Καταδυση Καλυμνιου σφουγγαρα με συστημα Fernez
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το μαθησιακό αντικείμενο αφορά σε φωτογραφία Καλύμνιου σφουγγαρά γύρω στο 1935 μ.Χ. Για τους κατοίκους της Καλύμνου η σπογγαλιεία αποτέλεσε μιαν επικίνδυνη αλλά βασική απασχόληση και πηγή βιοπορισμού. Στην εικόνα φαίνονται οι πέντε σφουγγαράδες πάνω στο καΐκι ενώ πίσω διακρίνεται τμήμα του νησιού. Ο εξοπλισμός του δύτη, ο οποίος ετοιμάζεται για κατάδυση, περιλαμβάνει την σκανδαλόπετρα – ένα κομμάτι μαρμάρου που βοηθούσε σε γρήγορη κατάδυση στα βαθιά και τον αναπνευστικό μηχανισμό με μικρό αερόσακο στην πλάτη του και ελαφρύ σωλήνα για την τροφοδοσία του αέρα. Αυτή η αναπνευστική μέθοδος κατάδυσης ονομάζεται Φερνέζ. Υιοθετήθηκε στα 1920 και βοήθησε πολύ στη μείωση των ατυχημάτων. Η φωτογραφία ανήκει στην συγγραφέα Έλλη Παπαδημητρίου (1906 μ.Χ. - 1993 μ.Χ.). Εκτός από την ποίηση και το θέατρο, η συγγραφέας με καταγωγή προσφυγική προσπάθησε να καταγράψει διάφορες μορφές λαϊκής έκφρασης με σκοπό τη διατήρηση και την ανάδειξή τους.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το μαθησιακό αντικείμενο προτείνεται να αξιοποιηθεί από μαθητές και εκπαιδευτικούς. Στο γνωστικό αντικείμενο της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής με αφορμή την εικόνα και μέσα από ομαδοσυνεργατικές δράσεις, οι μαθητές καλούνται να συγκρίνουν την περιοχή στη φωτογραφία με το τοπίο σήμερα και να εντοπίσουν τις αλλαγές. Να προβληματιστούν για τη ζωή, τις ασχολίες και τις δυσκολίες των ανθρώπων στο νησί τότε και σήμερα. Επίσης, να ερευνήσουν για το παραδοσιακό επάγγελμα του σφουγγαρά, τις ιδιαιτερότητες και τις δυσκολίες, τις διαφοροποιήσεις στο πέρασμα του χρόνου. Στο πλαίσιο της Τοπικής Ιστορίας να ερευνήσουν για την σπογγαλιεία στο νησί, να τη συνδέσουν και με την ανάπτυξη του τόπου και να ετοιμάσουν σχετικές παρουσιάσεις. Καλό θα ήταν να αναζητήσουν και άλλες περιοχές στη Μεσόγειο ή στον κόσμο με παρόμοια παράδοση. Στην Αγωγή Υγείας και με αφορμή τους κινδύνους που αντιμετώπιζαν οι σφουγγαράδες προτείνεται να συζητήσουν για τα ατυχήματα που σχετίζονται με τα επαγγέλματα και να καταγράψουν τους πιθανούς τρόπους προστασίας. Στην Αισθητική Αγωγή προτείνεται να ασχοληθούν με την τέχνη της φωτογραφίας (είδη, τεχνικές λήψης κ.ά.).


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 15
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/5381
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Μπενάκη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Μπενάκη (Μουσείο Μπενάκη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Πολιτικές και κοινωνικές επιστήμες Political & Social SciencesΠολιτικές και κοινωνικές επιστήμες
Αγωγή Υγείας Health EducationΑγωγή Υγείας > Πρόληψη Ατυχημάτων Accident preventionΠρόληψη Ατυχημάτων
Πολιτικές και κοινωνικές επιστήμες Political & Social SciencesΠολιτικές και κοινωνικές επιστήμες
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Οπτικοακουστικές Τέχνες Audiovisual ArtsΟπτικοακουστικές Τέχνες
Ιστορία HistoryΙστορία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΒΑΙΑ ΜΑΝΩΛΗ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΑΡΙΑ ΚΟΤΣΑΚΩΣΤΑ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Μουσείο Μπενάκη
εκδότης/ες: Μουσείο Μπενάκη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ