Καμπουρογλους Ιωαννης
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Φωτογραφία του λόγιου και δημοσιογράφου, Ιωάννη Καμπούρογλους (Φανάρι Κωνσταντινούπολης, 1851 – Πόρος, 1903), γιου του δημοσιογράφου Γρηγορίου Καμπούρογλους, ιδρυτή της Εθνικής σκηνής και διευθυντή του εντύπου «Ευτέρπη», και της λογίας Μαριάννας Σωτηριανού-Γέροντα, κόρης του Άγγελου Γέροντα, η οποία επιμελείτο την έκδοση «Αθηναϊκά παραμύθια και παροιμίας». Οι ρίζες της οικογένειάς του βρίσκονται στην Ήπειρο και το πραγματικό επίθετό τους ήταν «Στρούμπος». Ένας από τους προγόνους του στάλθηκε στην Κωνσταντινούπολη ως «βεκίλης», δηλαδή βουλευτής ή αντιπρόσωπος, διακρίθηκε, παντρεύτηκε την κόρη γνωστής Φαναριώτικης οικογένειας και έμεινε εκεί. Ονομάστηκε «Καμπουρογλού», δηλαδή ο γιος του καμπούρη. Ασχολήθηκε με την ποίηση και έλαβε μέρος σε διάφορους ποιητικούς διαγωνισμούς, ώσπου το 1871 εξέδωσε την ποιητική συλλογή «Η Ακρόπολη», με την οποία κέρδισε την πρώτη του διάκριση. Η προσφορά του στον χώρο των γραμμάτων ξεκίνησε μετά την επιστροφή του από τη Γερμανία και τη Γαλλία, όπου πραγματοποίησε μεταπτυχιακές σπουδές. Αφού επέστρεψε στην Ελλάδα, ο Καμπούρογλους συνεργάστηκε με τον Δημήτριο Κορομηλά στην έκδοση της εφημερίδας «Εφημερίς» (1873-1879), ενώ το 1881 ίδρυσε την εφημερίδα «Νέα Εφημερίς». Μετέφρασε σαράντα ξένα διηγήματα ευρωπαίων συγγραφέων, όπως ο Χάινε, ο Σαρδού, ο Καλντερόν ντε λα Μπάρκα και ο Γκασπάρ, με το φιλολογικό ψευδώνυμο «Φλοξ». Δημοσίευσε επίσης κριτικά δοκίμια και συνέχισε να ασχολείται με την ποίηση μέχρι το τέλος της ζωής του. Το 1896 διορίστηκε Γενικός Γραμματέας στο Υπουργείο Εσωτερικών. Πέθανε στον Πόρο, ο οποίος από τους λογοτέχνες ονομάστηκε «νησί του Καμπούρογλους», αλλά τα τελευταία χρόνια της ζωής του τα πέρασε στην Τήνο.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το παρόν μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί στο μάθημα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, με σκοπό οι μαθητές να γνωρίσουν τη λογοτεχνική γενιά του 1880. Ποια ήταν η προσφορά του συγγραφέα στα ελληνικά γράμματα της εποχής του, ιδιαίτερα στην ποίηση; Επίσης, η συστηματική ενασχόλησή του με μεταφράσεις ξένων λογοτεχνικών έργων έδωσε τη δυνατότητα στο ελληνικό αναγνωστικό κοινό να γνωρίσει σημαντικά έργα της ευρωπαϊκής λογοτεχνίας. Η μετάφραση της «Νανά» του Εμίλ Ζολά αποτέλεσε σταθμό και αφετηρία του νατουραλισμού στη νεοελληνική λογοτεχνία και προκάλεσε τις αντιδράσεις των αναγνωστών εξαιτίας της περιγραφής βίαιων σκηνών, μιας πρακτικής που ήταν πρωτόγνωρη για τα ελληνικά δεδομένα. Οι μαθητές θα αναζητήσουν τα χαρακτηριστικά του νατουραλισμού και τα ρεύματα που προηγήθηκαν αυτού και θα ερευνήσουν ποια κοινωνικά, οικονομικά και πολιτικά δεδομένα οδήγησαν στην εμφάνισή του. Επιπλέον, θα ανακαλύψουν τη χρησιμότητα και την αξία της μετάφρασης, ως πρακτικής διάδοσης της γνώσης, αλλά και τους κινδύνους που ελλοχεύουν αναφορικά με παρερμηνείες και ελλιπή κατανόηση των πρωτότυπων νοημάτων.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
15 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/5589
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Γραμματολογικές περίοδοι - Γενιές / Σχολές Literary periods - Generations / SchoolsΓραμματολογικές περίοδοι - Γενιές / Σχολές > Νέα Αθηναϊκή Σχολή / Γενιά του 1880 New Athenian School / Generation of 1880Νέα Αθηναϊκή Σχολή / Γενιά του 1880
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Ρεύματα / Κινήματα Streams / MovementsΡεύματα / Κινήματα > Νατουραλισμός NaturalismΝατουραλισμός
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > γνώση > διαδικαστικός
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να διαμορφώνουν και να ακολουθούν ένα σύστημα αξιών
ψυχοκινητικός > να δρουν με ανεξαρτησία, επιδεξιότητα και με ακρίβεια
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία: Μποζίνη Θεοδώρα
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΘΕΟΔΩΡΑ ΜΠΟΖΙΝΗ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
συντονιστής / επιστημονικός υπεύθυνος μεταδεδομένων: Ψυχογυιού Ευαγγελία
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ