Ζ. Παπαντωνιου, σκιτσα-γελοιογραφιες
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Οι γελοιογραφίες των Παύλου Νιρβάνα (1866 – 1938), συγγραφέα, χρονογράφου, κριτικού και δημοσιογράφου και του Νικόλαου Νικολαΐδη (1884-1956), ζωγράφου και πεζογράφου, είναι έργο του Ζαχαρία Παπαντωνίου και βρίσκεται δημοσιευμένο στο περιοδικό ‘Γράμματα’ (Vol 3, No 28,σ. 268). Στις συγκεκριμένες γελοιογραφίες που υπογράφονται από τον δημιουργό τους αναπαρίστανται προφίλ και en face με χιουμοριστικό τρόπο οι προαναφερθέντες λογοτέχνες, ενώ το κείμενο συνοδεύεται από επεξηγηματικά σχόλια, πιθανώς του εκδότη, που αποκαλύπτουν τις ταυτότητες των προσώπων.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Οι γελοιογραφίες μπορούν να αξιοποιηθούν σε μαθητοκεντρικές, ομαδοσυνεργατικές δραστηριότητες κατά τη διδασκαλία τού μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας για τη μελέτη των κειμενικών ειδών της γελοιογραφίας, του σκίτσου και της καρικατούρας. Αρχικά, οι μαθητές μπορούν να εστιάσουν στο γεγονός ότι πρόκειται για πολυτροπικά κείμενα, να επισημάνουν τις πληροφορίες που αναδεικνύονται από αυτά, κατανοώντας τη συμβολή και άλλων ‘τρόπων’ πέραν του λεκτικού στη νοηματοδότηση των κειμένων και τη μετάδοση της πληροφορίας. Ειδικότερα, οι δραστηριότητες μπορούν να σχετίζονται με την ανίχνευση των μακροδομικών χαρακτηριστικών των κειμενικών αυτών ειδών (δημιουργός, εικονιζόμενα πρόσωπα, σχέση με την επικαιρότητα, σύνδεσή τους με το ‘αστείο’, ανίχνευση των τρόπων με τους οποίους δημιουργείται το χιούμορ, στόχος του δημιουργού κ.ά.) που θα επιτρέψουν τη διαπίστωση ομοιοτήτων και διαφορών μεταξύ τους. Στη συνέχεια, οι μαθητές μπορούν να επιχειρηματολογήσουν σχετικά με το αν τα συγκεκριμένα κείμενα αποτελούν γελοιογραφίες, σκίτσα ή καρικατούρες, αιτιολογώντας την άποψή τους. Στο ίδιο πλαίσιο μπορούν να ενταχθούν ευρύτερες δραστηριότητες μέσω των οποίων οι μαθητές θα αναζητήσουν σε περιοδικά της εποχής και άλλα πρόσωπα που πιθανόν να απεικονίζονται με παρόμοιο τρόπο και θα προσπαθήσουν στο πλαίσιο του κριτικού γραμματισμού να ερμηνεύσουν τους λόγους δημιουργίας αυτών των κειμένων, εντάσσοντάς τα στο ιστορικό, κοινωνικό, πολιτικό ή άλλο πλαίσιο μέσα στο οποίο κατασκευάστηκαν. Τέλος, μπορεί να επιχειρηθεί σύγκριση με παρόμοιες αναπαραστάσεις προσώπων της σύγχρονης εποχής από την πολιτική π.χ. επικαιρότητα.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/5602
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Κειμενικά είδη Text genresΚειμενικά είδη > Άλλο OtherΆλλο
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Ζ. Παπαντωνίου
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΖΑΓΚΑ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ