Βριζομιασμα αχυρου
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Η φωτογραφία απεικονίζει αγρότισσες να μπαλοποιούν το άχυρο που απομένει στο αλώνι μετά το αλώνισμα της βρίζας (σίκαλης). Αφού προηγηθεί η συγκέντρωση του καρπού, το άχυρο μπαλοποιείται, για να μην πιάνει πολύ χώρο και αποθηκεύεται έτσι ώστε να χρησιμοποιηθεί ως τροφή των ζώων το χειμώνα. Ο τρόπος αλωνίσματος μαρτυρά ότι δεν έχει ακόμη επέλθει ο εκμηχανισμός της αγροτικής παραγωγής. Η χειρωνακτική εργασία και η χρήση των ζώων αποτελούν την κύρια δύναμη της γεωργίας μετά τον Β΄ Παγκόσμιο πόλεμο και τον τραγικό εμφύλιο που ακολούθησε. Η φωτογράφιση έγινε γύρω στα 1950 – 1955, στην περιοχή της Αράχωβας, από τη Βούλα Παπαϊωάννου, σημαντική φωτογράφο του 20ου αιώνα, η οποία ασχολήθηκε με τη φωτογραφία από το 1935 και φωτογράφισε καθημερινές εικόνες της ελληνικής υπαίθρου μεταπολεμικά. Μέσα από το έργο της περνάει αισιόδοξο μήνυμα για το μέλλον της ανθρωπότητας μετά τον πόλεμο. Η φωτογραφία περιλαμβάνεται σε συλλογή με φωτογραφικά αρχεία του Μουσείου Μπενάκη.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το ΜΑ προβάλλεται με τον βιντεοπροβολέα, είτε κατά το μάθημα της Γεωγραφίας είτε κατά την εκπόνηση σχεδίου εργασίας περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, τόσο σε μαθητές του Δημοτικού όσο και του Γυμνασίου. Οι μαθητές, με τη βοήθεια του εκπαιδευτικού, προσπαθούν να αναγνωρίσουν την εργασία που γίνεται και να την εντάξουν στο κατάλληλο χωροχρονικό πλαίσιο χρησιμοποιώντας στοιχεία που αποτυπώνονται στη φωτογραφία. Στη συνέχεια, αναζητούν αντίστοιχες εικόνες και κείμενα που αναφέρονται στο αλώνισμα διαχρονικά από τα αρχαία χρόνια μέχρι σήμερα. Επίσης, συζητούν για την καθοριστική συμμετοχή των γυναικών, των αγροτικών περιοχών, στις αγροτικές εργασίες, πέρα από τις οικιακές και το μεγάλωμα των παιδιών, συμβάλλοντας έτσι σε μέγιστο βαθμό στην επιβίωση της αγροτικής οικογένειας. Επιπλέον, συζητούν για την επιβάρυνση του περιβάλλοντος συγκρίνοντας τις μεθόδους και τα μέσα καλλιέργειας της γης διαχρονικά. Ιδιαίτερη έμφαση μπορεί να δοθεί στην εντατικοποίηση της καλλιέργειας της γης και τα προβλήματα που αυτή δημιουργεί (π.χ. αλόγιστη χρήση λιπασμάτων και κατάχρηση φυτοφαρμάκων). Τέλος, το ΜΑ μπορεί να χρησιμοποιηθεί κατά το μάθημα των εικαστικών τόσο των μεγάλων τάξεων του Δημοτικού όσο και του Γυμνασίου στη διδασκαλία θεμάτων σχετικών με την τέχνη και ειδικότερα με τη φωτογραφία τον 20ο αιώνα.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 15
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/5534
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Μπενάκη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Μπενάκη (Μουσείο Μπενάκη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Γεωγραφία - Γεωλογία Geography - GeologyΓεωγραφία - Γεωλογία > Ανθρωπογενές περιβάλλον Man-made environmentΑνθρωπογενές περιβάλλον > Ανάπτυξη DevelopmentΑνάπτυξη
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Ζητήματα Εικαστικών Τεχνών Issues of Visual ArtsΖητήματα Εικαστικών Τεχνών
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > σωκρατική-μαιευτική διδασκαλία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΠΟΥΛΟΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΑΡΙΑ ΚΟΤΣΑΚΩΣΤΑ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Μουσείο Μπενάκη
εκδότης/ες: Μουσείο Μπενάκη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ