Μακεδονικος θρυλος της Γοργονας
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Έμμετρο λαϊκό παραμύθι από την περιοχή της Μακεδονίας με το Μεγαλέξανδρο και την αδερφή του τη Γοργόνα που τον αναζητά στις θάλασσες. Ο μύθος αποτυπώνει την αγωνία της Γοργόνας να εντοπίσει τον αδερφό της και γι’ αυτό σταματά τα διερχόμενα πλοία και ρωτά για την τύχη του. Στην εκδοχή του τραγουδιού που παρατίθεται ο καπετάνιος έδωσε την απάντηση που ευχαρίστησε τη Γοργόνα και αυτή περιχαρής συνοδεύει το καράβι στο ταξίδι του. Ο θρύλος σε κάποιες περιπτώσεις αποτυπώνεται με αρνητική απάντηση από τον καπετάνιο και αυτό αποτελεί αιτία βύθισης του πλοίου. Ο Στρατήγης σπουδαίος ποιητής και θεατρικός συγγραφέας της γενιάς του 1880 αναπαράγει το θρύλο της Μακεδονίας στο φιλολογικό περιοδικό «Ημερολόγιον Σκόκου» το 1906, στη σχετική στήλη ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ και με τίτλο «Γοργόνα». Από εύπορη Σπετσιώτικη οικογένεια και με σημαντική μόρφωση ο ποιητής, παρουσιάζεται στα Ελληνικά γράμματα το 1880 με την ποιητική συλλογή «Ροδοδάφναι». Με μια γλώσσα συντηρητικότερη της Κοραϊκής, ακροβατεί ανάμεσα στην ρεαλιστική περιγραφή που εκπροσωπούσαν οι μέχρι τότε λογοτεχνικές τάσεις και στον ανθίζοντα αισθησιακό ρομαντισμό. Η ποίησή του διαχέεται από πατριωτική συνείδηση και έντονο κοινωνικό κριτήριο.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί στα πλαίσια της άμεσης διδασκαλίας για να γνωρίσουν και να οικειοποιηθούν οι μαθητές και των δυο βαθμίδων το Μακεδονικό θρύλο της Γοργόνας, αλλά γενικότερα να γνωρίσουν το έργο του ποιητή αυτού, αλλά και να κατανοήσουν το ρόλο που έπαιζε ο περιοδικός τύπος, αφού έδωσε την ευκαιρία σε πολλούς λογοτέχνες να παρουσιάσουν τη δουλειά τους στις σελίδες του. Ο τύπος γίνεται το βασικό αναγνωστικό μέσο, αλλά και το όργανο προώθησης των ιδεών των νέων δημιουργών. Οι μαθητές μπορούν επίσης τόσο κατά την υλοποίηση των project της ευέλικτης ζώνης, όσο και κατά την υλοποίηση των προγραμμάτων των Ερευνητικών εργασιών στο γυμνάσιο να αξιοποιήσουν το μαθησιακό αντικείμενο ως πηγή και στα πλαίσια της διερευνητικής μάθησης, με την υποστήριξη των εκπαιδευτικών, να μυηθούν στα χαρακτηριστικά των θρύλων και των τρόπων με τους οποίους διαδόθηκαν στο πέρασμα των αιώνων και έτσι να εμβαθύνουν σε ζητήματα προφορικής διάσωσης των πληροφοριών για αιώνες. Μπορούν επίσης να μελετήσουν τους εκπροσώπους της Νέας Αθηναϊκής Σχολής και γενικότερα να ενημερωθούν για τους εκπροσώπους της ποίησης της γενιάς του 1880. Το Μ.Α. μπορεί να αποτελέσει διδακτικό υλικό για τα μαθήματα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας, αλλά και της Ιστορίας εάν συνδυαστεί με την εποχή του. Μπορεί να αξιοποιηθεί σε εργασίες μαθητών, οι οποίες έχουν ως θέμα τους τον άνθρωπο, την ποίηση από το 1880 ως το 1930 ή τα λογοτεχνικά περιοδικά της εποχής εκείνης.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/5429
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Κειμενικά είδη Text genresΚειμενικά είδη > Ποιήματα - Τραγούδια Poems - SongsΠοιήματα - Τραγούδια
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Κειμενικοί τύποι Text typesΚειμενικοί τύποι > Αφήγηση NarrationΑφήγηση
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Γραμματολογικές περίοδοι - Γενιές / Σχολές Literary periods - Generations / SchoolsΓραμματολογικές περίοδοι - Γενιές / Σχολές > Νέα Αθηναϊκή Σχολή / Γενιά του 1880 New Athenian School / Generation of 1880Νέα Αθηναϊκή Σχολή / Γενιά του 1880
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Λογοτεχνικά γένη και είδη Literary genres and typesΛογοτεχνικά γένη και είδη > Δημοτικό τραγούδι Folk songΔημοτικό τραγούδι
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Συγγραφέας WriterΣυγγραφέας
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Θέματα TopicsΘέματα > Μυθολογία MythologyΜυθολογία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Γεώργιος Στρατήγης
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΙΩΑΝΝΑ ΤΣΟΥΜΠΑΡΗ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΟΥΛΙΟΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ