Ο Μωαμεθ ο Β΄ εισερχεται στην Αγια Σοφια
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Από τη γαλλική μετάφραση του βιβλίου «Κωνσταντινούπολη» του Ιταλού, συγγραφέα και δημοσιογράφου, Εdmondo De Amicis (1846-1908), με εικονογράφηση του C. Biseo, προέρχεται η συγκεκριμένη γκραβούρα. Πρόκειται για υποθετική αναπαράσταση της εισόδου του Μωάμεθ του Β΄ στην Αγία Σοφία, γεγονότος που συνέβη, σύμφωνα με κάποιες πηγές, όταν αλώθηκε η Πόλη, το 1453. Η εικόνα αναπαριστά αυτήν τη στιγμή. Ο Οθωμανός σουλτάνος εισέρχεται στο ναό έφιππος και θριαμβευτής, με υψωμένο το σπαθί στο ένα χέρι και με το βλέμμα προς τον ουρανό, πατώντας επάνω σε πτώματα και κομμένα κεφάλια ανδρών, γυναικών και παιδιών, που κείτονται στο πάτωμα της εκκλησίας όπου διακρίνεται και ένας πεταμένος σταυρός. Το άλογό του το οδηγεί ένας ιπποκόμος της μαύρης φυλής, ο οποίος κρατά και τόξο, ενώ από πίσω φαίνεται το ασκέρι του και δίπλα του τα λάβαρα του στρατεύματός του. Τον παρακολουθούν, μέσα στην εκκλησία, όπως φαίνεται από τους κίονες, με σκυμμένο το κεφάλι, σε ένδειξη υποταγής, πολλοί παριστάμενοι. Είναι εμφανής η πρόθεση του συγγραφέα και του εικονογράφου να προσδώσουν σε αυτήν την είσοδο την εικόνα της επικράτησης μιας βάρβαρης αλλόθρησκης, δύναμης και εξουσίας, στοχεύοντας, προφανώς, στην κινητοποίηση των συναισθημάτων του ευρωπαϊκού, χριστιανικού και αστικού κοινού τους.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Είναι σαφές πως η προσέγγιση της εικόνας οδηγεί στην ανάπτυξη δεξιοτήτων οπτικού γραμματισμού στους μαθητές. Οι τελευταίοι, προτείνεται, να κληθούν να περιγράψουν το γεγονός που αφηγείται, αλλά και να εντοπίσουν το τι αποτελεί σχόλιο και ερμηνεία των δημιουργών της, με βάση το πώς παρουσιάζουν το γεγονός. Στο σημείο αυτό το συγκεκριμένο μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί, επίσης, ως μέσο για να εφαρμοστεί η επίλυση προβλήματος ως διδακτική προσέγγιση. Το πρόβλημα μπορεί να τεθεί μέσα από το ερώτημα του αν η συγκεκριμένη εικόνα μπορεί να αποτελέσει ιστορική πηγή. Οι μαθητές, χωρισμένοι σε ομάδες, θα πρέπει να διερευνήσουν αν το γεγονός που αναπαριστά η εικόνα συνέβη και αν συνέβη όπως περιγράφεται σε αυτήν. Πρέπει να εντοπίσουν τις ανάλογες μαρτυρίες, να ερμηνεύσουν τι προσφέρει η συγκεκριμένη αναπαράσταση στην ιστορική αποτίμηση του γεγονότος, ποιο είναι το μήνυμα που θέλουν να μεταφέρουν οι δημιουργοί της και αν η μεταφορά αυτή είναι επιτυχημένη ή όχι. Η μετατροπή της εικόνας σε γραπτό κείμενο με βάση τις μαθητικές έρευνες θα συνιστούσε μια ενδιαφέρουσα προέκτασης της διδασκαλίας.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/5430
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) > Ηγετικές προσωπικότητες Leading personalitiesΗγετικές προσωπικότητες
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Πολιτικά και Ιδεολογικά Ζητήματα Political and ideological IssuesΠολιτικά και Ιδεολογικά Ζητήματα
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) > Πολεμικά γεγονότα War eventsΠολεμικά γεγονότα
Ιστορία HistoryΙστορία > Βυζαντινή και Μεσαιωνική Ιστορία Byzantine and Medieval HistoryΒυζαντινή και Μεσαιωνική Ιστορία > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Κειμενικοί τύποι Text typesΚειμενικοί τύποι > Αφήγηση NarrationΑφήγηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > επίλυση προβλήματος
εποικοδομητισμός > μάθηση μέσα από το σχεδιασμό
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΚΟΣΜΑΣ ΤΟΥΛΟΥΜΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ