"Ο πολιτικος Ι. Δραγουμης"
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το άρθρο είναι δημοσιευμένο στο περιοδικό «Ο ΝΟΥΜΑΣ» (Τόμ. 17, Αρ. 697 (1920) Π. Χάλκος). Το κείμενο αναφέρεται στη δολοφονία και την πολιτική φυσιογνωμία του Ίωνα Δραγούμη (Ίδα) του «Νουμά», ο οποίος ήταν διπλωμάτης, πολιτικός και λογοτέχνης. Υπήρξε βασικός οργανωτής των ελληνικών κοινοτήτων κατά τον Μακεδονικό Αγώνα. Υποστήριξε τη δημιουργία ενός πολυεθνικού ελληνικού κράτους, εκφραζόμενος από το 1908 εναντίον της Μεγάλης Ιδέας. Πρωταγωνίστησε στο γλωσσικό κίνημα του δημοτικισμού, ενώ με το συγγραφικό του έργο άσκησε σημαντική επιρροή στη διαμόρφωση της ελληνικής ιδεολογίας των αρχών του εικοστού αιώνα. Ο πολιτικός αρθογράφος του «Ριζοσπάστη» και μέλος της Κεντρικής Επιτροπής που διεύθυνε το Σοσιαλιστικό Εργατικό Κόμμα κρίνει την πολιτική σταδιοδρομία του Ίωνα Δραγούμη τη σοσιαλιστική. Αναφέρεται σε άρθρα του Ι. Δραγούμη, όπως: Τι είναι Σοσιαλισμός» «Πολιτική Επιθεώρηση», τον ονομάζει εθνικιστή που ενδιαφέρθηκε πριν τη δολοφονία του για το σοσιαλισμό από ανάγκη και αναλύει τη σχέση του Δραγούμη με τον Ελευθέριο Βενιζέλο και την αντίθεσή του με τη βενιζελική ιδεολογία. Το άρθρο βρίσκεται στην ψηφιακή συλλογή "Κοσμόπολις" της Βιβλιοθήκης και Κέντρου Πληροφόρησης Πανεπιστημίου Πατρών.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το κείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί από τον εκπαιδευτικό ως πηγή στο μάθημα της Ιστορίας, για να γνωρίσουν οι μαθητές μία από τις σημαντικότερες προσωπικότητες της νεότερης Ελλάδας τον Ίωνα Δραγούμη, ο οποίος υπήρξε πολιτικός, στοχαστής αλλά και συγγραφέας. Έζησε σε μία ταραγμένη εποχή και έγινε ένα από τα πιο γνωστά θύματα του Εθνικού Διχασμού. Μπορεί να δοθεί στους μαθητές φύλλο εργασίας με σχετικά ερωτήματα πάνω στο άρθρο, όπως: Ποια η άποψη του πολιτικού αρθρογράφου για τη δολοφονία του Ίωνα Δραγούμη; Με ποιο ψευδώνυμο αρθρογραφούσε ο Ίωνας Δραγούμης; Ποια η άποψη του πολιτικού αρθρογράφου για την πολιτική του φυσιογνωμία; Ποια η σχέση του με τον Ελευθέριο Βενιζέλο; κ.ά. Οι μαθητές εργάζονται σε ομάδες, μελετούν το άρθρο παράλληλα μ’ άλλα άρθρα εφημερίδων και περιοδικών, που αναφέρονται στον Ίωνα Δραγούμη και την εποχή του. Αξιολογούν τα επιχειρήματα των αρθρογράφων, αποφαίνονται για το περιεχόμενό των άρθρων, παρουσιάζουν τα δικά τους επιχειρήματα με τη μορφή προσχεδιασμένου γραπτού ή προφορικού λόγου και καταλήγουν σε συμπεράσματα για την προσωπικότητα και την ιδεολογία του Έλληνα πολιτικού, ενώ παράλληλα διαπιστώνουν πόσο εξαρτάται από την ιδεολογία του αρθρογράφου, η επικαιρότητα των ειδήσεων και η οποιαδήποτε αναφορά σε πολιτικά πρόσωπα. Επίσης, το μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί στο μάθημα Νεοελληνικής Γλώσσας για τη μελέτη στοιχείων του κειμενικού τύπου του άρθρου (προθετικότητα του συγγραφέα, γλωσσικά και υφολογικά στοιχεία, επιχειρήματα κ.ά.)


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 15
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/5402
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Ηγετικές προσωπικότητες Leading personalitiesΗγετικές προσωπικότητες
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Πολιτικά και Ιδεολογικά Ζητήματα Political and ideological IssuesΠολιτικά και Ιδεολογικά Ζητήματα
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Κειμενικά είδη Text genresΚειμενικά είδη > Επιχειρηματολογικά κείμενα Argumentative textsΕπιχειρηματολογικά κείμενα
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Π. Χάλκος
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΠΟΥΛΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ