Σικελιανου Άννα
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Φωτογραφία της Άννας Σικελιανού (Αθήνα, 1900 – Αθήνα, 2006), της δεύτερης συζύγου του ποιητή, Άγγελου Σικελιανού. Το πατρικό της όνομα ήταν Άννα Καμπανάρη και ο πρώτος της σύζυγος ήταν ο γιατρός, Γιώργος Καραμάνης, ιδρυτής του πρώτου σανατόριου στην Ελλάδα, στο χωριό Δράκεια του Πηλίου. Το 1938 γνώρισε τον ποιητή Άγγελο Σικελιανό και παντρεύτηκαν το 1940. Ο γάμος αυτός ήταν ο δεύτερος γάμος και για τον Σικελιανό, πρώτη σύζυγος του οποίου υπήρξε η Αμερικανίδα Εύα Πάλμερ, η οποία ήταν ελληνίστρια, λάτρης του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού, χορογράφος και ιστορικός του χορού με σημαντική προσφορά στην προώθηση του ελληνικού χορού, του θεάτρου και της μουσικής. Η Άννα Σικελιανού ασχολήθηκε ενεργά με την υφαντική τέχνη, μέσω της οποίας μάλιστα κάλυψε και βιοποριστικές της ανάγκες, καθόσον μετά το θάνατο του ποιητή και συζύγου της, Άγγελου Σικελιανού, για να αντιμετωπίσει τα οικονομικά προβλήματα που ανέκυψαν, έμαθε να δουλεύει στον αργαλειό και ύφαινε κατά παραγγελία.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το παρόν μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να χρησιμοποιηθεί στο πλαίσιο του μαθήματος της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, ως αφορμή για την ανάδειξη του ευαίσθητου ψυχισμού και τη βαθιάς αγάπης που έτρεφε ο Σικελιανός για την εικονιζόμενη, δεύτερη σύζυγό του, την Άννα Σικελιανού. Η ίδια αναφέρει ότι ο Σικελιανός την ανύψωνε στο δικό του μέγεθος και ότι αυτή ακολουθούσε πιστά τις διδασκαλίες του και δεν τον αμφισβητούσε ποτέ. Οι μαθητές θα αναζητήσουν αποσπάσματα των επιστολών τους κατάλληλα να δείξουν το μέγεθος της έντονης αγάπης που τους συνέδεε. Προτείνεται ακόμα, με αφορμή το μαθησιακό αντικείμενο αλλά και αφού έχει αναδειχθεί η προσωπικότητα της εικονιζόμενης, ιδιαίτερα η ενασχόλησή της με την υφαντική τέχνη, εκπαιδευτικός και μαθητές να ψηλαφίσουν τα ίχνη της ιστορικής πορείας του αργαλειού, με απώτερο στόχο να επισημάνουν την αξία και τη σημασία του οικιακού αυτού εργαλείου σε διάφορα επίπεδα. Ενδεικτικά θα μπορούσαν α) να διερευνήσουν τη σημασία του αργαλειού για το νοικοκυριό, όσον αφορά δηλαδή την κάλυψη των αναγκών μιας οικογένειας σε ένδυση, λευκά είδη, κλινοσκεπάσματα, χαλιά κ.ά. σε κοινωνίες του παρελθόντος, στις οποίες η οικονομία του οίκου παρουσίαζε σημαντικό βαθμό αυτάρκειας, ενώ και οι εμπορευματικές συναλλαγές στον τομέα αυτό ήταν πολύ περιορισμένες και β) να ασχοληθούν με τον αργαλειό ως εργαλείο κατασκευής έργων λαϊκής τέχνης, αλλά και να αναζητήσουν τη συμβολή των έργων αυτών στην ποιότητα της καθημερινής ζωής. Ενδιαφέρον, τέλος, θα ήταν να τεθεί στους μαθητές ο προβληματισμός σχετικά με το τι σημαίνει ή ποιες επιπτώσεις έχει το γεγονός ότι σήμερα η τέχνη του αργαλειού έχει πλέον ξεχαστεί στα αστικά κέντρα, ενώ και στην ελληνική επαρχία επιβιώνει ως γνώση που την κατέχουν ορισμένες γυναίκες μεγάλης ηλικίας, γνώση μη αξιοποιήσιμη αλλά και μη μεταδιδόμενη στις νεότερες γενιές.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/5587
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Θέματα TopicsΘέματα > Άνθρωπος - Ανθρώπινες σχέσεις και αξίες Human - Human relations and valuesΆνθρωπος - Ανθρώπινες σχέσεις και αξίες
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να διαμορφώνουν και να ακολουθούν ένα σύστημα αξιών
ψυχοκινητικός > να προσαρμόζονται και να δρουν δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία: Μποζίνη Θεοδώρα
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΘΕΟΔΩΡΑ ΜΠΟΖΙΝΗ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
συντονιστής / επιστημονικός υπεύθυνος μεταδεδομένων: Ψυχογυιού Ευαγγελία
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ