος της τοπικής κυρίως Ιστορίας σε συνδυασμό με την Αισθητική Αγωγή, να μελετήσουν σε βάθος τη λειτουργία των ρούχων και τον τυχόν κοινωνικό και πολιτικό ρόλο που επιτελούσαν εκείνη την περίοδο στη Λέσβο, πέρα από το λειτουργικό, ενώ μπορούν σε ομάδες με τη μέθοδο πρότζεκτ να συνδέσουν τη θέση της γυναίκας στην Οθωμανική κοινωνία με την ενδυμασία της και τον κοινωνικό ρόλο που αυτή επιτελεί. Το πρότζεκτ αυτό της ενδυμασίας και της κοινωνικής και πολιτικής θέσης της γυναίκας μπορεί να συγκριθεί με τη θέση της γυναίκας την ίδια εποχή σε άλλες περιοχές της Ελλάδας ή και της Ευρώπης. Με αυτόν τον τρόπο θα αντληθούν χρήσιμα συμπεράσματα για την εξέλιξη του διαχρονικού ρόλου της γυναίκας στην Ελληνική κοινωνία αλλά και στην παγκόσμια Ιστορία.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/5377
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Ζωγραφική PaintingΖωγραφική
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) > Κοινωνική και πολιτική οργάνωση Social and political organizationΚοινωνική και πολιτική οργάνωση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
συμπεριφοριστική προσέγγιση > προγραμματισμένη διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > γνωστική μαθητεία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΠΟΤΑΜΙΑΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ