Η 3 Σεπτεμβριου
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Πρόκειται για άρθρο της σατυροπολιτικής εφημερίδας «Μη χάνεσαι» του 4 τόμου , του τεύχους 561 του έτους 1883, με τίτλο «Η 3 Σεπτεμβρίου», σύμφωνα με το οποίο, ο αρθρογράφος αξιολογεί ως σημαντικότερο γεγονός των ημερών την αδυναμία άσκησης πολιτικής από τους μετέχοντες στην εξουσία πολιτικούς, ασκεί δριμύτατη κριτική και εκφράζει παράλληλα τη θέση και τον προβληματισμό του. Με έντονη ειρωνική χροιά στο λόγο του, αναφέρεται στην 3η Σεπτεμβρίου,η οποία, αν και μέρα ιστορική για το έθνος, δεν έτυχε ανάλογης τιμής και μνήμης τα επόμενα χρόνια.Αντιθέτως άρχισε με την πάροδο του χρόνου να ωχριά και να φθίνει τόσο το επίτευγμα της θέσπισης Συντάγματος από τους Καλλέργη και Μακρυγιάννη επί αντισυνταγματικής βασιλείας του Όθωνα,όσο και η εφαρμογή των Συνταγματικών δικαίων προς όφελος του λαού. Καταλογίζει ευθύνες στην πολιτική αρχή χαρακτηρίζοντας τους υπουργούς ως σατραπεύοντες, τους βουλευτές ως ρουσφετολόγους, τη δικαστική εξουσία ως εξαγοραζόμενη ή χαριζόμενη. Καταλογίζει ευθύνες και στο λαό ονομάζοντάς τον αγελαίο, ανελεύθερο, μαζικό και αγόμενο και φερόμενο ως χοίρο από τους χοιροβοσκούς του. Τέλος υποστηρίζει ότι είναι πιο αξιοπρεπές να μη θυμάται ο λαός την ιστορική ημέρα Δημοκρατίας της 3ης Σεπτεμβρίου, από το να τη θυμάται με φωταψίες, γιορτές και πανηγύρια υποκριτικά, και ανούσια.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το κύριο άρθρο της σατυροπολιτικής εφημερίδας «Μη χάνεσαι» με τίτλο «Η 3 Σεπτεμβρίου», μπορεί να αξιοποιηθεί διδακτικά στη Νεοελληνική Γλώσσα. Στόχος είναι να αντιληφθούν και να ερευνήσουν οι μαθητές, αν και κατά πόσον είναι ελκυστική η σάτιρα για τον αναγνώστη, να προσδιορίσουν τους τρόπους πειθούς που χρησιμοποιεί ο αρθρογράφος, για να τεκμηριώσει τη θέση του και να διαμορφώσει τη γνώμη του αναγνώστη, να εντοπίσουν τη δομή του άρθρου, να συγκρίνουν το άρθρο του 1883 με ένα σημερινό άρθρο ως προς τη γλώσσα και το ύφος. Το αντικείμενο μπορεί επίσης να αξιοποιηθεί στη Νεότερη Ιστορία. Το άρθρο αποτελεί την αφόρμηση – εισαγωγή για την παρουσίαση της ελληνικής εσωτερικής πολιτικής σκηνής (ιδεολογικά και πολιτικά ζητήματα) στη δεκαετία του 1880. Ειδικότερα, καθώς ο αρθρογράφος αναφέρεται στην ανυπαρξία και διαφθορά της τότε κυβέρνησης και στους κινδύνους που γεννά για το ελληνικό έθνος, οι μαθητές καλούνται, δημιουργώντας ομάδες εργασίας, να διερευνήσουν και να γνωρίσουν τους πολιτικούς ηγέτες της εποχής και το όραμα τους για την πορεία του ελληνικού έθνους και να παρουσιάσουν την εικόνα και την προοπτική της Ελλάδας, καθώς βρίσκεται στο μεταίχμιο δύο αιώνων. 'Ολα τα παραπάνω θα γίνουν ασφαλώς με την καθοδήγηση του διδάσκοντα, που παρεμβαίνει με σύντομες εισηγήσεις και δίνει ιστορικά στοιχεία, προτείνει συγκεκριμένη βιβλιογραφία και δικτυογραφία, επιλύει και απαντά σε απορίες, διευκρινίζει. Ενδεικτικές ερωτήσεις προς τους μαθητές: Ποιος είναι πρωθυπουργός, αρχηγός της αντιπολίτευσης, ποιοι είναι οι ηγέτες των πολιτικών κομμάτων και εφόσον υπάρχουν πολιτικοί σχηματισμοί/κόμματα τι είδους πολιτικά – ιδεολογικά προγράμματα ανεδείκνυαν; Ποια είναι η κατάσταση στην οικονομία με την εφαρμογή της πολιτικής Τρικούπη; Παραμένει η Ελλάδα αγροτική χώρα; Δημιουργείται μια υποτυπώδης βιομηχανική ανάπτυξη; ποια είναι η κοινωνική διαστρωμάτωση της; Οι απαντήσεις των μαθητών μπορούν να αποτελέσουν συνθετική εργασία με τίτλο« Η εικόνα της Ελλάδας στη δεκαετία του 1880».


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/5386
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Κειμενικά είδη Text genresΚειμενικά είδη > Ειδησεογραφικά κείμενα NewslettersΕιδησεογραφικά κείμενα
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Πολιτικά και Ιδεολογικά Ζητήματα Political and ideological IssuesΠολιτικά και Ιδεολογικά Ζητήματα
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: [Ανωνύμως]
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΟΥΡΟΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ