Σκλαβοπαζαρο στην Κωνσταντινουπολη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το σχέδιο με τίτλο ‘The Aurut Bazaar, or Slave Market’ (1836) του Th. Allom περιλαμβάνεται στη δίτομη έκδοση ‘Constantinople and the Scenery of the Seven Churches of Asia Minor illustrated…, With an historical Account of Constantinople, and Descriptions of the Plates…, Λονδίνο/Παρίσι, Fisher, Son & Co. [1836-38]’ των R. Walsh και Th. Allom. Πρόκειται για ένα ταξιδιωτικό λεύκωμα που εμπεριέχει σχέδια του αρχιτέκτονα Th. Allom και επεξηγηματικά κείμενα του εφημέριου R. Walsh. Στην έκδοση αυτή, μετά από αναλυτική ιστορική αναδρομή και λεπτομερή κατάλογο με πληροφορίες για τους σουλτάνους, αποδίδονται μνημεία της Πόλης, όπως κρήνες, παλάτια, πλατείες, αλλά και εικόνες από την καθημερινή ζωή που αποκαλύπτουν συχνά τον πολυπολιτισμικό χαρακτήρα της. Στη συγκεκριμένη εικόνα παρουσιάζεται υπαίθριο σκλαβοπάζαρο ανδρών και γυναικών, όπου διακρίνονται οι αντίστοιχες ενδυμασίες και τα καλύμματα κεφαλής, καθώς και στοιχεία του γενικότερου φυσικού και οικιστικού περιβάλλοντος (όψεις σπιτιών με τα χαρακτηριστικά παράθυρα, δέντρα, τμήμα θρησκευτικού τεμένους κ.ά.).

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η εικόνα μπορεί να αξιοποιηθεί σε μαθητοκεντρικές δραστηριότητες ως ‘οπτική πηγή’ στο μάθημα της Σύγχρονης και Νεότερης Ιστορίας για τον εντοπισμό πληροφοριών σχετικών με τον θεσμό της δουλείας αλλά και το οικιστικό περιβάλλον (οικήματα, θρησκευτικοί χώροι), για τη μελέτη της ανδρικής και γυναικείας ενδυμασίας, τα καλύμματα κεφαλής, τον εντοπισμό των ανθρώπων που ανήκουν σε διαφορετικές κατηγορίες (σκλάβοι, πωλητές δούλων, αγοραστές) με αξιοποίηση στρατηγικών. Ειδικότερα, οι μαθητές χρησιμοποιώντας τη στρατηγική τής αναζήτησης συγκεκριμένης πληροφορίας από ένα οπτικό κείμενο μπορούν να κάνουν υποθέσεις για την ιδιότητα των προσώπων, την κοινωνική τους τάξη κ.ά. εστιάζοντας στα ρούχα, στη θέση τους στον χώρο (π.χ. σε όρθια θέση, πάνω σε άλογο, με σκυφτό σώμα κ.ά,) και να συγκεντρώσουν πληροφορίες για τον περιβάλλοντα χώρο και τα χαρακτηριστικά των κτηρίων (π. χ. παράθυρα, μπαλκόνια, εξωτερικός διάκοσμος κ. ά.). Επίσης, η εικόνα μπορεί να αξιοποιηθεί ως έναυσμα/ αφόρμηση σε ευρύτερες διαθεματικές δραστηριότητες σχετικές με τον θεσμό της δουλείας και της εμπορίας ανθρώπων, συγκρινόμενη και με άλλες, σύγχρονες φωτογραφίες που αναφέρονται σε περιστατικά τής επικαιρότητας. Ειδικότερα, μπορεί να ζητηθεί από τους μαθητές να εξετάσουν την εξέλιξη του θεσμού της δουλείας, να αναζητήσουν τα αίτια της ισχύος του, τις χρονικές περιόδους και τις γεωγραφικές περιοχές εμφάνισής του, καθώς και τις σύγχρονες μορφές του. Επιπρόσθετα, το συγκεκριμένο μαθησιακό αντικείμενο αλλά και άλλες εικόνες συναφούς θεματολογίας (π.χ. ο πίνακας του Σεργκέι Ιβανόφ, με θέμα «Σκλαβοπάζαρο στη μεσαιωνική Ευρώπη») ενδείκνυται να αξιοποιηθούν ως έναυσμα συζήτησης και προβληματισμού των μαθητών, στις 2 Δεκεμβρίου, στο πλαίσιο διδακτικής παρέμβασης σχετικά με το θεσμό της δουλείας. Τέλος, η εικόνα, λόγω της συνθετότητάς της, μπορεί να αξιοποιηθεί και για τη διδασκαλία τής περιγραφής προσώπων, χώρου κ.ά. στο πλαίσιο του μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/5597
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Κοινωνία και καθημερινή ζωή Society and everyday lifeΚοινωνία και καθημερινή ζωή
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Κειμενικοί τύποι Text typesΚειμενικοί τύποι > Περιγραφή DescriptionΠεριγραφή
Πολιτικές και κοινωνικές επιστήμες Political & Social SciencesΠολιτικές και κοινωνικές επιστήμες
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΖΑΓΚΑ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ