Ορφανα στο ασυλο Καισαριανης
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Πρόκειται για μια εξαιρετική ασπρόμαυρη φωτογραφία της Βούλας Παπαϊωάννου (Λάρισα 1898 - Αθήνα 1990) με ορφανά παιδιά στο άσυλο Καισαριανής 1945-1946. Η Βούλα Παπαϊωάννου μετά την απελευθέρωση απαθανάτισε τραγικές προσωπικές ιστορίες και φυσιογνωμίες απλών ανθρώπων που παραπέμπουν μάλλον στην αξιοπρέπεια παρά στην εξαθλίωση. Η Βούλα Παπαϊωάννου εντάσσεται στο ρεύμα της «ανθρωπιστικής φωτογραφίας» που αναπτύχθηκε ως αντίδοτο της κατάλυσης των ανθρωπίνων αξιών εξαιτίας του πολέμου. Η φωτογραφία απεικονίζει δύο ορφανά αγόρια, στον εξωτερικό χώρο του ασύλου όπου το μεγαλύτερο παιδί φαίνεται να προσφέρει κάποιο αγαθό στο μικρότερο παιδί. Και τα δύο παιδιά είναι ξυπόλητα ενώ τα ρούχα τους δείχνουν φθαρμένα και ακατάλληλα για το φύλο τους και την ηλικία τους. Στο πίσω μέρος της εικόνας διακρίνεται το κτήριο του ασύλου σε πολύ άσχημη κατάσταση. Το άσυλο της Καισαριανής την περίοδο που ακολούθησε τη γερμανική κατοχή φιλοξένησε χιλιάδες ορφανά παιδιά που είχε αφήσει άστεγα ο πόλεμος.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Οι μαθητές περιγράφουν με λεπτομέρειες την φωτογραφία και κάνουν προβλέψεις για την εποχή και τον χώρο στον οποίο έχει «τραβηχτεί» αυτή η φωτογραφία. Συζητούν για την εμφάνιση των παιδιών και εκφράζουν τα συναισθήματα που τους προκαλεί. Αναζητούν τις αιτίες που οδήγησαν αυτά τα παιδιά στο άσυλο. Συσχετίζουν τη φωτογραφία με τα ιστορικά γεγονότα της εποχής και αναδεικνύουν τις συνέπειες των πολέμων. Προκαλείται συζήτηση για τους λόγους που μπορούν να οδηγήσουν σήμερα ένα παιδί σε ένα ίδρυμα κοινωνικής προστασίας. Αναζητούν ιδρύματα παιδικής προστασίας στην περιοχή τους. Συζητούν για τους τρόπους με τους οποίους μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά που φιλοξενούνται σε ένα τέτοιο ίδρυμα και οργανώνουν μια επίσκεψη στο πλαίσιο μιας κοινής δράσης. Στόχος της φωτογράφου ήταν να ευαισθητοποιήσει την διεθνή κοινή γνώμη για τις συνέπειες του πολέμου. Για να πετύχει αυτόν τον στόχο χρησιμοποίησε την δύναμη της φωτογραφίας. Ποια νομίζετε ότι είναι τα στοιχεία της φωτογραφίας που θα βοηθούσαν να επιτευχθεί αυτός ο στόχος; Οι μαθητές συζητούν για τους τρόπους που θα χρησιμοποιούσαν αυτοί για να αφυπνίσουν την κοινή γνώμη για να μην υπάρχουν παιδιά που αντιμετωπίζουν προβλήματα. Εργαζόμενοι σε ομάδες υλοποιούν την πρότασή τους.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 15
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΑΝΑΦΟΡΑΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/5537
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Μπενάκη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Μπενάκη (Μουσείο Μπενάκη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > War events
Ιστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Κοινωνία και καθημερινή ζωή
Εικαστικά > Image reproduction
Νέα Ελληνική Γλώσσα > Κειμενικά είδη > Αφηγηματικά είδη
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
συμπεριφοριστική προσέγγιση > προγραμματισμένη διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > σωκρατική-μαιευτική διδασκαλία
εποικοδομητισμός > μάθηση μέσα από το σχεδιασμό
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > διαδικαστικός
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
συναισθηματικός > να οργανώνουν αξίες
συναισθηματικός > να διαμορφώνουν και να ακολουθούν ένα σύστημα αξιών
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
ψυχοκινητικός > να προσαρμόζονται και να δρουν δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
συγγραφέας μεταδεδομένων: ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΜΠΑΡΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΑΡΙΑ ΚΟΤΣΑΚΩΣΤΑ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Μουσείο Μπενάκη
εκδότης: Μουσείο Μπενάκη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
 
 
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ