Ο σκεπτικισμος και η φυλη μας
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Πρόκειται για επιστολή που απέστειλε το 1913 ο πρωτοπόρος Έλληνας στοχαστής των αρχών του 20ού αιώνα και εισηγητής της σοσιαλιστικής σκέψης στην Ελλάδα Γ. Σκληρός [προσωνύμιο του Γεωργίου Κωνσταντινίδη (Τραπεζούντα, 1878 - Αλεξάνδρεια, 1919)] προς τους συντάκτες των «Γραμμάτων», του λογοτεχνικού περιοδικού της Αλεξάνδρειας (1911-1921) που με εκδότη τον Στέφανο Πάργα υπήρξε κέντρο της παροικιακής πνευματικής κίνησης των Αιγυπτιωτών Ελλήνων και ιδιαίτερα του λεγόμενου Αλεξανδρινού Κύκλου. Στην επιστολή, η οποία αποτέλεσε την αρχή ενός μαχητικού και έντονου διαλόγου μεταξύ του Γ. Σκληρού και του ιδιοφυούς κριτικού και συνεργάτη του περιοδικού Δ. Ζαχαριάδη, ο συντάκτης ψέγει τους συντάκτες του περιοδικού για τον αισθητισμό τους και τον άγονο σκεπτικισμό τους απέναντι στις πολιτικές ιδεολογίες. Αποδίδει τη στάση της αδιαφορίας για τα κοινωνικά προβλήματα στην ασιατική mentalité που διαποτίζει τους Έλληνες και υπογραμμίζει ότι στην Ευρώπη αντιθέτως, χωρίς να αδιαφορούν για τα μεταφυσικά ζητήματα, έχουν στο κέντρο του προβληματισμού τον άνθρωπο και τα καθημερινά του προβλήματα. Τέλος, υποστηρίζει την ανάγκη κοινωνικής και ψυχικής επανάστασης της ελληνικής φυλής και του καθαρισμού της από τα «ασιατικά στίγματα».

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Ο εκπαιδευτικός μπορεί να αξιοποιήσει την επιστολή του Γ. Σκληρού σε μαθητοκεντρική δραστηριότητα στο πλαίσιο της διδασκαλίας της Νεοελληνικής Γλώσσας για τη μελέτη των χαρακτηριστικών του κειμενικού τύπου της επιχειρηματολογίας. Επίσης, στο πλαίσιο διαθεματικής δραστηριότητας στο ίδιο μάθημα η επιχειρηματολογία του συντάκτη της επιστολής μπορεί να αποτελέσει αφόρμηση για συζήτηση στην τάξη σχετικά με το κρίσιμο διαχρονικό ζήτημα που θίγεται και το οποίο βρίσκεται στο επίκεντρο διαλόγου και στη σύγχρονη ελληνική κοινωνία.
Στο ίδιο μάθημα το κείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί σε δραστηριότητα διερεύνησης του κειμενικού είδους της επιστολής. Ειδικότερα, οι μαθητές μπορούν να ανιχνεύσουν τα ιδιαίτερα μακροδομικά χαρακτηριστικά που παρουσιάζει το κείμενο και να αναζητήσουν το είδος της επιστολής αιτιολογώντας την απάντησή τους με βάση στοιχεία του κειμένου. Επίσης οι μαθητές μπορούν να προχωρήσουν σε σύγκριση της συγκεκριμένης επιστολής με άλλες, δημοσιευμένες σε σύγχρονες εφημερίδες ή περιοδικά προκειμένου να εντοπίσουν τυχόν ομοιότητες ή διαφορές ως προς το είδος των επιχειρημάτων, τη δομή, το ύφος κ.α.
Επιπλέον, η επιστολή του εισηγητή της σοσιαλιστικής σκέψης στην Ελλάδα Γ. Σκληρού μπορεί να αποτελέσει αντικείμενο διαθεματικής διερευνητικής δραστηριότητας στο μάθημα της Ιστορίας στην οποία οι μαθητές ερευνούν ένα καίριο πολιτικό και ιδεολογικό ζήτημα που απασχόλησε έντονα την ελληνική διανόηση κατά το πρώτο τέταρτο του 20ου αιώνα.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/5564
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Κειμενικοί τύποι Text typesΚειμενικοί τύποι > Επιχειρηματολογία ArgumentationΕπιχειρηματολογία
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Κειμενικά είδη Text genresΚειμενικά είδη > Επιστολές LettersΕπιστολές
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Θέματα TopicsΘέματα > Πόλη και πολίτης City and citizenΠόλη και πολίτης
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Πολιτικά και Ιδεολογικά Ζητήματα Political and ideological IssuesΠολιτικά και Ιδεολογικά Ζητήματα
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να εφαρμόζουν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Γ. Σκληρός
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΝΙΚΟΛΑΙΔΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ