Ο εκπαιδευτικός ξεκινώντας την διδασκαλία του με την φωτογραφική απεικόνιση του Παύλου Καλλιγά, προτείνεται να εισαγάγει τους μαθητές του σε ένα σχέδιο εργασίας (project) με το οποίο αρχικά θα αναζητήσουν στο διαδίκτυο πληροφορίες για το συγκεκριμένο πρόσωπο, την ζωή και το έργο του. Στην συνέχεια θα τους ζητήσει, μετά από έρευνα σε εγχειρίδια ιστορίας, να τοποθετήσουν σε μια χρονογραμμή (α) τα βασικότερα ιστορικά και πολιτισμικά γεγονότα της περιόδου 1830 – 1890 για την Ελλάδα και (β) τους βασικούς σταθμούς της ζωής και του έργου του Καλλιγά. Κατά την κατασκευή της συγκεκριμένης χρονογραμμής ο εκπαιδευτικός θα φροντίσει να συμπεριληφθούν γεγονότα όπως η διαμόρφωση της Μεγάλης Ιδέας, η σφαγή του Δήλεσι (1870), η έκδοση του έργου του Φαλμεράυερ «Περί της καταγωγής των σημερινών Ελλήνων» (δεκαετία 1830), όπως και διάφορες εκδόσεις ρομαντικών μυθιστορημάτων των Φαναριωτών και του Παπαδιαμάντη. Όλα τα παραπάνω γεγονότα συνιστούν το ιστορικό και πολιτισμικό πλαίσιο στο οποίο είναι τοποθετημένη η ελληνική λογοτεχνία του 19ου αι. Έχοντας οι μαθητές δημιουργήσει μια σχετικώς πλήρη εικόνα για τον ελληνικό 19ο αιώνα, στην συνέχεια θα μελετήσουν συγκριτικά αφενός ρομαντικά μυθιστορήματα κι αφετέρου τον «Θάνο Βλέκα». Για την πρώτη κατηγορία προτείνονται ο «Λέανδρος» του Π. Σούτσου, η «Μετανάστις» και οι «Έμποροι των Εθνών» του Παπαδιαμάντη (εκτενή αποσπάσματα των μυθιστορημάτων αυτών μπορούν να βρεθούν στο διαδίκτυο, στις ιστοσελίδες της Πύλης για την Ελληνική Γλώσσα και της Εταιρείας Παπαδιαμαντικών Σπουδών αντίστοιχα). Η ανάγνωση του «Θάνου Βλέκα» προτείνεται επίσης να γίνει από την Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα. Τέλος, οι μαθητές θα κληθούν να εντοπίσουν τα χαρακτηριστικά κάθε λογοτεχνικού ρεύματος, όπως αποτυπώνονται στα συγκεκριμένα έργα, τις διαφορές και τις ομοιότητες μεταξύ τους, αλλά και την σχέση μεταξύ των χαρακτηριστικών των λογοτεχνικών ρευμάτων του ρομαντισμού, της ηθογραφίας και του ρεαλισμού με το ιστορικό πλαίσιο κάθε εποχής.