Αλεξανδρος Δελμουζος
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Η φωτογραφία με τίτλο ‘Αλέξανδρος Δελμούζος’ (1950) βρίσκεται στο Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης και απεικονίζει τον γνωστό παιδαγωγό και δημοτικιστή, ο οποίος πολιτογραφήθηκε στην ιστορία της νεοελληνικής εκπαίδευσης ως ο κατεξοχήν εκπρόσωπος του λεγόμενου «Σχολείου Εργασίας» ή «Νέου Σχολείου». Ο Α. Δελμούζος διετέλεσε διευθυντής του Ανώτερου Δημοτικού Παρθεναγωγείου του Βόλου, όπου εφαρμόστηκαν μια σειρά από παιδαγωγικές και διδακτικές καινοτομίες που οδήγησαν στη ‘Δίκη των αθεϊκών’ και στο κλείσιμο του σχολείου και διευθυντής του Μαράσλειου Διδασκαλείου Αθηνών από όπου απολύθηκε μετά από τη γνωστή υπόθεση των ‘Μαρασλειακών’. Υπήρξε, μαζί με τον Δ. Γληνό, ιδρυτικό μέλος του Εκπαιδευτικού Ομίλου, σε μια προσπάθεια εκσυγχρονισμού του ελληνικού σχολείου με αιχμή τη δημοτική γλώσσα, ενώ μετά τη διάσπαση του Ομίλου εκλέχθηκε καθηγητής στη Φιλοσοφική Σχολή Θεσσαλονίκης και ίδρυσε το αντίστοιχο Πειραματικό Σχολείο, το οποίο αναδείχθηκε ως πρότυπο δημιουργικής απομάκρυνσης από τα κατεστημένα. Στη φωτογραφία εμφανίζεται σύμφωνα με τα αισθητικά πρότυπα της εποχής στις μαρμάρινες σκάλες κτηρίου, φορώντας κουστούμι και κρατώντας ομπρέλα.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η φωτογραφία μπορεί να αξιοποιηθεί συμπληρωματικά σε δραστηριότητες σχετικές με το γλωσσικό ζήτημα και τη διαμάχη καθαρευουσιάνων – δημοτικιστών και τη μελέτη των κοινωνικών και πολιτικών συνθηκών που επικρατούσαν στη χώρα μας στις αρχές του 20ού αιώνα, στο πλαίσιο της διδασκαλίας τού μαθήματος της Νεότερης και Σύγχρονης Ιστορίας. Αντίστοιχα, μπορεί να αποτελέσει έναυσμα ή να λειτουργήσει συμπληρωματικά σε δραστηριότητες σχετικές με τη δράση του Α. Δελμούζου που εντάσσονται στη διδασκαλία της Τοπικής Ιστορίας (Παρθεναγωγείο Βόλου, Μαράσλειο, Πειραματικό Σχολείο Θεσσαλονίκης, κ.ά.). Επίσης, μπορεί να αξιοποιηθεί και σε διαθεματικές δραστηριότητες που να εμπλέκουν και το μάθημα των Καλλιτεχνικών (ενδεικτική δραστηριότητα: να αναζητηθούν και άλλες καλλιτεχνικές απεικονίσεις, π.χ φωτογραφίες ή προτομές του Α. Δελμούζου ή / και του Δ. Γληνού και Μ. Τριανταφυλλίδη, με επιτόπια έρευνα ή μέσω ψηφιακής αναζήτησης, να σημειωθούν οι χώροι στους οποίους εμφανίζονται και η ιστορική περίοδος κατά την οποία δημιουργούνται και να δοθούν οι σχετικές ερμηνείες). Επίσης, η φωτογραφία μπορεί να αξιοποιηθεί και κατά τη διδασκαλία της περιγραφής προσώπων στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας ή ακόμη και να αποτελέσει μέσο για την παραγωγή προφορικού και γραπτού λόγου σε τμήματα Α1/Α2 επιπέδου ελληνομάθειας (αρχάριοι, ψευδοαρχάριοι) για την εξάσκηση των μαθητών σε λεξιλόγιο σχετικό με το ανθρώπινο σώμα, τα ρούχα και τα αξεσουάρ, κατά τη διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης ή ως ξένης γλώσσας. Στο ίδιο πλαίσιο η φωτογραφία μπορεί να αποτελέσει αφορμή για παραγωγή γραπτού λόγου (ενδεικτική δραστηριότητα: φανταστείτε ποιο είναι το πρόσωπο που απεικονίζεται, ποια είναι τα χαρακτηριστικά της ζωής του, ποιο είναι το επάγγελμά του και δημιουργήστε μια ιστορία με πρωταγωνιστή το πρόσωπο της φωτογραφίας, συνολικής έκτασης 350 λέξεων) για μαθητές μη φυσικούς ομιλητές της ελληνικής γλώσσας, μέσου ή και/ προχωρημένου επιπέδου ελληνομάθειας (Β1, Β2, Γ1, Γ2). Από την οπτική αυτή η φωτογραφία μπορεί να αξιοποιηθεί για παραγωγή προφορικού και γραπτού λόγου και σε μαθητές φυσικούς ομιλητές της γλώσσας στο πλαίσιο της δημιουργικής γραφής.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/5493
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Πολιτικά και Ιδεολογικά Ζητήματα Political and ideological IssuesΠολιτικά και Ιδεολογικά Ζητήματα
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Κειμενικοί τύποι Text typesΚειμενικοί τύποι > Περιγραφή DescriptionΠεριγραφή
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΖΑΓΚΑ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ
ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
έργο / πράξη:
υποέργο:
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ